Hoppa till huvudinnehåll

Thomas Cook-varumärket lever vidare – kinesiskt bolag betalade miljontals euro för varumärket

Thomas Cooks logo med mörkgrön bakgrund.
Kinesiska Fosun har köpt varumärket Thomas Cook. Thomas Cooks logo med mörkgrön bakgrund. Bild: All Over Press Thomas Cook Group,Thomas Cook

Det kinesiska konglomeratet Fosun har köpt varumärket Thomas Cook för drygt 12,7 miljoner euro.

Affären betyder att Fosun får rätt till researrangören Thomas Cooks märke, domännamn, licenser och alla konton på sociala medier.

Fosun betalade 11 miljoner pund för varumärket, det vill säga ungefär 12,7 miljoner euro.

Fosun var tidigare Thomas Cooks största aktieägare.

Thomas Cook gick i konkurs i september. Konkursen ledde till att 22 000 personer förlorade sina jobb.

Thomas Cook var världens äldsta resebyrå. Bolaget försökte in i det sista förhindra en konkurs genom att samla in 250 miljoner dollar i extra finansiering från privata investerare, men misslyckades.

Fosun hade också förhandlat fram en affär för att rädda Thomas Cook, men drog sig tillbaka.

Källor: AFP, STT

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes