Hoppa till huvudinnehåll

Augusta färdig att rädda Östersjön

Det nya forskningsfartygets dop firades i Helsingfors med festtal, mousserande vin och munter blåsmusik

Augusta är Tvärminne zoologiska stations länge efterlängtade forskningskatamaran. Fartyget lämpar sig för kustnära Östersjöforskning och hemhamnen blir i Tvärminne i Hangö.

Dopdagen till ära (18.10) var Augusta på en tur till Helsingfors, där dopet förrättades av fartygets gudmor, Maryelle Lindholm-Gustavson.

Anskaffningen blev möjlig tack vare donationer i samband med bergsrådet Stig Gustavsons 70-årsdag för några år sedan. Han valde att rikta sin födelsedagsuppvaktning till en fond som särskilt ska stöda Östersjöforskningen vid Helsingfors universitet.

Stig Gustavson ville hjälpa Östersjön med sin födelsedagsfond, donationerna möjliggjorde bygget av Augusta.

Det nya forskningsfartyget har kostat 1,9 miljoner euro. Förutom donationen på 800 000 euro blev det möjligt att beställa den nya katamaranen tack vare statens motfinansieringsprogram.

Kommandobryggan är som från en science fiction-film. Båten kan styras från två olika ställen: på kommandobryggan och från akterdäcket.

Augusta är klart större än sin föregångare Saduria, men också dubbelt snabbare.

Marschfarten är 18 knop och topphastigheten ligger på ungefär 22 knop. En hög hastighet var ett av kraven då man beställde fartyget.

- Meningen är att man ska hinna hem till kvällen, därför finns heller ingen hytt på båten, säger Joanna Norkko, tillförordnande direktör på Tvärminne forskningsstation.

Sofforna på kommandobryggan kan man ändå sova på vid behov.

Augustas dop firades med pompa och ståt. Teknologorkestern Humpsvakar stod för underhållningen.

Katamaranen i aluminium har ett grundgående skrov som lämpar sig för kustnära Östersjöforskning. Råa aluminiumytor dominerar den arton meter långa båtens yttre. Man har lämnat båten omålad för att göra underhållet lättare.

- Hon är väl lite fulsnygg, men ytterst praktisk, säger Norkko.

Akterdäcket är också större än vanligt tack vare katamarankonstruktionen. På däcket kan man enligt behov installera olika arbetsytor och till exempel containerlaboratorium.

Utrustningen på däcket kan flyttas med hjälp av fartygets egen lyftkran.

De oslipade svetsfogarna är en av många detaljer som avslöjar att Augusta inte är en lyxjakt utan gjord för krävande arbete i hårda förhållanden.

Forskningsfartyget har byggts i Karleby och skräddarsyddes in i minsta detalj för att fylla Tvärminnes zoologiska stations behov.

Till de viktigaste uppgifterna hör provtagningar och underhåll av mätstationer i Östersjön.

- I framtiden blir det också aktuellt med att till exempel ta skolklasser ut till sjöss för att bekanta sig med forskarens vardag, säger Joanna Norkko.

Norkko tillägger att universitetets fältkurser också kommer dra nytta av Augusta. Hon kan med säkerhet ändå säga att inga studentfester kommer att ordnas på båten.

Augusta kommer också att arbeta i den svenska skärgården i samarbetsprojekt mellan Stockholms och Helsingfors universitet.

Joanna Norkko är mer än nöjd med det nya marinforskningsfartyget Augusta.