Hoppa till huvudinnehåll

Julsäsongen är företagarnas räddning i gamla stan - Borgå söker ständigt nya sätt att locka turister

En gata i gamla stan i Borgå
För tillfället förbereder Borgå för julsäsongen. Under julveckorna är Gamla stan full med turister. En gata i gamla stan i Borgå Bild: Yle / Petter Blomqvist Borgå,turism,Närbild

Under vintermånaderna är det svårt för företag som förlitar sig på turismnäringen. I Borgå har julsäsongen ändå blivit ett trumfkort under de lugnare månaderna.

Just nu är turismen i Borgå i en slags mellanperiod. De stora busslasterna och båtgästerna har slutat komma, vartefter sommaren tagit slut och höstvädret blivit gradvis kallare. I stället så är förberedelserna igång inför julen.

Anton Frankenhaeuser driver restaurang i Gamla stan och är dessutom ordförande i gamla stans invånarförening. Han, liksom de flesta företagare i närheten, är beroende av turismen för att få ekonomin att gå ihop.

- I synnerhet i gamla stan så är man mycket beroende av turismen men samtidigt så behövs de lokala kunderna för att fylla ut de tomma månaderna. Därför måste man också rikta sig till de lokala, säger Frankenhaeuser.

Eftersom det i restaurangbranschen ofta är hård konkurrens om kunderna och utan de lokala skulle det inte heller vara möjligt att hålla öppet året om.

En man med glasögon talar i en mobiltelefon.
Anton Frankenhaeuser driver restaurang i Gamla stan i Borgå. En man med glasögon talar i en mobiltelefon. Bild: Yle / Petter Blomqvist Borgå,turism,Närbild,anton frankenhaeuser

Även om det finns en del restauranger och caféer som håller stängt under vintern är de allra flesta öppna året om. Frankenhaeuser tycker att man därför kunde rikta marknadsföringen mer mot de tomma månaderna.

- Det gäller att höja på nivån och kvalitén för att kunna få också de lokala invånarna att besöka restaurangerna under vintern.

Räddningen för företagarna i Borgå är den livliga julsäsongen, som officiellt öppnar i slutet av november. Då fylls gamla stan av under några veckoslut och ger välkommen ökning i kassan.

Gamla stans julöppning har startats av köpmannaföreningen och har ordnats i omkring 30 år. Efter det är det julmarknaderna under veckosluten som lockar de flesta besökarna.

- Det är ofta totalt smockat här under veckosluten. Men hela december är ytterst viktig för att vi ska klara av resten av året säger Frankenhaeuser.

Turismen har blivit vardag

Utanför har en busslast från Asien anlänt, och de annars tomma gatorna blir tillfälligt fyllda av personer med kameror och selfiepinnar i högsta hugg. Bland invånarna i Gamla stan så har det blivit en del av vardagen att samsas med turisterna.

- Det är en väldigt annorlunda miljö att bo i. Det är mycket internationellt, vilket kanske inte andra delar av Borgå är i samma utsträckning, säger Anton Frankenhaeuser.

Dagligen möter man turister på gatan som ber om råd och hjälp.

Alla som bor här har vant sig vid det och det är överlag en positiv sak.

Enligt Tanja Peisala som är marknadsföringsplanerare i Borgå mår turismnäringen bra.

- Turismen växer hela tiden men vi måste förstås hitta på nya sätt att locka människor hit, säger hon.

Staden har också försökt att locka turister med hjälp av influencers på sociala medier.

- Det har varit ett sätt att informera att det finns saker att se under andra tider av året än sommaren. Det har gett bra resultat, eftersom man kan dra nytta av innehållet under en längre period än jämfört med traditionell marknadsföring, säger Peisala.

En man och en kvinna tittar in i kameran och ler.
Marknadsplanerarna Tanja Peisala och Jan-Christian Forsman säger att man satsar på att marknadsföra julsäsongen och sommarsäsongen.. En man och en kvinna tittar in i kameran och ler. Bild: Yle / Petter Blomqvist turism,Borgå,Närbild,Tanja Peisala

Hennes kollega Jan-Christian Forsman säger att det helt enkelt hör till verkligheten att sommaren kommer att dominera turismnäringen.

- Eftersom det oftast är på sommaren som människor har längre ledigheter och har möjlighet att resa. På vintern är det kanske inte lika enkelt att få tid att resa.

Forsman säger att det är en tudelad satsning mellan vintern och sommaren.

- Vi har mycket marknadsföring över de evenemang som sker under vintern, men det är helt klart en separat satsning jämfört med sommaren.

Staden och företagen måste samarbeta

För att få turismnäringen att flyta krävs också mycket samarbete mellan staden och företagarna.

- Visst har vi ett samarbete men vi företagare tycker ofta att det skulle behövas mer hjälp från stan med basservice som toaletter och avfallshantering för turisterna. Men jag tror inte att det handlar om åsiktsskillnader utan om en resursfråga.

Ett antal skyltar som visar olika sevärdheter i Borgå.
Julveckorna är viktiga och gör att företagarna kan hålla igång året om. Ett antal skyltar som visar olika sevärdheter i Borgå. Bild: Yle / Petter Blomqvist turism,Borgå,Närbild

Forsman säger att staden gör det man kan med de resurser som man har att erbjuda.

- Det är naturligtvis en egen värld när man har ett företag men vi hjälper till så gott vi kan med de resurser vi har.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland