Hoppa till huvudinnehåll

Elsparkcykeln marknadsförs som miljövänlig – bussen kunde ändå vara ett bättre alternativ

Elsparkcyklar parkerade
Elsparkcyklar har blivit vanliga i storstäder på olika håll i världen, till exempel i Paris där de här exemplaren är fotograferade. Elsparkcyklar parkerade Bild: Yle/Johan Tollgerdt elsparkcykel,Frankrike,Paris

Undersökningar i USA och Finland ger vid handen att elsparkcyklar visserligen är miljövänligare än bilar, men trots det kan de ha en negativ miljöeffekt. Apostlahästarna anses fortsättningsvis vara ett klimatsmart alternativ.

En forskargrupp vid North Carolina State University i USA har utrett hurdan miljöpåfrestning samanvända elsparkcyklar utgör under hela livscykeln.

Dylika mackapärer har tagits i bruk i flera storstäder runt om i världen de senaste åren. I år har de använts som transportmedel också i Helsingfors, Åbo och Tammerfors där det har blivit möjligt att hyra dem.

– Elsparkcykelföretagen hävdar att de orsakar ett litet eller inget klimatavtryck, vilket är ett djärvt påstående, säger professor Jeremiah Johnson, som har varit med och gjort undersökningen.

Johnson säger att forskarna ville göra en omfattande undersökning om elsparkcyklarnas alla utsläpp.

Om man räknar med tillverkning, frakt och transporter är elsparkcykeln inte särskilt klimatsmart jämfört med elcykel eller vanlig cykel.

Även en fullsatt buss är mer miljövänlig än elsparkcykeln, medan en bil i nästan alla fall är ett sämre alternativ.

Har ersatt cykling och promenader

Att producera den el som används i elsparkcyklarna påverkar miljön i ganska liten uträckning, men att tillverka själva fordonet är rätt påfrestande.

Eftersom undersökningen gäller specifikt samanvända elsparkcyklar tillkommer dessutom utsläpp när cyklarna samlas in och placeras ut på andra platser eller förs till laddning.

Två stycken elsparkcyklar, av märket Tier och Lime står dåligt parkerade utanför ett skyltfönster. Ena sparkcykeln har fallit över den andra.
Elsparkcyklarna har fått kritik både för att folk åker för fort med dem bland fotgängare och för att de kan lämnas var som helst, även på platser där de är i vägen. Två stycken elsparkcyklar, av märket Tier och Lime står dåligt parkerade utanför ett skyltfönster. Ena sparkcykeln har fallit över den andra. Bild: Yle/Alexander Beijar elsparkcykel,Tier,lime

Anmärkningsvärt är att när forskarna frågade användarna hur de skulle ha tagit sig fram om elsparkcyklarna inte hade funnits svarade 49 procent att de skulle ha gått eller cyklat.

Sju procent säger att de inte skulle ha gjort resan överhuvudtaget. Det är alltså 56 procent som skulle ha valt ett betydligt klimatsmartare alternativ.

Kan göras mer miljövänligt

När Helsingforsregionens trafik, HRT, gjorde motsvarande undersökning i Helsingfors blev resultatet ännu tydligare, 66 procent säger att de skulle ha gått eller cyklat.

Hälften av de tillfrågade säger dessutom att de använde elsparkcykeln “bara för skojs skull”.

Jeremiah Johnson påpekar ändå att elsparkcyklar är klimatsmarta i vissa fall och de kan göras ännu miljövänligare. Det kräver visserligen insatser av företagen som sköter fordonen och av lokala myndigheter.

– Man kan till exempel tillåta, eller uppmuntra, företag att samla in elsparkcyklarna först när batterinivån är tillräckligt låg. Då skulle de inte transportera elsparkcyklar som inte behöver laddas.

Källor: Statistikcentralens blogg Tieto & trendit, Helsingforsregionens trafik, NC State university

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes