Hoppa till huvudinnehåll

Källor till STT: Kommunikationsministeriet tror inte att den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo lockar investerare

Pendolino kulkee peltojen välissä
Kommunikationsministeriet tror inte att den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo lockar investerare. Pendolino kulkee peltojen välissä Bild: Pyry Sarkiola / Yle Pendolino,tåg,järnvägstrafik,Järnvägsspår,tågtrafik,persontåg,VR

Det projektbolag som har grundats för den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är enligt Kommunikationsministeriets åsikt inte lönsam, enligt källor till nyhetsbyrån STT.

Ministeriet tror inte att den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo intresserar investerare.

– Det skulle knappast finnas intresserade externa investerare utöver staten och kommunerna, skriver STT.

Enligt STT:s källor lockar däremot en snabb förbindelse mellan Helsingfors och Tammerfors mer investerare.

Enligt källor till STT skulle den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo endast kunna förverkligas med statliga medel.

Petteri Orpo försvarar projektbolaget

Kommunikationsministeriet har tidigare i år bildat ett av staten helägt aktiebolag inom järnvägsbranschen. Till aktiebolaget hör projektbolaget Turun tunnin juna (på svenska ungefär entimmeståget till Åbo).

Även Suomi-rata (snabbförbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors) hör till aktiebolaget.

Den före detta finansministern Petteri Orpo (Saml), som är bosatt i Åbo, var under den förra regeringens period en av de starkaste försvararna av den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo. Han jobbade för att föra framåt idén om att utveckla förbindelsen med hjälp av ett projektbolag.

Petteri Orpo ,Antti Rinteen hallitusneuvottelu infossa
Orpo fortsätter att försvara projektbolaget. Petteri Orpo ,Antti Rinteen hallitusneuvottelu infossa Bild: Pekka Tynell / Yleisradio riksdagen,Petteri Orpo,Samlingspartiet

Han försvarar fortsättningsvis projektbolaget eftersom han anser att man med hjälp av bolaget kan involvera kommuner och städer.

– Förverkligandet av stora järnvägsprojekt kräver alltid lån och den bästa lösningen är att det är projektbolaget som tar lån, säger han till STT.

– Jag har svårt att se att staten skulle ta lån på flera miljarder euro då staten annars också befinner sig i en pressad situation.

Osannolikt att byggandet sker med endast statliga medel

Den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo har kommit mycket längre i planeringsfasen än den snabba förbindelsen Helsingfors–Tammerfors. Att förverkliga den förstnämnda förbindelsen endast med statliga medel skulle kräva en betydande statsskuld.

Byggandet av järnvägsförbindelsen med endast statliga medel ses som osannolikt. Det hade krävt ett stort beslut av regeringen Rinne, skriver STT.

Enligt kommunikationsminister Sanna Marin (SDP) skulle projekten huvudsakligen finansieras med hjälp av pengar från staten och kommunerna. Hon säger till STT att det finns många osäkerheter kring byggandet av spår.

– Min egen uppfattning är att de snabba tågförbindelserna behövs i framtiden, men det måste finnas en pålitlig och realistisk finansiering för att förverkliga planerna, skriver ministern i ett e-postmeddelande till STT.

Sanna Marin
Sanna Marin kommenterade nyheten endast per e-post. Sanna Marin Bild: Markku Pitkänen / Yle Sanna Marin

Marin svarade inte på STT:s fråga om varför ministeriet fortsätter att planera den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo om man ser projektbolaget som olönsamt.

Förbindelserna skulle kosta flera miljarder

Den snabba förbindelsen skulle betyda att det tar 75 minuter med tåg från Helsingfors centrum till Åbo. För tillfället tar resan drygt två timmar.

Enligt tidigare beräkningar skulle den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors locka 6,5 miljoner resenärer per år, medan den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo hade lockat 1,6 miljoner resenärer årligen.

Många har ändå kritiserat dessa beräkningar. Trafikledsverket menar att tåget mellan Helsingfors och Åbo skulle locka 2,5 miljoner resenärer årligen.

Enligt beräkningar hade planerandet av den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors kostat 150 miljoner euro, medan det snabba tåget mellan Helsingfors och Åbo hade kostat 75 miljoner euro.

Själva förverkligandet av förbindelsen Helsingfors–Tammerfors hade kostat 5,5 miljarder euro och Helsingfors–Åbo 2,4–2,8 miljarder euro.

I nuläget har staten lovat en satsning på 115 miljoner euro för järnvägstrafiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes