Hoppa till huvudinnehåll

Veikkaus inför obligatorisk ID-kontroll och minskar antalet spelautomater med 8 000

Närbild på spelautomat.
Under nästa år ska spelautomaterna minska med 3 500, från 18 500 till 15 000. Närbild på spelautomat. Bild: Retu Liikanen / Yle Veikkaus,Arkadspel

Det hårt kritiserade spelbolaget Veikkaus vd Olli Sarekoski medger i dag (torsdag) att Veikkaus har misslyckats med att minska spelberoendet. De kommande åren ska spelautomaterna minska med upp till 8 000 och för spelare blir det obligatoriskt att identifiera sig då man vill spela.

Veikkaus berättade i dag på torsdag om de förändringar bolaget ska genomföra och Veikkaus lovar bland annat att ta större ansvar för spelarna. Förändringarna är ett svar på den hårda kritik Veikkaus har fått den senaste tiden.

- Det är digitaliseringen som har lett till en stor omvälvning inom spelbranschen och det gäller hela Europa, säger Veikkaus vd Olli Sarekoski på presskonferensen.

Olli Sarekoski
Veikkaus vd Olli Sarekoski. Olli Sarekoski Bild: Veikkaus Veikkaus,Olli Sarekoski

Spelmarknaden har blivit internationell och samtidigt har kraven på Veikkaus ökat, menar Sarekoski.

- Vi har inte lyckats tillräckligt med att minska på spelberoendet, utan vi har varit nöjda med att deras antal inte har ökat.

Obligatorisk ID-kontroll senast 2022

Spelbolaget Veikkaus har den senaste tiden fått hård kritik bland annat för att de har placerat förhållandevis fler spelautomater i områden där det bor låginkomsttagare och arbetslösa.

I våras beslöt riksdagen att Veikkaus måste införa obligatorisk ID-kontroll vid spelautomaterna senast år 2022. Veikkaus tänker nu införa ID-kontrollen från och med januari 2021.

ID-kontrollen gäller alla spelautomater som finns i affärer, kiosker och på bensinmackar. Under nästa år ska spelautomaterna minska med 3 500, från 18 500 till 15 000.

Veikkaus förutspår ändå att spelautomaternas antal kommer att minska med upp till 8 000 automater de kommande åren. Den stora minskningen beror framför allt på ID-kontrollen.

Konkurrens- och konsumentverket meddelade också nyligen i en ny rapport att övervakningen av Veikkaus måste förändras.

Marknadsföringen ska bli mera ansvarsfull

Veikkaus har också fått hård kritik för sin marknadsföring. Vd:n Olli Sarekoski säger ändå att det egentliga problemet inte handlar om två misslyckade reklamer, utan om svårigheterna som den digitala spelmarknaden medför.

- Veikkaus marknadsandel inom den digitala spelmarknaden sjunker. Vi har försökt hålla Veikkaus konkurrenskraftigt, för att finländarna ska ha ett bra alternativ, säger Sarekoski.

Veikkaus logga hänger på en vägg.
Veikkaus logga hänger på en vägg. Bild: Henrietta Hassinen / Yle Veikkaus,spelande,tippning,Hasardspel,Pools wins

Men Veikkaus har ändå tagit till sig av kritiken och kommer nu att ändra på sin marknadsföring.

- Jag är säker på att varje finländare kommer att märka att vi har annorlunda marknadsföring, sa Nora Vähävirta, chef för Veikkaus affärsverksamhet.

Marknadsföringens innehåll och volym ska förändras och granskningen av reklamen ska också bli bättre.

- Vår viktigaste uppgift är att vi funderar på inom vilka områden vi kan göra mera än vad lagstiftningen kräver av oss, säger Vähävirta.

Vähävirta nämner bland annat att innehållet i marknadsföringen ska motsvara bolagets etiska checklista. Också Veikkaus samarbetspartners ska följa listan och bolaget ska också grunda ett etiskt råd.

Spelberoende ska bättre kunna följa med sitt spelande

De senaste veckorna har bland annat flera samlingspartister anklagat Veikkaus för att sko sig på dem som är spelberoende. Veikkaus räknar nu med att ID-kontrollen ska hjälpa dem med spelberoende.

I systemet med ID-kontroll ska både spelaren själv, men också myndigheter, kunna sätta in gränser för spelandet.

Spelare lägger in kort i maskin.
Spelare lägger in kort i maskin. Bild: Veikkaus Veikkaus,Spelautomat

Det ska inte vara möjligt att först spela på mobilen tills kontrollgränserna uppnåtts och sedan fortsätta spela på en spelautomat, beskriver Sarekoski.

- Att utveckla ID-kontrollen går inte över en natt, men vi är redan på god väg, säger Sarekoski.

Spelaren ska bättre kunna följa med sitt eget spelande och samtidigt få bättre koll på Veikkaus olika spel.

- Lite som på restaurangerna, där det kan finnas symboler om hur starka maträtterna är. På samma sätt ska man enkelt kunna få en bild av hurdana spelen på Veikkaus är, säger Pekka Ilmivalta på Veikkaus.

Konkurrens- och konsumentverket meddelade nyligen i en ny rapport att övervakningen av Veikkaus måste förändras.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes