Hoppa till huvudinnehåll

"Förbud mot direktmarknadsföring hjälper inte alltid" - problem när minnessjuka blir uppringda av försäljare

Viviane Azéma, står i ett rum med röda stolar.
Viviane Azéma, vid Helsingfors Alzheimer-förening berättar att förbud mot direktmarknadsföring bara är i kraft tre år, innan det pånytt måste förnyas. Viviane Azéma, står i ett rum med röda stolar. Bild: Yle / Tintin Råholm person,Viviane Azéma

Att minnessjuka människor får samtal från telefonförsäljare som försöker sälja produkter till dem är ett stort och aktuellt problem, säger man på Helsingfors Alzheimerförening.

Det kan ge de minnessjuka förvirring och ångest då de får en produkt som de inte behöver eller vill ha. Minnessjuka personer förstår kanske inte alltid samtalet och kan lättare bli övertalade än andra.

- Vi hör om det här dagligen, eller flera gånger i veckan, i vår verksamhet att våra kunder får samtal.

Det här berättar Viviane Azéma som arbetar som minneshandledare vid Helsingfors Alzheimerförening.

Nyligen fick en 81-årig kvinna med Alzheimer hem cannabisolja fast hon själv säger att hon inte har beställt någonting.

Helsingfors Alzheimerförening har också erfarenhet av att försäljare försökt sälja cannabisolja till minnessjuka kunder.

- Det var ganska extremt, en handledare gick emellan och förklarade att personen hade förbud mot direkt marknadsföring, vilket försäljaren inte trodde på. Men det slutade bra i det här fallet.

Hur förhindra försäljarna från att ringa minnessjuka personer?

Helsingfors Alzheimerförening ger råd till minnessjuka och deras anhöriga för att förebygga att det här ska hända.

- Man kan fixa förbud mot direktmarknadsföring, hemligt nummer eller i värsta fall byta nummer, säger Viviane Azéma.

Däremot hjälper ett förbud mot direktmarknadsföring inte alltid, eftersom det inte är förbjudet att ringa upp i fall ett företag kan få tag på ett nummer.

Att få ett utlåtande av en läkare där det står att patienten inte längre är kapabel till vissa saker kan också vara bra att ha i fall man vill försöka få pengar tillbaka.

- Vi rekommenderar att så snabbt som möjligt göra en intressebevakningsfullmakt för någon närstående, när man har fått en diagnos. Sedan när den minnessjuka inte längre är kapabel att klara sina ekonomiska och andra beslut så kan fullmakten tas i bruk.

Företagen borde ta ansvar

Viviane Azéma säger att det är bra att skaffa förbud mot direktmarknadsföring eftersom det kan vara krångligt och svårt att sedan reda ut situationen.

Händer och smarttelefon.
Minnessjuka förstår inte alltid innebörden av ett samtal från en telefonförsäljare. Händer och smarttelefon. Bild: Yle/Lotta Sundström sociala medier

Ifall en minnessjuk person har beställt någonting, eller fått hem en produkt trots att man inte har beställt, finns det ändå saker man kan försöka göra.

- Ta hjälp av en anhörig eller vän, kontakta företaget och klaga. I värsta fall ta saken vidare till rätten, men det lönar sig inte om det handlar om små summor.

Minnesföreningarna på de olika orterna i Finland kan hjälpa med handledning och svarar på frågor.

- Försäljaren kan ju inte alltid veta att personen är minnessjuk för man hör ju det inte nödvändigt i telefonen.

Det skulle vara bra om företagen hade mer utbildning i hur minnessjukdomar påverkar, och att också personer i arbetsför ålder kan få dem, säger Azéma.

- Om försäljaren märker att personen inte förstår, avsluta samtalet och ta bort dem från uppringningslistan. Samtalen kan orsaka mycket förvirring och ångest om den minnessjuka inte förstår vad som händer.

Det kan bli mycket dyrt

Viviane Azéma säger att hon inte hört om fall där situationen skulle ha blivit direkt farlig för den minnessjuka, förutom den med cannabisoljan. Däremot kan vissa köp bli dyra.

- Det kan bli ganska dyrt och uppstå stora förluster i fall försäljare säljer renoveringar till minnessjuka, vilket vi har hört mycket om.

Viviane Azéma berättar om att det förekommit fall där telefonförsäljare sålt till exempel fönsterrenoveringar till minnessjuka.

Det har uppstått problem när den minnessjuka beställt fönster i rätt storlek. Det har visat sig att det är svårt att annulera beställningen, eftersom företagen kan hävda att kunden i sådana fall vet vad den gjort.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes