Hoppa till huvudinnehåll

Rör du på dig tillräckligt? Enligt den nya rekommendationen är varje minut hemåt

yleiskuva
Enligt den nya motionsrekommendationen ska man idka lätt motion så ofta som möjligt. yleiskuva Bild: Esa Syväkuru / YLE vardagsmotion

Den nya nationella motionsrekommendationen betonar vikten av lätt motion. Långt stillasittande ska motverkas med pauser.

Rekommendationen gäller 18–64-åringar.

Till skillnad från tidigare rekommendationer behöver motionsstunden inte längre vara tio minuter lång. Så tänkte man länge, men enligt Tommi Vasankari, direktör vid UKK-institutet, finns det inget belägg för en sådan minimitid.

– All motion är hemåt, oberoende av om det är en minut eller tio minuter, säger Tommi Vasankari.

Också vikten av sömn lyfts fram i den nya rekommendationen. Tillräcklig sömn utgör grunden för rekommendationen.

Triangel med motionsråd. Från botten (bredast), Återhämtande sömn, Pauser från stillasittande, Lätt motion - så ofta som möjligt, ansträngande motion 1h 15min per vecka eller rask motion 2h 30min per vecka, muskelstyrka och koordination 2ggr per vecka.
Källa: UKK-Instituutti. Bild: Yle Uutisgrafiikka / Lasse Isokangas Triangel med motionsråd. Från botten (bredast), Återhämtande sömn, Pauser från stillasittande, Lätt motion - så ofta som möjligt, ansträngande motion 1h 15min per vecka eller rask motion 2h 30min per vecka, muskelstyrka och koordination 2ggr per vecka. motion

Den nya rekommendationen baserar sig på forskningsinformation och en amerikansk rekommendation, som uppdaterades 2018.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel "Liikutko arjessasi tarpeeksi? Suositus meni uusiksi ja nyt mukaan lasketaan jokainen minuutti" skriven av Elisa Kallunki och Markku Sandell.

Läs också