Hoppa till huvudinnehåll

Nya reglerna klara: Framtidens formel 1 ska bjuda på bättre racing samtidigt som kostnaderna ska minska

Starten går i ett formel 1-lopp
Starten går i ett formel 1-lopp Bild: /All Over Press Formel 1

Det drog ut på tiden, men nu har Liberty Media och internationella bilsportförbundet Fia klubbat igenom de nya reglerna som ska börja gälla 2021. Från och med den säsongen ska tävlingarna bli bättre och det ska bli lättare att göra omkörningar.

Parterna har länge förhandlat om hur de tekniska, sportsliga och kommersiella reglerna ska se ut från och med 2021 och i grevens tid har allt nu blivit klart.

Det var tänkt att de nya reglerna skulle ha godkänts redan i somras men tidsfristen sköts fram till den 31 oktober.

– Det är en speciell dag för vår sport. Vi har jobbat hårt för det här i två år. Nu kan vi publicera reglerna som godkänts och som definierar sporten från 2021 och framåt, sade Fias president Jean Todt på dagens presskonferens.

Grundtanken med de nya reglerna är i korthet att man via aerodynamiska förändringar ska få ett jämnare startfält med mer spännande racing. Förarna ska kunna följa varandra bättre och göra fler omkörningar.

I dagens läge tappar förarna nästan 50 procent av downforce när man ligger bakom en annan bil och i framtiden vill man få ner detta till maximalt 15 procent.

Från och med 2021 ska bilarna se mer spektakulära ut samtidigt som de får bredare bakvinge, blir tyngre och får större fälgar. Det kommer att leda till att bilarna blir mellan 3 och 3,5 sekunder långsammare per varv. Fler standarddelar kommer också att införas.

– När startfältet blir jämnare måste vi ha bilar där man kan fajtas mot varandra. På den punkten är de nuvarande bilarna fruktansvärda. Bilarna ska bli mer robusta och inte tappa delar som man gör i dag, säger sportdirektören Ross Brawn.

Budgettak och fler tävlingar

En central del i de nya reglerna är att man vill minska kostnaderna inom formel 1. Därför kommer det också från och med 2021 att finnas ett budgettak på 175 miljoner dollar.

Budgettaket omfattar ändå inte hela verksamheten och till exempel förarlönerna och marknadsföring ska inte räknas in.

– Vi kommer att ha utmaningar med implementeringen men det är av största vikt att vi har kontroll på utgifterna, säger Brawn.

Framöver kommer det också att bli fler tävlingar per säsong med 25 lopp som en övre gräns. En tävlingshelg blir tre dagar i stället för det nuvarande fyra där man bland annat flyttar presskonferenserna från torsdagar till fredagar.

– Det finns ett stort intresse runt om i världen att arrangera tävlingar. Vi har talat om åtminstone två tävlingar i USA och det jobbar vi aktivt med.

– 25 tävlingar ska inte ses som en målsättning. Vi kommer bara att lägga till fler tävlingar om det finns något mervärde, säger Liberty Medias vd Chase Carey.

Mercedes och Red Bull har tidigare fört fram ett förslag där man skulle skjuta fram de tekniska och sportsliga reglerna till 2022 men ta i bruk budgettaket 2021. Detta förslag har dock förkastats.