Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line begår upprepade vilotidsbrott och ger räddningsuppgifter åt obehöriga

Viking Lines terminal på natten. Bilden tagen med en drönare eller från en helikopter.
M/s Rosella får kritik av arbetarskyddet: Risk för våld förknippat med ensamarbetande ordningsvakter. Bilden är från Mariehamn. Viking Lines terminal på natten. Bilden tagen med en drönare eller från en helikopter. Bild: Yle/Robert Jansson Viking Line,Mariehamn

Anonyma brev om maktmissbruk, trakasserier och bristande säkerhetsrutiner. Viking Cinderellas befälhavare döms för att ha mutat svenska sjöfartsinspektörer med lyxmiddag. Ständiga vilotidsbrott på de finskflaggade färjorna. Vad är det som händer på Viking Line?

Svenska Yles Spotlight har talat med flera anställda på Viking Lines båtar. Många i personalen är frustrerade på ledarskapet och somliga är oroade över att allas säkerhetsbehörigheter inte alltid motsvarar kraven.

Alarmlistorna är obligatoriska på alla större fartyg och hängs upp i mässen före avgång. Där framgår vilka specialuppgifter varje besättningsman har i fall av ett nödläge. Varje uppgift har ett eget säkerhetsnummer.

Men det händer ibland att i synnerhet lägre prioriterade anställda ombord tilldelas helt nya och obekanta säkerhetsnummer strax före avgång. Timanställda checkas in i systemet av förmän, trots att datorn varnar för att de saknar den utbildning som krävs för deras säkerhetsplacering.

– Ibland byts säkerhetsnumren till personalen varje dag, för att få de viktigaste numren bemannade. Oftast får de ingen introduktion i de nya uppgifterna. I praktiken får de ett nytt nummer direkt efter avgång. Vem hinner då skola upp personen, undrar en besättningsman.

Det finns oftast fler som jobbar ombord utöver den ordinarie besättningen. Till exempel vikarier, musiker eller underhållare. Det kan vara lockande, säger en sjöfartsinspektör, att tillfälligt ge någon av dem ett säkerhetsnummer som blivit obesatt.

Alla uppgiftslämnare vill vara anonyma, av rädsla för att förlora sina jobb.

Outbildad rökdykare

En källa hade i början av 2000-talet jobbat som biträde i cafeterian på Viking Lines Ålandsfärja. Han var i en hel vecka listad som rökdykare ombord, utan någon som helst behörighet.

Ett före detta befäl på Viking Line säger att det är mera regel än undantag att det finns brister i alarmlistan. Men hur allvarliga är bristerna?

Svenska Yle lät transport- och kommunikationsverket Traficom titta på en av Viking Gabriellas alarmlistor från augusti. Den innehåller 140 namn. Det är lite fler än minimibesättningen där alla säkerhetsnummer måste vara besatta med kompetent personal.

– Fartyget har haft det antal besättningsmän, till exempel matroser och styrmän, som krävs. Och enligt vårt sjömansregister har alla den kompetens som krävs, säger överinspektör Santeri Lunkka på Traficom.

Självkontroll på rederiet

Men det som inte syns på listan är eventuella tilläggsbehörigheter som rökdykning, utrymning och samaritfunktioner.

Och tilläggsbehörigheterna går bara att kontrollera med stickprover ombord och av rederiets egen säkerhetsavdelning, eftersom det finska sjömansregistret inte innehåller eventuella svenska och estniska tilläggsbehörigheter.

Jan-Tore Thörnroos är fartygschef och befälhavare på Viking Cinderella, som kryssar mellan Stockholm och Mariehamn.

Han tycker att det viktigaste är att befälhavaren vet vad alla ombord kan om det uppstår ett nödläge.

– Ibland blir folk sjuka och det finns ingen ersättare med rätt behörighet. Då vet jag som befälhavare att jag har den bristen i min organisation att ta i beaktande om det händer nånting. Det viktiga är ju att jag vet vad jag har att jobba med i en olyckssituation.

Porträtt av Viking Cinderellas fartygschef Ja-Tore Thörnroos. Bilden är tagen inomhus och i bakgrunden syns en inramad bild av ett Vikinglines farttyg.
Målsättningen är att alla säkerhetsnummer ska vara fyllda med behörig personal, säger Cinderellas befälhavare Jan-Tore Thörnroos. Porträtt av Viking Cinderellas fartygschef Ja-Tore Thörnroos. Bilden är tagen inomhus och i bakgrunden syns en inramad bild av ett Vikinglines farttyg. Bild: Yle/Taisto Lapila Jan-Tore Thörnroos

– Små avvikelser kan vara okej på den lägre nivån, men däremot kan ett fartyg inte gå utan en befälhavare, ett befäl, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

Jan Hanses vd för Viking Line tittar in i kameran. Bilden tagen lite nedifrån och i bakgrunden syns en inramad bild av ett vikinglinefarttyg.
Larmrapporterna om arbetsmiljön på Cinderella berodde huvudsakligen på tre personer som inte jobbar kvar ombord, förklarar Viking Lines vd Jan Hanses. Jan Hanses vd för Viking Line tittar in i kameran. Bilden tagen lite nedifrån och i bakgrunden syns en inramad bild av ett vikinglinefarttyg. Bild: Yle/Taisto Lapila Jan Hanses,Viking Line
"Jag är så ledsen över hur nutida ledningen föraktar personalen och styr med hotande atmosfär och eviga sparåtgärder. Ingen vågar prata, det enda vi kan göra är att sjukskriva oss. Vi orkar inte längre. Personalen mår skit."― anställd på Viking Line

– Det finns en rädsla bland personalen, säger Viking Cinderellas svenska huvudförtroendeman Bent Bjørn-Nielsen.

Transportstyrelsen konstaterade för ett år sedan att det på svenskflaggade Cinderella förekom trakasserier och bestraffningar från chefer och arbetsledare. Arbetsmiljön var under all kritik och skyddsarbetet hade försummats.

Bjørn-Nielsen tror att det dröjer ett år eller två innan arbetsmiljön ombord har normaliserats.

"Misstag sker"

Spotlight läste också igenom Regionförvaltningsverkets inspektionsberättelser från Viking Line.

På rederiets fem finskflaggade fartyg begicks 226 vilotidsbrott under de tre senaste åren. Vilotiden på 10 timmar per dygn är inskriven i sjöarbetstidslagen.

inspektionsberättelse om vilotider ombord
Regionförvaltningsverkets inspektionsrapport från m/s Gabriella 6.2.2018. inspektionsberättelse om vilotider ombord Bild: Yle/Stefan Brunow Viking Line,M/s gabriella,Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland

Under samma period rapporterades inte ett enda vilotidsbrott från konkurrenten Silja Serenade. Rederiet Tallink Silja misstänks däremot för bristande rapportering av vilotidsavvikelser, men avfärdar kritiken till Svenska Yle.

– Vi avser att förbättra oss för att hela tiden hålla oss inom ramarna. Sedan är det så att när vi hanterar en besättningsnumerär som närmar sig 4 000 per år, kommer det alltid att ske misstag, säger Hanses om vilotidsbrotten.

- Det viktiga är att vi arbetar i rikting att förbättra och att vi naturligtvis inte sätter det här i system.

Ingen från det finska eller estniska sjömansfacket vill uttala sig om Viking Line.

Viking Lines finska huvudförtroendeman avbokade en redan avtalad intervju.

"Väskbärare" åt mutmiddag

En annan av befälhavarna på Cinderella och två inspektörer från svenska Transportstyrelsen dömdes till böter för tagande och givande av muta efter att sjöfartsinspektörerna bjudits på lyxmiddag ombord i samband med en inspektionsresa. Domen föll i Stockholms tingsrätt i fredags.

I den svenska polisens förhör säger en av de mutdömda arbetsmiljö- och sjösäkerhetsinspektörerna att han varken erkänner eller förnekar brott eftersom han inte kommer ihåg den resa åtalet gäller.

Han hävdar att han själv för att undvika jäv troligen bara var "väskbärare" på Cinderellas inspektion, medan hans kollega skrev under certifieringen.

Inspektören medgav att han är släkt med kaptenen och att familjerna också umgås privat.

De gjorde inte riktiga säkerhetsrundor och rederiet fick generöst med tid på sig att åtgärda säkerhetsbrister, tyckte Cinderellas personal som slog larm till myndigheten.

Transportstyrelsen gjorde en polisanmälan om mutbrott. Sedan byttes inspektörerna ut.

Viking Line säger att man har fortsatt fullt förtroende för den dömda befälhavaren på Cinderella. Viking Line kommer att överklaga domen.

”Hela båten är korrupt, uppifrån och ner.”
― anställd på Viking Cinderella

– När det gäller Cinderella finns det en kulturskillnad mellan svenskt och finskt arbetsliv som vi måste jobba med, säger rederiets vd Jan Hanses.

Viking Lines ledning talar hellre om höstens positiva vinstvarning och försäkrar att fjolårets stormar ombord på Viking Cinderella och Viking XPRS har bedarrat.

– Vi har alltid varit duktiga på fysisk arbetsmiljö och att göra den säker. Det nya är den psykosociala arbetsmiljön. Det moderna samhället ställer högre krav på oss som arbetsgivare idag, menar Cinderellas befälhavare Jan-Tore Thörnroos.

Uppdatering 22.10. kl.16:27
Artikeln har uppdaterats med följande text: Rederiet Tallink Silja misstänks däremot för bristande rapportering av vilotidsavvikelser, men avfärdar kritiken till Svenska Yle.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes