Hoppa till huvudinnehåll

Bränslekvoter får inte gehör i riksdagen: "Ohållbara förslag"

Mika Lintilä eduskunnassa 12.9.2019
Finansminister Mika Lintilä (C) anser inte att det är realistiskt att begränsa försäljningen av bensin. Mika Lintilä eduskunnassa 12.9.2019 Bild: Pekka Tynell / YLE riksdagsledamöter,riksdagen,Centern i Finland,Mika Lintilä,Regeringen Rinne

Idén om att begränsa försäljningen av bensin och diesel med årliga försäljningskvoter får inte mycket stöd i riksdagen. Forskare vid Aalto-universitetet presenterade på tisdagen en rapport om ekonomiska styrmedel för att åstadkomma utsläppsminskningar inom trafiken.

Enligt kommunikationsminister Sanna Marin (SDP) beställdes rapporten under den förra regeringens tid.

Regeringen kommer att bekanta sig med den, men det är osannolikt att den leder till åtgärder.

– Socialt och regionalt skulle det här vara ohållbart, säger finansminister Mika Lintilä (C) för sin del.

Finansministeriet har tillsatt en egen arbetsgrupp som dryftar trafik och beskattning. Den får klart sitt arbete år 2021.

Uppskärrade oppositionspartier

De ledande oppositionspartierna i riksdagen var inte nådiga.

Samlingspartiets Arto Satonen ser en risk för att bensin- och dieselprisen stiger om försäljningskvoter införs.

– Jag förstår att utsläppen från bilismen måste minskas, men det måste göras på ett sätt som inte gör det orimligt dyrt för vanliga människor att röra sig.

Och hur gör man det?

– Genom positivitet. Beskattningen av miljövänliga bilar och miljövänligt bränsle kunde lindras.

”Kommer inte att förverkligas”

Sannfinländarnas Jani Mäkelä kallade forskarnas utspel för en provokation.

– Något sådant här kommer inte att förverkligas. Bensinkvoter är inte möjliga i en marknadsekonomi.

Avgasrör.
Avgasrör. Bild: EPA/Alexander Ruesche avgaser

Mäkelä anser att Finland redan värnar om miljön. Vi har enligt honom inte i nuläget behov att göra åtstramningar för att få ned utsläppen.

Gröna berömmer rapporten för mod

De grönas Satu Hassi tycker att forskarna har fräscha idéer. Rent ekonomiskt anser hon att tanken om kvoter för bensin och diesel är rationell.

– Vi måste skära ned trafikens utsläpp med åtminstone femtio procent.

Hassi talar för utökat utbud av laddningsstationer för elbilar. Till exempel husbolag skulle kunna förse nybyggen med sådana.

– Kanske är det en mjukare åtgärd än det som nu föreslås.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes