Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Våga misslyckas för att lyckas

Lågstadiebarn spelar fotboll med gymnastikboll
"Idrott är en bra möjlighet för barnen att lära sig något nytt." Lågstadiebarn spelar fotboll med gymnastikboll Bild: Yle Skolidrott,fotboll,Finlands Svenska Idrott,Idrottsdag,idrottskarusellen

Målet med projektet Idrott i skolan är att introducera olika idrottsgrenar på ett nytt och spännande sätt. I verksamheten ingår Naturparkour, Hoppa rep, Labyrintorientering, och under snösäsongen även Skidkul. Att leda dessa aktiviteter i Svenskfinland har gett mig en djupare inblick bland annat i den stora skillnaden på hur olika skolor och klasser fungerar, men kanske framförallt i hur barnens motoriska utveckling är på olika nivåer. 

Alla barn är olika, alla skolor är olika och alla lärare är olika. Det är ett väldigt icke-provokativt uttalande. Det innebär att samma inlärningsmetod och nivå som jag använde mig av i går högst antagligen inte fungerar idag.

Det här eftersom jag befinner mig i en annan skola eller med en annan klass. Det viktiga för mig är att jag anpassar programmet enligt barnens förmåga och vilja att röra på sig.

Skrattar de andra barnen om man inte lyckas direkt? Uppmuntrar de varandra till att försöka igen? Som ledare märker man direkt om läraren har engagerat sig för att bygga en klassanda som gynnar inlärningen och som uppmuntrar barnen till att försöka igen.

Eller om man tvärtom möter en klass där läraren haft mindre positivt inflytande. Skillnaden är som natt och dag. Barnen i en klass med en god klassanda har lättare att samarbeta och hejar på alla i klassen och inte bara på sin bästa kompis.

Ibland krävs det endast 30 sekunders uppmärksamhet av en vuxen, för att barnen ska våga försöka en gång till på de mer utmanande hopprepstricken, och även lyckas. Entusiasmen som lyser hos en grupp skolelever när de lyckats med ett nytt hopprepstrick efter några minuters intensivt övande är underbar.

"Barn har en underbar inlärningsförmåga"

På grund av att många barn har känslorna på ytan, är det omöjligt att inte märka av hur frustrerade de kan bli när de inte lyckas. Den frustrationen glöms snabbt då glädjen av att lyckas kryper fram.

Hos många barn glöms dock den glädjen också lika fort och de muttrar nåt i stil med: "Inte var det ens så svårt", medan kompisen bredvid frustrerat försöker om och om igen.

Det är väldigt vanligt att barn börjar tvivla på sig själv efter bara ett eller två misslyckade försök. "Det här är för svårt", "Inte går de", "Inte kan jag sådant här" hörs genast efter att man gett en ny uppgift.

Detta tvivel på att man inte kan lära sig något nytt är det bästa sättet att försäkra sig om att man inte kommer att lyckas. Därför är det viktigt att verkligen tro på sig själv. 

Barn har en underbar inlärningsförmåga och de som har tålamod att försöka tillräckligt länge får oftast uppleva glädjen av att lyckas. Idrott är en bra möjlighet för barnen att lära sig något nytt och samtidigt både lyckas och misslyckas på vägen.

Skillnaden mellan barns motoriska förmåga mellan olika skolor är förvånansvärt stor. Under ett kort pass av hopprep eller parkour märker man direkt om skolan uppmuntrar till rörelse eller inte. 

Benjamin Sågfors, praktikant
Finlands Svenska Idrott

Läs också

Nyligen publicerat - Sport