Hoppa till huvudinnehåll

”Molly, gumman. Du var bara i studion för att han ville ligga med dig” – Annah Björk skildrar kvinnors kamp i musikbranschen under de senaste 30 åren

Annah Björk i rosa hår, i Kalifornien med palmer i bakrunden, parkerade bilar
Annah Björk i Kalifornien Annah Björk i rosa hår, i Kalifornien med palmer i bakrunden, parkerade bilar Bild: Mondial förlag Annah Björk

Britney Spears slog igenom med en skolflickelook, skapad av en 45-årig man.

- Män som läst min bok tycker att det är hemskt, men vi kvinnor vet att det är vardag, berättar Anna Björk som skrivit bok om kvinnornas situation i popbranchen.

År 2019 får artisten Molly Sandén svenska upphovsrättorganisationen Alis pris, hon kan kalla sig "Upphovsrättens hjälte".

Bakgrunden är den här: Tillsammans med artisten Jason Derulo, skriver hon låten Stupid Love. Det är en fin chans för Sandéns karriär.

Låten finns med på Derulos album som säljer guld och den släpps som singel. Sandén märker att hon aldrig får några pengar och att hon strukits som upphovskvinna.

Hon får höra att hon bara varit med för att ”han vill ligga med dig”. Kruxet är, att Sandén spelat in sessionen på sin mobil och med detta som bevis för en kamp som hon slutligen vinner.

Berättelsen återges i den svenska journalisten och författaren Annah Björks bok Ni måste flytta på er. Jag vet inte om det då, men då jag träffar henne under Bokmässan i Göteborg så har hon precis sett Sandén ta emot upphovsrättspriset.

Annah Björk är entusiastisk. Det är i hennes bok som Mollys berättelse först berättats.

Boken ger ett 30 år långt perspektiv på en musikbransch där kvinnor som artister, låtskrivare och producenter tvingats föra en lång kamp för det vi ser i dag: en ny generation av artister som genom sociala medier, konserter, musik och estetik skapar ett unikt förhållande till sina fans.

Så har det inte alltid varit, ofta har de kvinnliga artisterna skapats och formats av män i branschen.

16-åriga Britney Spears slog igenom med en skolflickelook skapad av en 45-årig man. Knappast skulle Spears ha framställt sig själv så, skriver Björk.

Molly Sandén tar en selfie
Molly Sandén Molly Sandén tar en selfie Bild: Kjell Ekholm/Yle Molly Sandén

Sexuella trakasserier och glastak

I Björks bok kan man läsa om sådant som Molly Sandéns kamp eller om då Zara Larssons dröm om ett skivkontrakt i USA höll på att bli en mardröm.

Man kan läsa om hur flickor och kvinnors musiklyssnande nedvärderas, hur Britney Spears galenförklaras och hur framgångsrika producenter och låtskrivare som Laleh motarbetas.

Man kan också läsa om betydelsen av att känna igen sig i musiken, något som Björk som ung upplevde i svenska artisten Marit Bergmans musik, en artist som sedan tidigt 00-tal har fattat sina egna konstnärliga beslut.

- Det var som att läsa sin dagbok, funderar Björk då jag träffar henne i Göteborg.

Annah Björk mot fönster - i bakgrunden nöjesfältet liseberg- Björk har rosa hår och glitter över kroppen
Annah Björk i Göteborg Annah Björk mot fönster - i bakgrunden nöjesfältet liseberg- Björk har rosa hår och glitter över kroppen Annah Björk

Hennes bok Ni måste flytta på er sammanflätar några av de viktigaste artistskapen under de senaste 30 åren. Det innebär berättelser om begåvade artister som stöter på glastak, som utsätts för sexuella trakasserier.

I boken finns många fina beskrivningar om systerskap, solidaritet, att ta makten över sin konst och en värld i förändring men på många sätt är den också en tragedi.

- Män som läst min bok tycker att det är hemskt, men vi kvinnor vet att det är vardag, berättar Björk.

Zara Larsson träffar alltså sin potentiella chef, L.A. Reid. Det slutar med att han tafsar och vill veta vilket hotellrum Larsson, en tonåring, bor i.

Vågar man säga ifrån och riskera att sätta drömmarna på hyllan? Hur ta sig ur situationen?

"Hon är världens kaxigaste tonårsfeminist. Och inte ens hon vågar säga ifrån", skriver Björk.

Girl + Power

Zara Larssons eget musikdiggande är starkt förknippat med Spice Girls, bandet som populariserade begreppet ”Girl Power”.

Låten Wannabe slog igenom med enorm kraft 1996 och förändrade pophistorien.

Det heter ibland att alla som hörde Velvet Undergrounds debutalbum, de var inte så många, startade ett band.

Jag undrar om inte Wannabe inspirerat på ett ännu bredare plan?

Det radikala i att kombinera begreppet girl och power handlade om att säga ut att flickor kan ha makt.

Spice Girls var inte de som myntade begreppet, det skedde i nordvästra Amerikas musikaliska marginaler.

Spice Girls står på scen och sjunger.
Spice Girls handlade om systerskap Spice Girls står på scen och sjunger. Bild: EPA/CHRISTOPHE KARABA Spice Girls,Victoria Beckham,musik,popmusik,uppträdande

Kathleen Hanna och Tobi Vail låg både bakom ordet och hela den så kallade feministiska riot grrrl-rörelse, vars inflytande, ofrivilligt via Spice Girls, arbetade sig fram ända till den breda popmusiken.

Deras egna frontlinjer låg på helt andra ställen. Björk beskriver hur bandet Bikini Kill tvingades ordna sina spelningar själv och bråkade med översittande personal med machoattityd på sketna rockklubbar.

Det gemensamma ligger i hur kvinnor inom musikbranschen tvingats kämpa mot uteslutande strukturer. Både i mainstream som i marginalen.

Tove Lo:s skam

Tove Lo skäms. Hon har kommit till en låtskrivarsession iklädd kort kjol. Hon får höra att det inte är okej, att det kåtar upp en av de män som hon ska arbeta med.

Stämningen hon haft inför uppdraget, förväntningarna, de rasar.

Hon skäms också sedan över att hon lät någon säga så åt henne, att hon inte sade emot.

Björks bok handlar om skivbranschen men jag kan tänka mig att exemplen är allmängiltiga, att de beskriver vår tid, roller och positioner i den.

Som artist har Lo senare hållit fast vid sin stil, förhållit sig positivt till sin kropp och sin själ.

- Hon slår ett slag för att vara en dålig kvinnlig förebild, hon vill arbeta mot allt det som kvinnor annars förknippar att man ska vara; snäll, god, moderlig, inte röka och lagom sexig - men inte på ett obehagligt sätt, säger Björk.

Tove Lo mustavalkokuva
Tove Lo Tove Lo mustavalkokuva Bild: Fredrik Etoall

Max Martin har skrivit hits för Britney Spears, Katy Perry, Christina Aguliera, med flera. Han är en av världens mäktigaste producenter.

Martin har ett team, Vargkusinerna kallar de sig, som skriver tillsammans med honom. Tove Lo är en som fått jobba tillsammans med Martin. Laleh är en annan.

De behandlas bägge med sällsynt respekt av Martin, men ända djupt in i varglyan släpps inte de heller.

Det som skiljer sig är att man inte får bli del av det broderskap där man håller varandras ryggar och hjälper varandra.

Då jag läser Björks bok inser jag mycket om vad just glastak och strukturer betyder.

Till och med i fall där ytan verkar jämn och bra kan det finnas en skevhet, en liten glitch, som innebär att relationen inte är jämlik.

Vem faller bort då musikens historia skrivs?

Jag läser om Laleh som berättar att producenter tog avstånd från låten ”Some die young”, uuh, så ledsam den är, refererar Björk.

Den låten tröstade en hel nation efter det terrorattentat i Norge som Anders Behring Breivik utförde 2011.

Poängen är: de som länge haft makten över musiken saknar ofta förmåga att leva sig in i de tankar och de upplevelser som ett ungt musikfan som är kvinna, eller trans, har.

För att musiken ska kännas angelägen och bekräftande krävs det att en del män förstår att flytta på sig - detta ser jag som både en uppmaning till branschen för att överleva och legitimeras av de som köper eller strömmar musiken, men också som en konkret åtgärd för att inte hålla utvecklingen tillbaka.

Det som Annah Björks bok också gör är att den tar ett nytt grepp på musikens historia. Då vägen från 1990-talet till i dag skrivs om är det inte Nirvana eller Pearl Jam, inte Prodigy eller Tupac Shakur, som tar plats.

Alma
Alma uppges vara aktuell för turné med Christina Aguliera Alma Bild: Nelli Kenttä / YleX Alma

Artistskap som betytt oerhört mycket för samtida artister som Larsson, Sandén eller varför inte finländska Alma, lyfts fram.

Ni måste flytta på er är ett försök att påminna om hur musikbranschen faktiskt också sett ut, som de manliga historieberättarna tenderar glömma bort.

- Det finns en historia om rocken, och i min bok om poppen, som inte är berättad. Mycket för att det inte fanns kvinnliga musikjournalister och de som fanns hade inte lika mycket makt som de manliga. Även i vår nutidshistoria försvinner många superviktiga människor.

Lyssna på Annah Björk om hur girl power rörde sig från musikens marginaler till topplistorna.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje