Hoppa till huvudinnehåll

Elis Sjöberg, 92, vill veta vad han betalar för - Kimitoöns kommun skickar ut ospecificerade fakturor till de gamla

En gammal hand håller i en faktura och i andra handen ett förstoringsglas.
Elis Sjöberg har gjort vad han kunnat för att få ordentliga räkningar. En gammal hand håller i en faktura och i andra handen ett förstoringsglas. Bild: Amanda Vikman/Yle Faktura,räkning

Många äldre personer har förundrat sig över fakturorna som skickas ut av Kimitoöns kommun. Då specificeringen saknas är det omöjligt att räkna ut hur mycket service de betalar för.

- Man har svårt att förstå att det ska vara så svårt att rätta till en sådan här sak när landet kryllar av it-experter, säger Elis Sjöberg som är 92 år gammal och beroende av tjänster från kommunen.

Han har länge dragit sig för att gå ut klaga offentligt, men efter sju månaders väntan fick han nog.

- Och jag vet att jag inte är den enda, men någon av oss måste ju säga ifrån i något skede. Jag tvivlar inte på att summan är korrekt utan jag vill veta hur man kommit fram till den och nu går det ju åtminstone inte att kontrollera, säger han.

Euromynt i en öppen handflata.
Euromynt i en öppen handflata. Bild: Henrietta Hassinen / Yle pengar,Raha,mynt,euro,valuta,ekonomi,Konjunktur,vikande konjunktur,Lön,löneskillnader,minimilön,besparingar,börskurser,konkursbrott,konkurs

Sjöberg betalar för matservice och dagcenterbesök, service han har varit mycket nöjd med.

- Alla som jobbar här är superduktiga och jag är mycket nöjd med servicen. Det jag har problem med är som sagt faktureringen som man inte lyckats få ordning på. Kommunen har erbjudit sig att skriva in specificeringen för hand men det tackade jag nej till, jag vill inte bli särbehandlad, det ska vara lika för alla.

Dålig sed

Hade fakturorna kommit från ett företag hade konsumentskyddslagen varit gällande. Nu då det är offentlig förvaltning gäller andra regler.

De jurister som Yle har talat med säger att det visserligen inte är olagligt, men dålig sed att inte ha en specificering på räkningen, speciellt då det handlar om äldre personer.

- Det är beklagligt att det är på det här sättet. Vi har gått ganska hårt åt programleverantören att de måste rätta till det här problemet, men jag är inte tekniskt kunnig så jag vet inte hur omfattande det är att få det åtgärdat, säger Daniela Sundberg som är controller vid Kimitoöns ekonomienhet.

Kimitoöns kommunflagga.
Sundberg hänvisar till programleverantören. Kimitoöns kommunflagga. Bild: Yle/Lotta Sundström Kimitoön (kommun),kimitoöns kommunvapen

Det var i samband med en programvaruuppdatering som fakturorna plötsligt saknade sin specificering.

- Jag vet inte hur länge det kommer att ta att få problemet åtgärdat, jag hoppas det går på veckor. Det är några kunder som varit olyckliga över det här och till dem erbjuder vi oss att skriva ut fakturorna och skicka ut dem härifrån så länge, säger Sundberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland