Hoppa till huvudinnehåll

"Jag blir ganska upprörd" - påståendet att entimmeståget inte lockar investerare förvånar i Åbo

Karta som visar den nya järnvägssträckningen mellan Åbo och Helsingfors i relation till kustbanan via Karis.
Den blå sträckan visar sträckan mellan Åbo och Helsingfors såsom den ser ut i dag. Entimmeståget skulle gå längs den gula sträckan. Karta som visar den nya järnvägssträckningen mellan Åbo och Helsingfors i relation till kustbanan via Karis. Bild: Yle/Miro Johansson Västnyland,järnvägstrafik,Karta,Kustbanan,Entimmeståg,ELSA-rata,åbo-helsingfors

Påståendet att den snabba tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors inte lockar investerare överraskar intressebevakningsdirektör Janne Virtanen vid Egentliga Finlands förbund.

– Jag blir ganska upprörd av påståendet att det här projektet inte lönar sig. Nu väntar jag på argumenten om vad det här påståendet baserar sig på.

Enligt Virtanen kan ingen i det här skedet ännu säga att det ena projektet har större möjligheter att få finansiering än det andra, eftersom ingen har jobbat med att hitta finansiärer.

– Ur en enskild finansiärs synvinkel är båda projekten väldigt likartade och inget av projekten har planerats i detalj. Det är ganska grovt att påstå att det ena projektet är intressantare än det andra.

Den planerade expressturen "Finlandsbanan" mellan Helsingfors och Tammerfors beräknas ha 6,5 miljoner resenärer per år. Expressturen "entimmeståget" mellan Åbo och Helsingfors beräknas ha 1,6 miljoner resenärer per år.

Men de siffrorna kritiseras av flera kommuner längs spåret eftersom summorna anses vara för knappt tilltagna. Kommunerna hänvisar till Trafikledsverket som uppskattar att 2,5 miljoner resenärer kommer att resa årligen med entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors.

Janne Virtanen är av samma åsikt som Trafikledsverket.

– Samma fel dyker upp år efter år. Ministeriets siffror baserar sig på passagerarmängden på den nuvarande Kustbanan.

Snabbtåget mellan Åbo och Helsingfors har i nuläget planerats mer än motsvarigheten mellan Tammerfors och Helsingfors. Men om en bolagslösning aldrig blir av för entimmeståget från Åbo krävs statliga medel och stora lån.

Att staten ensam skulle finansiera enbart den ena banan verkar osannolikt och skulle kräva stora politiska beslut.

Artikeln baserar sig på Onko Turun tunnin juna jäämässä ikuisesti asemalle? Ministeriön mukaan vaikea löytää sijoittajia – Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja pöyristyi skriven av STT–Yle, Eino Kossila och Johanna Lehtola.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland