Hoppa till huvudinnehåll

Regionbiljetten försvinner och bussresorna kan bli dyrare för Lovisaborna efter årsskiftet – Pernåpendlare: Det kommer att bli en ond cirkel

Lovisa busstation och Savonlinjas buss
Vilket bussbiljettsystem som gäller för Lovisapendlare efter årsskiftet är inte ännu klart. Lovisa busstation och Savonlinjas buss Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,Savonlinja,bussar,busstationer,lovisa matkahuolto

Den förmånliga regionbiljetten för bussar kommer att försvinna vid årsskiftet. För till exempel Lovisabor kan arbets- och skolresorna bli dyrare efter nyår.

– Om priserna höjs så börjar man fundera på om det ens lönar sig att åka buss. Det blir nästan billigare att åka med egen bil, säger Catharina Rosenschöld.

Hon brukar åka buss mellan hemmet i Pernå och jobbet i Borgå.

Regionbiljetten har varit en biljettform som understötts av kommunerna. Det har varit möjligt att använda biljetten inom ett visst geografiskt område och över kommungränserna under till exempel 30 dagar.

I många kommuner har regionbiljetten redan försvunnit allt eftersom övergångstidens slut närmat sig.

Det kommunala ekonomiska stödet kan med andra ord inte snart längre ges till marknadsbaserad busstrafik via ett bussbiljettsystem.

Utan ekonomiskt stöd får bussbolagen en så liten ekonomisk ersättning att många bussbolag meddelat att regionbiljetten inte längre gäller på deras linjer.

Däremot kan bussbolagen sälja egna biljetter, men att resa med dem kan bli betydligt dyrare.

Kan leda till ond cirkel, tror pendlare

Pernåbon Catharina Rosenschöld tror att en höjning av biljettpriserna kan leda till att många kommer att sluta åka buss, särskilt eftersom bussturerna som går mellan Pernå och Borgå är få och vid krångliga tider.

– Till exempel i dag måste min man köra mig till Lovisa, och jag måste ta snabbturen därifrån till Borgå. På hemvägen måste jag antingen sluta en timme tidigare eller också åka med en snabbtur en timme efter att jag har stängt. Då får min man komma och hämta mig, säger Rosenschöld.

Om prishöjningen leder till färre kunder kanske bussbolagen måste dra in ytterligare bussturer.

– Det kommer att bli en ond cirkel, säger Rosenschöld.

Hon vill inte att familjen ska skaffa en bil till, men måste kanske nu börja fundera på saken.

– När bussbiljetten är billig är det lättare att ta det ekonomiska alternativet.

Om bussen blir dyrare samtidigt som bussarna inte går så ofta så kanske det mindre ekologiska alternativet vinner.

Oklart vilken lösningen blir i Lovisa

Situationen med regionbiljetterna varierar från region till region. Enligt Matkahuolto är regionbiljetten ännu i bruk i ett trettiotal regioner.

I Lovisa fungerar regionbiljetten fortfarande men hur det ser ut efter årsskiftet är ännu oklart, säger stadens chef för samhällsteknik, Markus Lindroos.

– För tillfället kan jag inte säga hur det blir. Ändringar blir det nog, men hurudana kan jag ännu inte uttala mig om, säger Lindroos.

Ett alternativ kan vara Matkahuoltos seriekort med 44 resor, men då skulle biljettpriset bli dubbelt så dyrt i jämförelse med priset på regionbiljetten.

Borgå- och Sibbopendlare har en annan sits

På bussresor mellan Borgå och Helsingfors gäller ett marknadsbaserat biljettutbud, det vill säga det handlar om biljetter utan offentligt stöd.

Det här betyder att bussbolagen själva prissätter sina biljetter och konkurrerar med varandra.

I storstadsområden gäller inte regionbiljetten. I Helsingforsregionen är det HRT som opererar och till det området hör också Sibbo.

Artikeln är delvis en översättning av Yles artikel "Pientä osaa bussilla kulkijoista voi odottaa jopa hintojen tuplaantuminen – pelastaako palveluseteli pikkukuntien matkustajat?" på finska

Artikeln uppdaterades 16.10.2019 klockan 13:57: Kommentarer av Catharina Rosenschöld har lagts till.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland