Hoppa till huvudinnehåll

Yle Arenan återigen Finlands mest uppskattade varumärke på nätet – bland topp tio ytterligare två av Yles varumärken

Yle Arenan i en smarttelefon
Yle Arenan i en smarttelefon Yle Arenan

Yle Arenan är det mest uppskattade varumärket på nätet bland finländarna. Detta framkommer i en undersökning gjord av Taloustutkimus. Bland de finländska varumärkena placerade sig Arenan på första plats för sjunde gången, medan Arenan redan för andra gången även var det mest uppskattade varumärket internationellt.

“För oss är finländarnas uppskattning det viktigaste. Det är en stor ära att finländarna ger oss av sin dyrbara tid och använder vår tjänst. Det inspirerar oss att utveckla och ytterligare förbättra Areena och Arenan. Det är ett privilegium att få vara en del av något så här betydelsefullt”, konstaterar Yle Areenas programchef Cilla Lönnqvist.

Även bland användarna nådde Arenan ännu en gång förstaplats.

I Finland känner man synnerligen väl till Arenan. 92 procent av de finländare som varje vecka använder internet känner till varumärket och 80 procent av dessa använder Arenan åtminstone sporadiskt.

I undersökningen bedömdes 150 finländska och utländska varumärken. Bland de tio bästa hittas ytterligare två av Yles varumärken. På sjätte plats placerar sig Yle som varumärke och på en sjunde plats Yle Arkivet (Elävä arkisto).

“Att Yle placerar sig så här fint i undersökningen säger något om förtroendet för våra innehåll. Det är fint att tittare och lyssnare hittar Arenan-innehåll som intresserar dem, vid den tidpunkt som passar dem. Även Yles varumärke och Yle Arkivets uppskattning känns speciellt bra och berättar om våra framgångar som public service-media, säger Yles vd Merja Ylä-Anttila.

På andra plats bland de mest uppskattade varumärkena hittas Meteorologiska institutet och på en tredje plats Kanta.fi.

Undersökningen “Nätvarumärkens uppskattning och popularitet 2019” genomförs av Taloustutkimus Oy och har som uppdrag att granska hur väl varumärken på webben känns igen, uppskattas och rekommenderas bland finländska internetanvändare. Undersökningen har genomförts sedan år 2001.

Bolaget