Hoppa till huvudinnehåll

Skolbesök på ÅST blev stökigt - teatern välkomnar alla ungdomar men påminner om vikten av att visa respekt

En röd ridå är uppdragen på Åbo Svenska Teater, bitar av det gulddekorerade taket på teatern.
Projektet Konsttestarna lär ungdomar också om hur man ska bete sig på teater. En röd ridå är uppdragen på Åbo Svenska Teater, bitar av det gulddekorerade taket på teatern. Bild: Yle/Dmitri Volgin Åbo Svenska Teater,Teater,Ridå,scen,konsttestarna

Hur ska man bete sig då man besöker en teaterföreställning och hur visar man respekt för varandra i teatersalongen?

Det är en fråga som har diskuterats efter att två ungdomar från Nagu skrev en insändare i Hufvudstadsbladet om ett stökigt teaterbesök för skolor tidigare i höst.

Eleverna fick se föreställningen Kalevala på Åbo Svenska Teater i samband med projektet Konsttestarna. Tack vare projektet erbjuds alla åttondeklassare i hela landet möjligheten att delta i kulturevenemang.

Innan teaterbesöken pratar lärarna med eleverna om vett och etikett på teatern, berättar niondeklassarna Elina Lehtinen och Joar Bergholm.

Profilbild på Joar Bergholm, flera ungdomar sitter i bakgrunden av bilden.
Joar Bergholm Profilbild på Joar Bergholm, flera ungdomar sitter i bakgrunden av bilden. Bild: Yle/Dmitri Volgin S:t Olofsskolan,konsttestarna
Profilbild på Elina Lehtinen.
Elina Lehtinen Profilbild på Elina Lehtinen. Bild: Yle/Dmitri Volgin S:t Olofsskolan,konsttestarna

- En eller två dagar innan teaterbesöket så får vi veta hur vi ska bete oss och om att det blir konsekvenser om vi inte gör det. Lärarna gör det väldigt klart för oss att vi måste bete oss, säger Joar Bergholm.

Elina Lehtinen tycker att eleverna på hennes klass beter sig väl då de går på teater.

- Vi tar nog upp frågan i klassen, så att alla ska veta hur de ska bete sig. Alltså att man inte pratar eller ser på telefonen, säger Lehtinen.

Ett viktigt fostrande syfte

Kenneth Nygrén är lärare på S:t Olofsskolan och har varit på flera teaterbesök tillsammans med eleverna. Han är glad över Konsttestarna och över att eleverna har chansen att få uppleva konst.

- Det är klart att vi tar upp de här frågorna och innan besöken så kommer det en extra dos av det. Men vi tar upp de här frågorna också i andra sammanhang exempelvis då vi har program för alla i gymnastiksalen. Jag anser att vår skola har betett sig huvudsakligen rätt så bra, säger Nygrén.

Profilbild på läraren Kenneth Nygrén.
I skolan berättar man om hur man ska bete sig då man tar del av olika program, berättar Kenneth Nygŕen. Profilbild på läraren Kenneth Nygrén. Bild: Yle/Dmitri Volgin S:t Olofsskolan,kenneth nygrén

Det är inte enbart själva kulturupplevelsen som är viktig då skolorna besöker en teater. Besöket har också ett fostrande syfte, eftersom barn och unga då lär sig hur det går till när man går på teater.

I insändaren beskrev de två ungdomarna i Nagu hur en del elever från Nyland förstörde teaterupplevelsen för de andra bland annat genom att kolla på telefonen med hörlurarna på under föreställningen, genom catcalling och applåder på opassande ställen och med att kasta lappar och chips omkring sig.

Vid Åbo Svenska Teater är stök under skolbesök inte ett helt obekant fenomen, berättar publikarbetare Ida Ridberg.

Hon understryker att de unga besökarna är mycket välkomna till teatern, men att det är viktigt att visa respekt i teatersalongen.

- Det är ju så att samlar du 300 människor överlag någonstans, så blir det ju mer stökigt, än om du har 20. Sedan är det ju att faktum att alla kanske inte har varit på teater förut. Det är också en del av skolan. Det är kanske en del av dem som inte är så intresserade som kommer med. Och då kan det vara lite svårt att hålla fokus den stund som krävs. Men så klart, man borde ändå veta hur man beter sig och respektera dem som man har med sig i salongen och på scenen.

Publikarbetet en viktig del av samarbetet mellan skolan och teatern

Vid teatern arbetar man också kontinuerligt för att berätta om teatern som konstform, säger Ridberg.

- Som publikarbetare har jag försökt informera skolan. Lärarna och också eleverna har haft tillgång till hur man följer med teater, hur man ser på teater och vilka de gemensamma spelreglerna är. Sedan, hur mycket man har hunnit förbereda sig i skolorna, det vet jag ju inte, men det här är något som vi som teatern med skolan tydligen ännu måste öva på och bli bättre på.

Ida Ridberg framhåller ändå att alla ungdomar ska få uppleva teater.

- Jag tycker att det är jätteviktigt, för att via teater, konst och kultur överlag, så kan man närma sig tematik och ämnen som annars kommer för nära på eller som är svåra. Och det här är ett jättebra verktyg.

Ungdomarna är en viktig målgrupp för teatern

Vid teatern är ungdomarna en mycket eftertraktad publik, men det är en svår publik att nå, berättar teaterchef Jukka Aaltonen.

- Det är mycket utmanande. De lever i ett livsskede där det sker en hel del saker och de kanske prioriterar någonting annat. Men jag tycker att det är viktigt att vi ger en möjlighet för dem att se teater och kultur.

Några tips har Jukka Aaltonen ändå, för alla, såväl gammal som ung, som kommer till teatern.

- Man ska vara öppen och ta emot det som kommer från scenen. Det ska inte låta alltför allvarligt heller, utan man ska kunna njuta. Men samtidigt som man själv njuter så ska man komma ihåg att det sitter människor bredvid.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland