Hoppa till huvudinnehåll

Lärare i svenska efterlyser bättre utbildning och fortbildning - regeringen vill främja inlärning av det andra inhemska språket

Yhdeksännen luokan oppilaita englannin kielen opetuksen tunnilla, opettajana lehtori Katariina Pekuri, Riihikallion koulu, Tuusula, 15.1.2019.
Språkundervisning i en högstadieskola i Riihimäki. Yhdeksännen luokan oppilaita englannin kielen opetuksen tunnilla, opettajana lehtori Katariina Pekuri, Riihikallion koulu, Tuusula, 15.1.2019. Bild: Jari Kovalainen / Yle Tusby,grundskolans högstadium,högstadie- och gymnasieskolor,grundskolan,Koululainen,elev,lärare,Lektion,skolan (fenomen),skolor (läroinrättningar),utbildning,statliga läroplaner,läroplaner,Gymnasiets läroplan,Enhetsskola,enhetsskolsystem,enhetsskolor,läroplikt,undervisning,undervisning

Svensklärare i Finland är oroade över otillräckliga veckotimmar för eleverna i högstadiet. Bättre utbildning och fortbildning efterlyses också.

Årskurserna 7-9 gick miste om två årsveckotimmar när B1-språket tidigarelades till årskurs 6 i hela landet för ett par år sedan. Veckotimmarnas antal för eleverna på högstadiet oroar nu många.

För att kunna undervisa ändamålsenligt efterlyser lärarna bättre utbildning och fortbildning.

Frågan debatterades på ett seminarium som arrangerades av nätverket Svenska nu och föreningen Nationalspråken i Helsingfors på fredagen.

- När eleverna går i sexan är det klassläraren som tar hand om språkundervisningen. Då krävs det inte att man är behörig eller har någon fortbildning, sade svenskläraren Katja Kurki vid Hyvinkään yhteiskoulun lukio
Hoppa över Twitterpostning


Enligt Kurki, som också är styrelsemedlem i föreningen Svensklärarna i Finland, behövs stöd.

- Och det räcker inte med en veckoslutskurs, utan man ska ha en längre utbildning eller fortbildning.

Regeringen ämnar agera

Regeringen Rinne planerar som bäst en utbildningspolitisk redogörelse. Beredningen av ett program för att främja inlärningen av det andra inhemska språket kommer i gång nästa år.

Undervisningsminister Li Andersson (VF) är medveten om de upplevda problemen.

- Det måste finnas mer fortbildning än nu. Sedan måste man också se över själva lärarutbildningen och utvärdera om det behövs någon typ av förändringar och satsningar där.

Li Andersson Opetus- ja Kulttuuriministeriön sisäpihalla elokuussa 2019
Undervisningsminister Li Andersson (VF). Li Andersson Opetus- ja Kulttuuriministeriön sisäpihalla elokuussa 2019 Bild: Laura Hyyti / Yle Li Andersson,Vänsterförbundet,Undervisnings- och kulturministeriet

Också årsveckotimmarnas öde kommer att dryftas då programmet för att främja inlärningen av det andra inhemska språket bereds.

- Det är definitivt något vi måste titta på, sade Andersson.

Försvarssamarbete kräver språkkunskaper

På fredagens seminarium diskuterades också nyttan av att kunna svenska i Finland. Många talare underströk att det är viktigt att inte tala om "tvång" då man diskuterar språkinlärning.

Sveriges ambassadör i Helsingfors, Anders Ahnlid lyfte fram försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland.

Det finns enligt honom i dag fler vapenslag och förband än tidigare som är engagerade. Samarbetet är tätare.

Kunskaper i svenska bidrar till ett bättre samarbete.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes