Hoppa till huvudinnehåll

"Det starkaste sättet att påverka människor är genom känslor" - De Grönas och Sannfinländarnas budskap slår igenom via sociala medier

Iiris Suomela
Iiris Suomela från De gröna är en aktiv kommunikatör. Iiris Suomela Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Gröna förbundet,Iiris Suomela

För att påverka folket måste ett parti förstå samhällsförändringen och varifrån människor inhämtar information. Den politiska kommunikationsbataljen sker i allt högre grad på sociala medier, och trenden kommer inte att vända i första taget, tror kommunikationsexpert Petteri Väänänen. I Finland är både Sannfinländarna och De gröna skickliga på att kommunicera.

Givetvis är det inte hela sanningen, men förmågan att paketera sitt budskap väl och utnyttja sociala medier är avgörande idag för att nå människor.

En indikator på vem som lyckas får man genom en titt på vem som gillar partierna på Facebook. Mycket riktigt gillas De Gröna av cirka 41 000 personer och Sannfinländarna har nästan 47 000 gillamarkeringar.

Jämförelsevis har statsministerpartiet Socialdemokraterna gillats endast cirka 24 000 gånger.

För att få en inblick i varför de politiska uppkopplingarna lyckas så väl beger jag mig först till riksdagen för att intervjua en som snabbt skapat sig en bred skara följare.

Ny kraft med många följare

Iiris Suomela är en politiker som når sina väljare via sociala medier. Hon är född år 1994 och är riksdagens yngsta ledamot, invald på De Grönas lista i Birkalands valkrets med 4 873 röster.

Suomela har redan nästan 7 000 följare på Instagram och över 12 500 på Twitter.

När vi träffas en torsdagseftermiddag på riksdagens kafé är pratsorlet kanske aningen högre än vanligt.

Dagens heta politiska potatis är Yles senaste partimätning som visar att Sannfinländarnas stöd vuxit till 23 procent, medan det av regeringspartierna nu verkar vara De gröna som har det högsta stödet.

Suomela menar att ett brytningsskede pågår både inom politiken och medielandskapet.

Partierna har svårare att rekrytera medlemmar medan de traditionella medierna tampas med publiksiffrorna. Därför är det viktigt att vara aktiv på sociala medier.

- Som riksdagsledamot och som parti är det viktigt att finnas där människor finns. Och i dag inhämtar människor till en stor del av sin politiska information på sociala medier, säger Suomela.

Sannfinländarna vill skapa sin egen medieomgivning

Sannfinländarna har medvetet gått in för att skapa vad de kallar en egen medieomgivning, säger Matias Turkkila, chefredaktören för partiets nätpublikation Suomen uutiset och partitidningen Perussuomalainen.

- Vi fick inte genomslag i de traditionella medierna och insåg att vi måste själva skapa omgivningen där vårt budskap går igenom.

Här är de sociala medierna en viktig kanal.

Jussi Halla-aho Perussuomalaisten puoluekokouksessa
Sannfinländarnas ordförande Jussi Halla-aho har länge varit en aktiv internet-debattör Jussi Halla-aho Perussuomalaisten puoluekokouksessa Bild: Mikko Ahmajärvi/Yle Jussi Halla-aho,Sannfinländarna

Det är ofta som plattformarna där debatten sker kritiseras för att bli arenor där fakta och fiktion blandas och där övertramp i form av till exempel hatprat blivit en del av vardagen.

Iiris Suomela tycker därför att lagstiftaren borde reglera plattformarnas verksamhet bättre.

- Bolagen har här lyckats undgå sitt ansvar. I vanliga fall är förstås den som erbjuder plattformen för diskussion ansvarig. För traditionella medier gäller att utgivarna har ett juridiskt ansvar, men det ansvaret har dessa bolag hittills lyckats undgå.

Turkkila däremot säger att yttrandefrihetsreglerna är strikta och att nätet reglerar sig själv.

- Jag har själv en lång erfarenhet av sociala medier. De fungerar på ett annat sätt än traditionella medier, där informationen presenteras som en färdig produkt.

- På sociala medier fungerar debatten så att slutsatser kommer till efter att olika åsikter kontrasteras med varandra i en diskussion. På internet sker modereringen därför mer av sig själv.

En farlig väg

Petteri Väänänen, som har en lång erfarenhet inom mediebranschen och som de senaste tio åren arbetat som kommunikationskonsult, ser med oro på utvecklingen.

- Det starkaste sättet att påverka människor är genom känslor och det är det som sociala medier är bra på. De väcker starka och stora känslor och där behöver man inte så mycket fakta.

Petteri Väänänen i sommargrönska
Petteri Väänänen är kommunikationskonsult Petteri Väänänen i sommargrönska Bild: Yle/ Tiina Grönroos vegas sommarpratare 2016, vega,

Väänänen säger att det här också var en metod som nazisterna i Tyskland använde på 1930-talet för att få makt. Nyckeln är att skapa motsättningar.

- Inte var det fakta man använde. I stället väckte man känslor mot någon. På 1930-talet var det judar och kommunister det gällde. I dag ser vi i USA hur det vänder sig mot mexikaner eller mot enskilda politiker.

Men vad ska de etablerade partierna göra för att konkurrera med de nya?

- Det måste naturligtvis ske ett nytänk, för de etablerade partierna förtvinar. Men jag tror inte strategier för sociala media hjälper för samhället har polariserats.

Efter Andra världskriget dominerade partier med breda följarskaror och parti-identiteten var en del av en bredare klassidentifikation. Människornas åsikter filtrerades dels genom partistrukturer och det offentliga utrymmets debatt reglerades av mediehusen.

Idag är situationen en annan. Vem som helst kan ge utlopp för sina åsikter i olika medier medan parti-identiteter är i gungning.

- Människor som inte tidigare tog del av media så aktivt, och som röstade som pappa och mamma röstade, har nu fått en möjlighet att säga så kallade sanningar. Jag vet inte hur det här skulle ändra de kommande åren, konstaterar Petteri Väänänen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes