Hoppa till huvudinnehåll

Näthandelspionjär: "Det behövs ingen storstad för att lyckas på nätet - det går lika bra på landsbygden"

man framför hylla med kosmetika
Henry Backlund grundade näthandelsfirman Dermoshop och är numera styrelseordförande. man framför hylla med kosmetika handel via internet,österbotten

I lilla Korsnäs verkar en av föregångarna inom näthandel. Där sänder en enorm logistikcentral ut kosmetika över norra Europa. Dermoshop inledde näthandel i mitten av 1990-talet som ett av de första företagen i Finland.

Kommersen sker uteslutande på nätet och företaget har inga planer på att öppna fysiska butiker.

- Det är ett strategiskt val, säger vd Suvi Markko. Det beslutet fattades för många år sedan, för på nätet finns man där kunderna finns.

blond kvinna ler mot kameran
Suvi Markko, vd, tog över efter grundaren Henry Backlund. blond kvinna ler mot kameran handel via internet,österbotten

Undantaget finns i St. Petersburg

Undantagen är en shop företaget har öppnat i St. Petersburg och en buss som turnerar som popup-butik varje sommar.

Här får företagets anställda en chans att möta kunderna på riktigt, inte bara via chat och e-post. Dessutom har företaget ett dotterbolag, som bland annat distribuerar produkter till hotell.

- Om vi öppnar en butik, var ska den finnas då?, undrar Suvi Markko.

- I så fall borde vi starta en stor butikskedja, för kunderna finns över hela Finland, i Sverige, Estland och Ryssland, fortsätter hon.

Kundernas behov blev början

Företaget verkar i en kommun med enbart 2 200 invånare. Man sysselsätter ett sextoital personer och är alltså en viktig arbetsgivare i trakten. I hela koncernen arbetar ett nittiotal.

Om hur det fick sin början berättar grundaren Henry Backlund, numera styrelseordförande.

lådor i ett lager
Produkter från golv till tak klara att postas till kunderna. lådor i ett lager handel via internet,österbotten

- Det var mer än trettio år sedan. Vi utvecklade en kräm som vi tyckte var mycket bra och som skulle användas på sjukhus.

Produkten sålde bra, men sedan hände det som egentligen blev grunden till hela verksamheten som den ser ut idag.

- Sjukhuspersonal började ringa och ville beställa krämen till sig själva. Och naturligtvis sålde vi, berättar Henry Backlund.

Postorder var föregångare till näthandeln. Man tittade i en katalog och så beställde man. Och Dermoshop håller sig fortfarande med en kundtidning, trots webbsidorna.

- Jag brukar säga att kundtidningen är aperitifen, man blir intresserad av produkterna vi presenterar i artiklarna. Så går man in på nätet och får mera upplysning och så beställer man förhoppningsvis, säger Backlund.

Att företaget finns just i Korsnäs beror på att grundaren Henry Backlund också tidigare hade ett företag i kommunen.

- Den här typen av verksamhet passar bra på landsbygden. Man behöver inte vara i en stad, säger Backlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten