Hoppa till huvudinnehåll

Stora stygga vargen och annan amatörteater hjälper politiker till seger på Åland

Röblom tll höger och Ehn i vargskrud
Regissören Alfons Röblom, Hållbart Initiativ och Johan Ehn, Stora stygga vargen och moderat politiker på Åland. Röblom tll höger och Ehn i vargskrud Bild: Bengt Östling/Yle Alfons Röblom,amatörteatrar,Johan Ehn,Stora stygga vargen

- Oj, vad var det som hände? Åt jag upp dig? Och chokladkakan? Det är den stora stygga vargens replik till sin hustru, som nu är i hans mage. Johan Ehn är en av många politiker som står på den åländska amatörteaterscenen.

Det nya åländska lagtinget tillträder den 1 november. Valkampanbjen har varit hetsig och tidskrävande.

Många kandidater har dubbla roller. De är också amatörskådespelare. Då finns det saker som är minst lika viktiga som politiken. Teaterpremiärerna!

Sagokomedin “Den stora stygga vargen” har premiär på Stadshuset i Mariehamn den 26 oktober. Några veckor senare har tioårsjubilerande Teater Alandica premiär på farsen “Snurr på Socis”.

Bra kombination - regissör och partiledare?

Repetitionerna på Stadshuset är i full gång. Mycket är på hälft, tekniken haltar, replikerna sitter inte. Nervositeten är på kommande.

Alfons Röblom som regisserar är utbildad skådespelare och har jobbat på svenska teatern i Helsingfors.

Nu är han också partiledare på Åland, eller åtminstone talesperson, för uppstickarpartiet Hållbart initiativ. Trycket är stort, och partiet väntas kunna få flera mandat.

Grisflickor i ljusrött hånar rovdjuren med Östermalmsdialekt i Mariehamnsamatörteater.
Grisflickor med Östermalmsaccent föraktar rovdjuren på Mariehamnsscenen. Grisflickor i ljusrött hånar rovdjuren med Östermalmsdialekt i Mariehamnsamatörteater. Bild: Bengt Östling/Yle Mariehamn,amatörteatrar,Johan Ehn

Stadsfullmäktigeledamot och varg

Johan Ehn, som spelar vargen, är tidigare kulturminister och ordförande för de åländska moderaterna. Dessutom har han varit talman i det åländska lagtinget.

Han kan betraktas som en avancerad amatör. Liksom många andra spelade han teater i skolan.

Johan Ehn är visserligen kandidat bara i kommunalvalet den här gången. Men han förbereder sig redan för att kandidera i nästa riksdagsval.

Man undrar hur de har tid med allt.

Teaterbubbla bortom politiken

- När jag kommer hit till stadshuset för repetitionerna så händer något fantastiskt. Jag kopplar inte av förstås, men jag kopplar bort, säger Alfons Röblom.

- Under den stund jag är här och regisserar så tänker jag inte en sekund på mitt parti eller på något som har med politiken att göra.

Johan Ehn håller med.

- När man kommer hit så går man in i teaterbubblan. För att kunna ställa sig upp på scen och köra igång, så måste man lämna allt man hade med sig i bagaget. Och det är ganska skönt en sån här tid på året, speciellt i närheten av ett val.

Det har gått bra, trots att det har varit tajt med tid, det vill Johan Ehn inte sticka under stol med.

Tre rovdjursfigurer gör allians för att fånga killingarna i Mariehamnsamatörteater
Rovdjur i allians på Mariehamnsscenen. Johan Ehn i mitten Tre rovdjursfigurer gör allians för att fånga killingarna i Mariehamnsamatörteater Bild: Bengt Östling/Yle amatörteatrar,Johan Ehn,Stora stygga vargen

I politiken får man skriva manuset själv

Vilken syssla har man mera nytta av, i politiken som skådespelare eller på teatern som politiker?

- Jag brukar lite skämtsamt säga att den stora skillnaden är att på scen har man ett manuskript som någon annan har skrivit, säger Johan Ehn.

I politiken gör man lite samma sak, men får skriva manuset själv, . Han har erfarenhet av att ha stått på scen och sagt saker som han som moderat upplevde som mycket “vänster”.

Men allt är inte sant i teatern, säger Alfons Röblom som har varit med och iscensätta det kommunistiska manifestet, som stod långt från hans politiska åsikter.

Det är ju inte sina egna åsikter man uttalar på scen.

Rödluvan Ylva Hagmark Cooper vid scenkanten i Mariehamn.
Rödluvan Ylva Hagmark Cooper vid scenkanten i Mariehamn. Rödluvan Ylva Hagmark Cooper vid scenkanten i Mariehamn. Bild: Bengt Östling/Yle Punahilkka,amatörteatrar,Mariehamn

Glupsk machovarg i teater med klös

Nu spelar Johan Ehn alltså en glupsk machovarg som äter upp sin fru och inser att han har ensam vårdnad om deras barn.

Det handlar om en sagokomedi, med många unga skådespelare i rollerna. Det en moderniserad variant med en del sedelärande pekfinger för både unga och vuxna.

Kanske kan det rentav kallas politisk teater. Visserligen påpekar Alfons Röblom att all bra teater är politisk teater. Alltså teater som vågar ställa frågor om nutiden, samhället och mänskliga relationer.

Då blir det på något sätt ifrågasättande i alla fall, påpekar Röblom och Johan Ehn instämmer. Valspråket i Teaterföreningen är “Teater för alla”. Målet är inte enbart fulla salonger.

Innehållsrik reklamaffish för "Snurr på Socis"
Farsreklam från Teater Alandica i Mariehamn Innehållsrik reklamaffish för "Snurr på Socis" Bild: Teater Alandica Åland,amatörteatrar

Snurr på Alandica

Fars och musikaler går bäst hem bland den åländska publiken. Underhållning är viktig och det är inget fel på att publiken får skratta.

På en av valdebatterna veckan före det åländska valet sitter Ulf Weman och Jan-Erik Berglund. Weman har varit ordförande för Mariehamns teaterförening och Berglund har de senaste tio åren varit med i Teater Alandica.

Där har man snart premiär på sin fars “Snurr på Socis” från 1920-talets Mariehamn. Underhållning är viktigt för människan, betonar Berglund. Kanske pjäsen också i en bisats påminner om kulturskandalen då den anrika träbyggnaden med hotell och restaurang - Societetshuset - revs i mitten av 1970-talet.

Och det är förresten också i kultur- och konferenscentret Alandica i centrum av Mariehamn som söndagens valvaka hålls.

Jan-Erik Berglund gör segertecknet framför bil med kandidatreklam i regnigt Mariehamn
Amatörskådespelare, journalist och politiker. Jan-Erik Berglund hoppas på seger som obunden kandidat. Jan-Erik Berglund gör segertecknet framför bil med kandidatreklam i regnigt Mariehamn Bild: Bengt Östling/Yle Jan-Erik Berglund

Journalisterna som vill uppträda och påverka

Både Weman och Berglund har jobbat som journalister på Åland. Det verkar finnas en koppling mellan små kretsar av samhällsintresserade, journalister, amatörskådespelare och politiker.

Weman ställer upp för första gången i ett politiskt val, som socialdemokrat. Han har nyligen pensionerat sig från jobbet som journalist.

Berglund har jobbat på tidningen Åland och har tidigare ställt upp för Centern. Nu är han kandidat för Obunden Samling. Själv tycker han inte det gör någon större skillnad i ideologin.

Han tröttnade på att inte ha någon framgång inom Centern. Nu ser han om applåderna blir större som kandidat i ett annat parti.

- Politik när den är bra borde vara att man uppträder skickligt och har en god retorik. Det finns det tyvärr mycket lite av på Åland, säger Jan-Erik Berglund.

Politisk teater kan såra på liten ort

Weman skulle gärna göra mer politisk teater, men tycker att det finns få bra texter. Jan-Erik Berglund varnar för det lilla samhällets dilemma, också i revyer.

- Man måste göra stora omskrivningar. Det finns alltid någon som känner sig påtrampad, eller vars släkt är drabbad.. Det är ganska känsligt, också i åländsk litteratur, enligt Jan-Erik Berglund.

Han skulle gärna se fler nutidspjäser om nutida problem, och där kommer politiken också in.

- Teatern är viktig också för integrationen, tillägger Ulf Weman. Det gäller inte bara de nyanlända på Åland, utan också bland ungdomar som kunde få nyttiga kunskaper av att stå på scen och se sig lyckas.

Det är kanske talande att kulturpolitiken knappt berörs i en åländsk valkampanj. Alla är eniga om att teaterverksamheten behövs. Och tillsvidare finns det också tillräckligt med pengar.

Åtta åländska partiledare på scen i Mariehamn
Dålig teater? Åtta åländska partiledare strider nu, ska bilda regering efter valet. Åtta åländska partiledare på scen i Mariehamn Bild: Bengt Östling/Yle partiledare,Åland,Lagtingsvalet på Åland 2019

Både Weman och Berglund har följt lagtingspolitiken från pressläktaren.

- Jovisst är det ju teater ibland, det är självklart. Och de spelar över ibland. Men det seriösa arbetet finns ju ändå i grunden, säger Ulf Weman.

Skyttegravarna som det talas om inför valet, de är verkliga och ingen dålig teater.

- Vad gäller inställningen till kommunerna och sammanslagningen så är det nog blodigt allvar, eller åtminstone absolut på allvar, säger Jan-Erik Berglund.

- Det blir ett intressant manus att se hur dom ska komma vidare och få ihop den nya landskapsregeringen, säger Ulf Weman.

Han rättar sig genast. Det handlar inte längre om "dom" som ska få till det. Weman får vänja sig vid att själv som kandidat vara aktiv och ansvarig för manuset och handlingen i politiken.

Lagtingets marmorhus i Mariehamn i höstregn, med Ålands flagga på taket
Lagtingets fasad i Mariehamn väntar på nya politiker i november. Lagtingets marmorhus i Mariehamn i höstregn, med Ålands flagga på taket Bild: Bengt Östling/Yle Ålands lagting,Mariehamn,Lagtingsvalet på Åland 2019

Viktigt övervinna sig själv

Teaterhobbyn är viktig. Det håller alla med om. I Stadshusets teatersalong har många generationer unga lärt sig om amatörteater, åländskt samhälle och sig själva.

Johan Ehn kallar sig själv en ganska blyg människa, trots åtta år som kulturminister, talman och kandidat i flera olika val.

- Teaterskapet har gjort att jag har kunnat klä på mig den här rollen och spela även politiker. Amatörteatern har gett hjälp att använda röstresurserna och att ställa mig upp och improvisera också i stora församlingar, vilket ofta krävs av politiker i topposition.

För politiker är det också nyttigt att kunna avläsa publiken, slå in sina repliker och hitta tonen. Och så handlar ju politiken om att få mänskor med sig och övertyga, det gäller också i teatersalongen, påpekar Johan Ehn.

Premiärnervositet

Alfons Röblom har nyligen gjort sin premiär som partiledare i de stora valdebatterna på Åland. Han fick de klassiska nervositetskänslorna som han kände igen från teatern inför en premiär.

- Folk samlas i salongen, ljuset tänds och nu ska man snart upp och prestera. Då händer det vissa saker med kroppen, man börjar känna prestationsångest och så vidare. Men då gick det att använda teaterverktygen som man lär sig som skådespelare, säger Alfons Röblom.

Men det går inte heller att börja posera och spela över. Billigt effektsökeri är aldrig snyggt på teaterscenen eller i politiken, säger han.

Johan Ehn uppmanar alla unga politiker att hitta sig själva, att uttrycka sig på sitt egen sätt, och inte kopiera någon annan för det fungerar sällan.

På måndag vet man hur många nya skådespelare som når Ålands viktigaste politiska scen.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje