Hoppa till huvudinnehåll

"Mamma sade väldigt skarpt att hon aldrig beställt det här" – cannabisolja såldes till 81-åring av företag som nu misstänks för narkotikabrott

En dam sitter vid ett köksbord med blicken på en räkning som ligger på bordet.
Aino Turtiainen-Visalas 81-åriga mamma fick cannabisolja på posten trots att hon enligt egen utsago inte har beställt det. En dam sitter vid ett köksbord med blicken på en räkning som ligger på bordet. Bild: Yle / Christoffer Gröhn cannabis,cannabisolja

Företaget Suomen Luontaisvire sålde cannabisolja genom telefonförsäljning, bland annat till en 81-årig kvinna med alzheimer. Konkurrens- och konsumentverket har fått omkring 60 klagomål om företaget. Tullen misstänker företaget för olaglig import av narkotika och för läkemedelsbrott.

Företagets adress ligger i Böle i Helsingfors, men ett besök där leder bara till en svart postlåda med företagsnamnet på.

På sin hemsida skriver företaget att man måste avbryta sin verksamhet på grund av myndigheterna.

Vid Tullen pågår enligt Yle Huvudstadsregionens uppgifter en förundersökning om olaglig import av narkotika och läkemedelsbrott. De misstänkta brotten har skett mellan 25 juni och 3 september 2019, det vill säga från och med samma datum som Suomen Luontaisvire har registrerats i handelsregistret.

Undersökningar visar att cannabisoljan innehåller THC

Cannabisolja är just nu trendigt inom hälsokosten. Suomen Luontaisvire marknadsför oljan som ett botemedel mot flera olika hälsoproblem.

Laboratorieundersökningar gjorda av Tullen visar att en del av flaskorna med cannabisolja som företaget sålt innehåller THC, som är ett psykoaktivt ämne som klassificeras som narkotika.

Läkemedelsbrottet handlar om att säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimea anser att cannabisoljan är medicin.

Hur Suomen Luontaisvires operativa chef ser på brottsmisstankarna besvaras senare i artikeln. Först till Aino Turtiainen-Visala.

81-åring med alzheimer fick cannabisolja hemskickad

Hon sitter med två räkningar framför sig på köksbordet. Räkningarna kommer från Suomen Luontaisvire och har skickats till hennes mamma. Den ena är på 34,90 euro och den andra är på över 45 euro eftersom den innehåller en betalningspåminnelse.

Mamman är 81 år gammal och har alzheimer.

- Hon fick hem en liten flaska cannabisolja med en pipett. Hon säger att hon inte har beställt någonting och var ganska chockerad, säger Turtiainen-Visala.

Men om företaget ringt din mamma och hon tackat ja till beställningen?

- Det tror jag inte. Mamma sade väldigt skarpt att hon aldrig beställt det här.

Enligt Turtiainen-Visala saknas bevis på att samtalet till hennes mamma ägt rum.

En broschyr för cannabisolja ligger på ett bord.
Med i försändelsen till Turtiainen-Visalas mamma kom den här broschyren där det berättas att det är tryggt att använda cannabisoljan och att EU-lagstiftning möjliggör att den kan säljas lagligt i alla EU-länder. En broschyr för cannabisolja ligger på ett bord. Bild: Yle / Petter Blomqvist cannabis,Broschyr,Cannabidiol,cannabisolja

"Klagomålen handlar om att konsumenter fått en produkt utan att man gjort en beställning"

Konkurrens- och konsumentverket har fått omkring 60 klagomål om företaget, som funnits i några månader.

- Klagomålen handlar om att konsumenter fått en produkt utan att man gjort en beställning. Dessutom har flera haft problem med att få kontakt med företaget. De anmälningar vi fått är mycket lika varandra, säger specialsakkunnig Kristiina Vainio.

Enligt Vainio handlar en del av anmälningarna om äldre som fått produkter utan att de beställt dem.

Vainio tar inte ställning till företagets verksamhet i sig eftersom det inte utreds av konsumentombudsmannen.

Kvinna med glasögon som tittar i kameran.
Kristiina Vainio. Kvinna med glasögon som tittar i kameran. Bild: Yle/ Christoffer Gröhn Konkurrens- och konsumentverket,kristiina vainio

"Jag vet inte vad man ska tänka, om man gör något kriminellt så gör man"

Aino Turtiainen-Visala skrev om händelsen på Facebook och inlägget fick mycket uppmärksamhet. Efter det svarade företaget henne att mammans räkning och beställning annulleras om cannabisoljan skickas tillbaka.

- Jag skickade tillbaka oljan men utan frimärke. I september hittade jag sedan en annan räkning från företaget där man lagt på en betalningspåminnelse på den första räkningen.

Nu misstänks företaget för olaglig import av narkotika. Vad tänker du om att din mamma, som har alzheimer, fått hemskickad olaglig narkotika?

- Jag vet inte vad man ska tänka. Om man gör något kriminellt så gör man. Men det var ingen fara i min mammas fall eftersom hon inte ville använda oljan.

"Det är inte narkotika, du kan dricka 10 flaskor utan att det påverkar dig"

Företagets operativa chef Wahid Musawi anser att brottsmisstankarna är absurda eftersom cannabisolja också säljs av andra företag.

Han säger att mängden THC i den olja som företaget säljer är minimal.

Tullen har inte uppgett hur mycket av det psykoaktiva ämnet THC som finns i de flaskor som undersökts och svarar inte heller på Yle Huvudstadsregionens fråga om detta.

- EU:s gränsvärde när det gäller THC är 0,2 procent, men Tullen anser att det är narkotikabrott genast om THC hittas i oljan fastän det underskrider EU:s gränsvärde, säger Musawi.

Borde ni inte veta att det är olagligt att sälja narkotika i Finland?

- Det är inte narkotika. Du kan dricka 10 flaskor utan att det påverkar dig. Eventuellt kan magen bli i olag.

"Vi kan inte övervaka alla telefonsamtal"

Angående klagomålen till konkurrens- och konsumentverket beskriver Musawi dem som "normalt konsumentbeteende".

- Vi har utrett klagomålen och det här är normalt när det gäller direktmarknadsföring. Jag anklagar inte bara konsumenterna men det kan vara att någon som beställt av oss genast ångrat det utan att göra något. Sedan låter man bara bli att betala räkningen och påstår att man inte har beställt någonting.

- Våra underleverantörer sköter om telefonförsäljningen men vi kan inte övervaka alla telefonsamtal och lyssna på dem för att säkerställa att kunderna förstår beställningen.

Är det bara konsumenterna som gjort fel eller inte förstått?

- Nej, också våra underleverantörer har begått misstag.

Han påpekar att företaget aldrig skickat hem produkter utan att kunden först beställt dem.

"Vi har dragit gränsen vid 80 år och har inte ringt till äldre än det"

När det gäller cannabisoljan som skickades till Aino Turtiainen-Visalas 81-åriga mamma med alzheimer säger Musawi att det inte går att avgöra per telefon om en person har en minnessjukdom.

- Om någon inte minns att hen beställt av oss slipper den betala.

Musawi säger att företagets affärsmodell verkligen inte har gått ut på att per telefon sälja till äldre människor.

- Det går inte att bygga ett företag utgående från en sådan modell. Det säger bondförnuftet. Vi har dragit gränsen vid 80 år och har inte ringt till äldre än det.

Men ni har sålt till en 81-årig kvinna med alzheimer.

- Gränsen har inte alltid hållit. Det kan vara att telefonnummer smugit sig in på våra listor trots anvisningarna till våra underleverantörer.

Musawi tror att företaget har en framtid trots att verksamheten nu håller paus medan förundersökningen pågår. Enligt Tullen blir förundersökningen färdig nästa år.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen