Hoppa till huvudinnehåll

Näsdagen har samlat in över två miljoner euro

Näsdagens logo 2019. Vit text ("näsdagen") på röd bakgrund.
Näsdagens logo 2019. Vit text ("näsdagen") på röd bakgrund. Näsdagen

Välgörenhetskampanjen näsdagen har hittills samlat in över två miljoner euro för världens barn. Insamlingen fortsätter till årets slut.

Svenska Yle bjöd på näsdagen den 8 november på en improviserad sitcom som sändes på Arenan och där tittarna fick bestämma handlingen. En inspelning av programmet kan ses på Arenan.

Tittarna kunde också delta i insamlingen. Något efter midnatt den 9 november hade det kommit in över 7 700 euro. Målet för insamlingen var 30 000 euro.

Ett jippo som samlade in mycket pengar var tv-programmet Halv sju på Yle TV1. Studiovärden Mikko Kekäläinen deltog i en brottningsmatch med OS-medaljören i brottning Marko Asell. Sammanlagt över närmare 190 000 euro hade samlats in den här vägen något efter 22 på kvällen.

De insamlade medlen går till organisationer som jobbar för att hjälpa världens barn att leva ett människovärdigt liv. I år går pengarna till Finlands Röda Kors, Unicef, Kyrkans utlandshjälp, Fida, Rädda Barnen, Plan, International Solidarity Foundation - Solidaritet, Finlands Fackförbunds Solidaritetscentral SASK och Finska Missionssällskapet.

Artikeln har uppdaterats med uppgifter från Näsdagsstiftelsen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes