Hoppa till huvudinnehåll

White Monkey riktade ljuset mot finlandssvenskarnas attityder om hudfärg – Kommer nu som audiodrama

Adrian Pereras diktsamling White Monkey riktade ljuskäglan mot vithetsnormer som glider undan bakom skenbart välmenande fraser. Verket vann Svenska Yles litteraturpris 2017 och utkommer nu som audiodrama i produktion av Svenska Yle Drama.

Camilla Thelestam som står för radiobearbetningen och regin berättar att formatet bjöd på sina speciella utmaningar.

– Det var många som föreslog att vi borde göra ett audiodrama av något finlandssvenskt verk, och jag hade en hel hög av romaner att läsa igenom på mitt skrivbord, berättar Thelestam.

De flesta av böckerna hade varit otacksamma att göra radiobearbetningar av. På grund av sin längd hade romanerna krävt ett enormt förkortningsarbete.

Många av dem hade också hittat sin bästa form i det långa romanformatet. Men i högen låg också Adrian Pereras diktsamling White Monkey från 2017.

Dramaturgen Camilla Thelestam lutar mot en tall med sommargrönska i bakgrunden.
Camilla Thelestam har stått för radiobearbetningen och regin av White Monkey Dramaturgen Camilla Thelestam lutar mot en tall med sommargrönska i bakgrunden. Bild: Svenska Yle / Lasse Grönroos dramaturger,camilla thelestam

– Jag hade inte läst den tidigare och visste egentligen inget om den. Men den här, tänkte jag, den har ju ett tydligt narrativ att följa. Den är speciell genom att vara så konkret. Alla dikterna hänger ihop på ett fint sätt. Den hade från början en dramatisk form.

En historia om rasifiering

White Monkey handlar om en pojke i liten familj. Hans pappa är finlandssvensk, hans mamma är lankesisk, och när han ska födas flyttar föräldrarna till Finland.

Föräldrarna skiljer sig och pojkens mamma gör sitt yttersta för att förmedla så lite av sin egen kulturella bakgrund till pojken. Det är en tragisk historia om en kvinna som utplånar sig själv och sin identitet för att hennes son ska få passa in.

Trots det växer han upp med en subtil rasifiering i den välmenande finlandssvenska omgivningen. Klyftan till de lankesiska släktingarna är samtidigt mycket vid.

Även relationen till pappan är väldigt kluven. Pappan är på många sätt älskvärd men samtidigt är han nästan brutal i sin aningslösa rasism.

Audiodramat ramas in av scener där pojken i vuxen ålder intervjuas av en journalist med enfaldiga och exotiserande attityder som hon själv själv uppfattar som någon slags välmenande tolerans.

– Vi skapade med avsikt ett starkare narrativ i audiodramat än i den ursprungliga diktsamlingen. Audiodrama är en tidsbunden konstform och det är lättare för lyssnaren att följa med om det finns ett narrativ att följa, säger Thelestam.

Dialogen med Adrian Perera gick smidigt. Han godkände manuset och sedan var det bara att sätta igång.

Adrian Perera spelar Playstation.
Adrian Perera godkände manuset men har annars inte varit involverad i radiobearbetningen. Adrian Perera spelar Playstation. Bild: Lucas Dahlström/ Yle Svenska Yles litteraturpris,adrian perera

Att gestalta tvetydighet

En av utmaningarna var att överföra den tidlösa känslan från de enskilda dikterna till en ljudupplevelse.

– Det svåra är att de enskilda dikterna är så korta men samtidigt innehåller så mycket. Vissa textrader kunde betyda något annat om de sades med ett annat tonfall.

Men ingendera tolkningen var heller fel, utan det var en tvetydighet som fanns inskrivet i verket.

– Då var vi helt enkelt tvungna att göra val som författaren inte skrivit ut.

Men det hör helt enkelt till formen då man gör en radiobearbetning, förklarar Thelestam. Det måste finnas en orsak att göra ett verk som audiodrama. Då är det är ingen idé att göra exakt samma verk på nytt heller.

– Det är sin egen konstform, säger Thelestam.

Omgivningen i fokus

För ljuddesignen stod Jani Orbinski, som Thelestam är mycket glad över att ha samarbetat med. Tillsammans utvecklade de ljudmiljön som gestaltar både fysiska omgivningar i Finland och Sri Lanka och manar fram känslan av en subtil utpekning.

White Monkey handlar inte om mellanförskapet eller att vara annorlunda, utan om omgivningen.

– Det var klart och tydligt att Perera vill rikta ljuset mot oss som lever med en självklar finländsk eller finlandssvensk tillhörighet. Texten granskar omgivningens reaktioner och repliker mer än huvudpersonens.

Det handlar om vithetsnormer och fördomar som finns inbäddade i omgivningen också hos människor som beter sig artigt. Det skulle nästan vara enklare att bemöta grövre attityder, bara de var uttalade. Istället får han ambivalenta pikar om att han inte hör hemma någonstans.

– I en av dikterna önskar huvudpersonen att han var mer svart. Då folk vänligt säger alla möjliga underliga saker kan han aldrig ta itu med omgivningens fördomar eller attityder.

Audiodramat White Monkey sänds den 24.10 kl 19:22 och i repris 9.11 kl 12:03.

White Monkey. Författare: Adrian Perera. Radiobearbetning och regi: Camilla Thelestam. Dramaturg: Anna Kölén. Ljudplanering: Jani Orbinski. Musik: Dante Thelestam och Pekka Koivisto. I rollerna: Jakob Öhrman, Nina Hukkinen, Edith Holmström, Frank Skog, Marika Parkkomäki, Laila Björkstam, Peik Stenberg, Sixten Lundberg, Peter Kanerva, Henrik Heselius, Maria Lundström, Johanna Dikert m.fl. I barnrollerna: Leon Heselius, Lucas Martikainen, Joshua Heselius, Juni Sonck och Saga Sederholm. Producent: Jessica Edén. Produktion: Svenska Yle Drama 2019.

Läs mera:

Adrian Perera: ”Jag skriver inte om mig, jag skriver om er”

Kärlek, skam, självutplåning och en vit majoritet som inte förstår hur ord kan skada. I diktsamlingen White Monkey skriver Adrian Perera om vad som gör en icke-vit i Finland.

Läs också