Hoppa till huvudinnehåll

"Sitt inte mer än åtta timmar per dag och glöm inte bort muskelträningen" - Den nya motionsrekommendationen får tummen upp

Närbild av fötterna på någon som springer på en löpmatta.
Försök att ställa dig upp minst en minut varje timme eller halvtimme och sitt inte mer än åtta timmar per dag, är Lilja Öhmans tips. Närbild av fötterna på någon som springer på en löpmatta. Bild: All Over Press motion,idrott,fysisk kondition,hälsa,sportskor,löpning,löpmattor,motionsidrott,sport (botanik),levnadsvanor,idrottare,bantning,träning

Den nya nationella motionsrekommendationen kan sänka tröskeln för väldigt inaktiva personer och få människor att tänka mera på hur länge de sitter och hur viktig sömnen är.

Det säger Lilja Öhman, som är Åbo stads motionsansvariga för svenskspråkiga och äldre i staden.

- Jag tycker de nya rekommendationerna verkar riktigt bra. Det verkar som att de fått in en helhetsbild av hälsa i stället för att bara fokusera på fysisk aktivitet.

Det är faktiskt en lyx om din arbetsgivare har fixat ett ställbart bord till dig, då ska det användas.

Hon är också nöjd att sömnen nu betonas, då den hänger samman med motionen.

- Har man inte sovit gott orkar man knappast röra på sig dagtid och om man varit aktiv dagtid sover man bättre sen.

Lilja Öhman, en ljushårig dam, står i snön framför en idrottshall.
Arkivbild från i vinter då Lilja Öhman blev Åbo stads motionsansvariga för svenskspråkiga och äldre. Hon började sitt arbete i januari i år. Lilja Öhman, en ljushårig dam, står i snön framför en idrottshall. Bild: Linus Hoffman / Yle Åbo,motionsanvarig

Motionspyramiden ersätter motionspajen

Öhman berättar att hon genast kommer inkorporera den nya motionsrekommendationen i sitt arbete.

Tidigare har de använt sig av en så kallad "motionspaj", som sett ut som en rund cirkel, en paj, med instruktioner, och nu blir det då en motionspyramid.

Triangel med motionsråd.
Den nya motionsrekommendationen betonar vikten av sömn och lätt motion. Såhär ser den ut. Triangel med motionsråd. motion

- Pajen kunde se ganska utmanande ut att fylla. Nu sänks tröskeln, så att man kanske lättare kan vara lite grann aktiv om man tidigare varit väldigt inaktiv.

Många rör inte på sig alls

De Åbobor vi talat med är också positivt inställda till den nya motionsrekommendationen.

- Jag är mycket positivt inställd till det här. Den gör det säkert lättare att få folk att röra på sig, säger Kati Sandström.

Josephine Åberg håller med och konstaterar att det faktiskt finns många som inte rör på sig alls.

Marika Rask tycker också om att sömnen betonas. För henne själv är den A och O.

- Sömnen är avgörande för mig. Jag är förvånad att den är med först nu. Den påverkar i allra högsta grad hur du mår och orkar.

Sömnproblem.
Har man varit aktiv under dagen sover man bättre, säger Lilja Öhman. Sömnproblem. Bild: Igor Stevanovic Väckarklocka,sömn

"Sömnen är viktigare än man tror"

Åboborna Alexander Wicklén och Marcus Råberg håller med om att sömnen är viktig.

- Sömnen är nog viktigare än man tror. Åtminstone sju timmar borde man få in varje natt, säger Wicklén.

Hur skulle man få folk att motionera mera tycker ni?

- Hitta något du gillar, så känns det inte som att du uttryckligen måste fara och motionera. Var öppen och testa nya saker, rekommenderar Wicklén.

två män sitter i en kafeteria med keps på sig och varsin laptop framför sig
Alexander Wicklén, till vänster, och Marcus Råholm tycker att det viktigaste nog är att göra små saker varje dag. två män sitter i en kafeteria med keps på sig och varsin laptop framför sig Bild: Yle/Jasmine Nedergård studerande,Yrkeshögskolan Novia,Åbo,åbobor,marcus råberg

Glöm inte muskelträningen!

Lilja Öhman kommer oftast i kontakt med väldigt aktiva Åbobor, men säger att de flesta utövar uthållighetskondition och glömmer bort muskelträningen.

- Det som är högst upp på motionspyramiden är muskelstyrka, som man borde träna två gånger i veckan, enklast gör man det på gym. Många unga gymmar, men jag önskar att äldre skulle förstå hur stor nytta de har av styrketräning.

Motionssal
Gym är inte bara för unga, säger Lilja Öhman. Motionssal Bild: Mikael Crawford/Yle motionssalar,gym,styrketräning,motion

"Sitt inte mer än åtta timmar per dag"

En av de största farorna när det gäller motion är enligt Öhman fortfarande stillasittandet.

- Man ska helst stiga upp en eller två gånger i timmen. Det riktigt kritiska är att sitta två timmar i sträck och helst ska man inte sitta mer än åtta timmar per dag.

Därför tycker Öhman att alla arbetsgivare ska ingripa och faktiskt se till att anställda har bra kontorsutrymmen, med ställbara stolar och bord och genom att uppmuntra till pausgymnastik.

- Det är faktiskt en lyx om din arbetsgivare har fixat ett ställbart bord till dig, då ska det användas.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland