Hoppa till huvudinnehåll

SR: Bränslefel orsakade Princess Anastasias grundstötning – dieseloljan förvandlades till gelé

Moby SPL:s kryssningsfartyg Princess Anastasia utanför Helsingfors 21.5.2018.
Moby SPL:s kryssningsfartyg Princess Anastasia utanför Helsingfors 21.5.2018. Moby SPL:s kryssningsfartyg Princess Anastasia utanför Helsingfors 21.5.2018. Bild: Lehtikuva kryssningsfartyg,fartyg,passagerarfärja,Helsingfors

Kryssningsfartyget Princess Anastasia som gick på grund utanför Stockholm på onsdag kväll är nu på väg mot Sankt Petersburg igen. Vid den svenska transportstyrelsen misstänks att grundstötningen berodde på den dieselolja som fartyget bunkrat i S:t Petersburg.

Passagerarfärjan Princess Anastasia kom till Helsingfors på torsdag kväll och är på väg vidare mot S:t Petersburg, där hon väntas anlöpa hamn vid middagstid på fredagen.

Sveriges radio har intervjuat Tomas Åström, kris- och beredskapsansvarig vid svenska Transportstyrelsen och enligt honom skadades fartyget knappt alls vid grundstötningen utanför Lidingö. Det gled på grund med knappt en knops fart, enligt besättningen.

Stopp i bränslefiltren när bränslet blev till gelé

Svenska Transportstyrelsen misstänker att grundstötningen berodde på fel i den dieselolja som Princess Anastasia hade bunkrat i S:t Petersburg.

– När bränslet från S:t Petersburg blandades med bränslet från Stockholm bildades någon form av gelé som orsakade ett stopp, säger Åström till SVT.

I SR talar Åström om "någon form av kemisk reaktion". Dieseloljan omvandlades alltså till en geléaktig massa som täppte igen bränslefiltren.

Motorerna som drev generatorerna stannade och fartyget blev utan ström. Motorerna slutade fungera och fartyget gick inte längre att styra.

Det har tagits prov på bränslet som skickats till ett laboratorium för analys, enligt Åström.

Kunde ha slutat i katastrof

Trots att grundstötningen utanför Lidingö gick rätt odramatiskt till och ingen av de 1 065 passagerarna kom till skada, så ser Åström mycket allvarligt på händelsen.

Den typen av "blackout" som Princess Anastasia drabbades av kan få allvarliga följder, påpekar Åström för SVT. På modernare passagerarfartyg är det närmast omöjligt att det här inträffar, men Princess Anastasia är över 30 år gammalt.

Om vädret hade varit sämre eller man hade fått mötande trafik i farleden kunde det hela ha slutat med katastrof, enligt Åström.

– Vad som kan hända... kolla på Costa concordia. Den kan slå runt helt enkelt. Man tror att de här skeppen är osänkbara, men så är det inte. Och inte minst hade det kunnat sluta i en miljökatastrof om fartyget börjat läcka bränsle.

Den svenska polisen utreder ärendet som ett brott mot sjölagen och har tillsatt en förundersökningsledare.

Princess Anastasia tillhör det ryska färjerederiet Moby SPL som är baserat i Sankt Petersburg.

Källor: SR, SVT

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes