Hoppa till huvudinnehåll

Gymnasieelever uppskattar den nya läroplanens betoning på elevernas välbefinnande och att gymnasierna provar på något nytt

Elin Fierens och Anna-Sofia Paavonen sitter framför bokhyllor fulla med böcker.
Elin Fierens och Anna-Sofia Paavola är båda andra årets studeranden på Gymnasiet Grankulla samskola. Elin Fierens och Anna-Sofia Paavonen sitter framför bokhyllor fulla med böcker. Bild: Yle/Maria Tarvasaho porträttfotografering,Anna-Sofia Paavonen

Den nya läroplanen för gymnasier ska implementeras lokalt 2021. Det är meningen att undervisningen ska bli mera ämnesövergripande och att fokus ska läggas starkare på individen.

Elin Fierens och Anna-Sofia Paavola, som båda är andra årets studeranden på Gymnasiet Grankulla samskola, tycker att det är bra att gymnasierna provar på någonting nytt.

Paavola hoppas däremot att den nya läroplanen inte påverkar Finlands uppskattade skolsystem negativt.

- Vi har ett av de bästa skolsystemen i världen, så vi vill inte göra det sämre. Det är bra att vi provar på nya saker, men om det sedan inte fungerar så ska man inte fortsätta med det, säger hon.

Både Paavola och Fierens uppskattar läroplanens betoning på studerandenas välbefinnande. De tycker också att planerna på mera ämnesövergripande studier låter bra.

- Just nu är det lite så att man övar till ett prov och sen glömmer man ofta det man har lärt sig. I framtiden kommer man kanske bättre kunna se samband mellan ämnen, säger Fierens.

Vi har ett av de bästa skolsystemen i världen, så vi vill inte göra det sämre― Anna-Sofia Paavola

I ställer för att läsa 75 kurser ska eleverna i framtiden läsa 150 studiepoäng. Undervisningen kommer byggas upp av olika studieavsnitt, som består av moduler.

Modulerna behöver inte nödvändigtvis vara från samma läroämne och de kommer att vara värda 1-3 studiepoäng per styck.

Fierens önskar att förändringarna ändå gör det möjligt för eleverna att fördjupa sig i de ämnen de är intresserade av.

- Jag hoppas att den nya läroplanen inte minskar på elevernas frihet att själv välja bland de valbara kurserna.

Balanserade, harmoniska och goda individer

Niklas Wahlström som är rektor för Gymnasiet Grankulla samskola tar emot den nya läroplanen med öppna armar.

Han ser den som en chans för gymnasierna att bli mera progressiva och fokusera på individen.

- Enligt läroplanen har gymnasierna som mål att fostra balanserade, harmoniska och goda individer. Jag tycker att skolan i dagens samhälle har en viktigare fostrande roll.

- Om vi ska ha en hållbar framtid så behöver vi människor som tänker på ett annat sätt och är färdiga att pruta på sina egna intressen. Jag tycker om tanken att vårt mål är att fostra studerandena till goda människor.

Rektor Niklas Wahlström står i korridoren i Gymnasiet Grankulla samskola.
Niklas Wahlström som är rektor för Gymnasiet Grankulla samskola uppskattar att den nya läroplanen öppnar möjligheter. Rektor Niklas Wahlström står i korridoren i Gymnasiet Grankulla samskola. Bild: Yle/Maria Tarvasaho porträttfotografering,niklas wahlström

Wahlström tycker att den gamla läroplanen gjorde det möjligt att ändra på verksamhetskulturen, men att alla gymnasier inte har gjort det.

Han tror att den nya läroplanen kommer att styra gymnasierna till att göra större förändringar, men att de ändå inte behöver vara så drastiska.

- Man har sagt att vissa gymnasier kommer att ta den här chansen och utveckla sig till att bli väldigt progressiva, medan andra kommer att vara ganska försiktiga. Det är helt möjligt att gymnasierna kommer att bli delade i två grupper.

Nya läroplanen kräver fler studiehandledare

Enligt Wahlström kommer studerandena behöva ha större kontroll på sina studieplaner när den nya läroplanen implementeras och för det behöver de studiehandledare.

Läroplanen betonar också tillgången till handledare, men Wahlström säger att handledningsverksamheten ändå redan i dagsläget är ansträngd.

- När det gäller Svenskfinland så finns det inte tillräckligt med behöriga studiehandledare. Det här är en sak som den nya läroplanen för med sig som man måste ta ställning till på nationell nivå för att kunna trygga att den kan implementeras i skolorna.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes