Hoppa till huvudinnehåll

Bilfabriken i Nystad behöver fler arbetare, trots robotisering och osäkra konjunkturer

Bildörrar monteras fast på Mercedesbilar på bilfabriken i Nystad.
I bilfabriken i Nystad jobbar cirka 4 500 personer. Bildörrar monteras fast på Mercedesbilar på bilfabriken i Nystad. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Valmet Automotive,Nystad,Mercedes-Benz,arbete

USA:s president Donald Trump kommer inte att införa importtullar på bilar från Europa, tror EU-kommissionens avgående ordförande Jean-Claude Juncker.

Juncker kommenterade saken i en intervju för Süddeutsche Zeitung. Juncker sade sig vara "fullt informerad” om saken.

– Trump kritiserade en aning, men några tullar blir det inte på bilar, sade Juncker till tidningen.

Trump-administrationen har planerat en 25 procents tull på bilar som importeras till USA, men i maj beslutade president Trump ändå att skjuta upp tullarna med ett halvt år. Den fristen tar slut i mitten av november.

"Hotet om tullar har skapat en stor osäkerhet för bilindustrin"

Importtullarna skulle beröra Nystads bilfabrik Valmet Automotive, som tillverkar bilar för tyska Daimler.

Vita bilar på en rullande band i en bilfabrik.
Vid bilfabriken i Nystad tillverkas Mercedesbilar. Vita bilar på en rullande band i en bilfabrik. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Valmet Automotive,Nystad,Mercedes-Benz,arbete

I fjol tillverkades 110 000 bilar i Nystad. En majoritet av de bilar som rullar ut ur fabriken skeppas vidare till USA via Tyskland.

Enligt kommunikationschef Mikael Mäki vid Valmet Automotive har hotet om tullar varit en stor osäkerhet för bilindustrin i hela Europa, ja till och med i hela världen.

- Vi har förstås hela tiden följt med situationen, men vi har inte själva kunnat göra särskilt mycket åt saken. Vi har väntat på besked om tullarna blir av eller inte, hurdana tullar det i så fall skulle vara fråga om och hur marknaden reagerar, säger Mäki till Yle.

Permitteringar till februari 2020

Eftersom hotet om importtullar har skapat oro på bilmarknaden har Valmet Automotive i två repriser under hösten meddelat om permitteringar.

Vid bilfabriken i Nystad jobbar 4 500 personer, vilket gör den till Finlands största fabrik. Permitteringarna gäller alla arbetare turvis i 1-3 veckor.

Galina Koskelainen, en dam med blont hår i hästsvans under en blå skyddsmössa, monterar delar på en bil i en bilfabrik.
Galina Koskelainen arbetar på monteringslinjen i bilfabriken. Galina Koskelainen, en dam med blont hår i hästsvans under en blå skyddsmössa, monterar delar på en bil i en bilfabrik. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Valmet Automotive,biltillverkare,Fabriksarbete,industriarbetare,Galina Koskelainen

- Vi har en liten svacka just nu, men ingen kommer att sägas upp och sett över hela året kommer vi i år igen att göra ett nytt rekord i antalet tillverkade bilar, säger Mäki.

Vid bilfabriken räknade man ursprungligen med att vara uppe i full produktionskapacitet i januari 2020 igen, men nu har tidtabellen preciserats så att det sker först i februari.

Nästan 99 procent handarbete på monteringslinjen

Och trots att bilfabriken är långt automatiserad kommer fabriksarbetare alltid att behövas. Robotiseringen har till och med lett till att man kunnat anställa fler arbetare.

- I bilfabriken i Nystad finns 600 industrirobotar, eller 10 procent av Finlands alla robotar. De utför främst arbeten med karosser och målningen där de är bra på att utföra samma moment om och om igen.

Ett bilchassi i en fabrik.
Chassin tillverkas nästan helt av datorer vid bilfabriken i Nystad. Ett bilchassi i en fabrik. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Valmet Automotive,Nystad,Mercedes-Benz,arbete

På karosseriet sköter robotarna nästan 98 procent av arbetet och på måleriet över 80 procent. Men på monteringssidan sköter robotarna bara 1-2 procent av arbetet.

- Det är i praktiken alltså enbart handarbete. Det finns så många olika varianter av bilmodeller att man måste vara påhittig, och det är mycket lättare att programmera om en människa än en robot. Människan är smartare.

Ännu mycket hemligt kring batterifabriken i Salo

Samtidigt som bilfabriken i Nystad i viss mån lever i osäkra tider, så väntar sig Valmet Automotive mycket av den nya batterifabriken i Salo.

- Rekryteringen fortsätter. Vi bygger fortfarande upp produktionslinjerna, men produktionen ska inledas i slutet av detta år, så att vi nästa år har cirka 300 anställda i Salo, säger Mäki.

Salo IoT Campus, en brun byggnad i ett snöigt landskap.
Batterifabriken byggs upp invid Salo IoT Campus i Nokias gamla byggnader. Salo IoT Campus, en brun byggnad i ett snöigt landskap. Bild: Linus Hoffman / Yle Salo,Åbo yrkeshögskola,Salo IOT Campus

Marknaden för elbilar växer otroligt snabbt nu, och behovet av batterier ökar därför kraftigt. Valmet Automotive kommer i början av nästa år att avslöja vem batterifabriken i Salo producerar batterier för.

- Ni får ge er till tåls. Fabriken har inte ens börjat produktionen ännu.

Nyrekryteringar möjliga också i Åbo

Det kan bli aktuellt med nyrekryteringar också i Åbo, där en del av Valmet Automotives produktutveckling sker.

I dag jobbar cirka 50 personer i Åbo, då man räknar med också distansarbetare. Dessutom pendlar nästan 1 000 personer dagligen från Åbo till Nystad.

Mikael Mäki, en man med mörk mustasch, skägg, hår i hästsvans och en brun kavaj.
Mikael Mäki. Mikael Mäki, en man med mörk mustasch, skägg, hår i hästsvans och en brun kavaj. Bild: Yle / Mattias Simonsen porträtt,mikael mäki

- Vi anser att Åbo har en stor potential. Vi arbetar som bäst aktivt med att utveckla samarbetet med läroinrättningarna i Åbo, för det behövs både ingenjörer, diplomingenjörer och andra experter, säger Mikael Mäki.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland