Hoppa till huvudinnehåll

Nu gäller det för raseborgarna att hitta sin byabuss och hoppa på den – användarna måste bli fler om bussen ska fortsätta säger ledande politiker

Busschaufför som kör buss fotad bakifrån.
Raseborgs byabuss kör människor från periferin till Ekenäs och Karis centrum. Busschaufför som kör buss fotad bakifrån. Bild: Yle / Tiina Grönroos buss,kollektivtrafik,minibuss,Bromarv,Raseborg,Västnyland,chartertrafik,Understöd,busschaufför,Dennis Hjort

Byabussen i Raseborg har inte alls blivit populär. Stadsstyrelsen hade svårt att enas om vad som nu ska hända med stadens eget kollektivtrafikförsök.

Beslutet blev att byabussen endast upphandlas för ett halvt år till och sedan utvärderas situationen på nytt.

Endast omkring 25 personer per vecka har hittills använt bussen. Bussen kör fem olika rutter.

"Passagerarna borde öka från 25 till 80 per vecka"

Användarsiffran är på tok för liten, menar stadsstyrelsens ordförande Anders Walls (SFP).

- Användarsiffran borde öka markant. Målsättningen är cirka 16 personer per rutt och vecka.

Det betyder att bussen borde ha 80 passagerare varje vecka, alltså över tre gånger fler än i dag.

- Men det viktigaste är en stigande trend det kommande halvåret, mjukar Walls upp sitt budskap.

Han berättar att användningen utvärderas efter halvårsperioden januari-juni 2020 innan man fattar beslut om fortsättningen.

Anders Walls
Anders Walls (SFP) säger att 25 passagerare per vecka är alldeles för lite. Anders Walls Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,anders walls

Det återstår att se om byabussen går i graven ifall användarna inte i juni är uppe i 80 per vecka. Eller om det räcker med en växande siffra.

Styrelsen röstade 6-5

Stadsstyrelsen beslutade efter en mycket jämn omröstning att byabussen inte upphandlas för hela 2020 så som förslaget var.

Styrelsen beslöt om upphandling för ett halvt år och dessutom en option, alltså en möjlighet att senare upphandla, ett år till.

SFP emot ett år

Svenska folkpartiets Anders Walls, Anita Westerholm, Jan-Mikael Ekholm, Filip Björklöf, Linnéa Henriksson och Isabella Alén röstade mot beredningens förslag och för en halvårsupphandling.

För en längre upphandling (1 år) röstade socialdemokraterna Mats Lagerstam, Camilla Grundström och Petri Kajander samt De grönas Kati Sointukangas och samlingspartisten Miikka Soivio.

Anders Walls betonar att beslutet endast gäller upphandlingsperioden, inte pengarna som reserveras för bussen.

- Märk väl att det finns anslag i budgeten för hela året.

Byabussen kör på vardagar

Byabussen kör vardagar på olika rutter från periferin till Ekenäs och Karis.

Byabussen i Raseborg fungerar så att man via nätet eller ett telefonsamtal beställer skjuts. Bokningen ska göras minst en dag i förväg.

En enkelbiljett kostar 2,50 euro.

Varje by eller stadsdel har sin egen veckodag och tidtabellen beror på hur många som har bokat plats och var de har meddelat att de stiger på.

För närvarande satsar byabussen på att anlända till Ekenäs eller Karis runt elvasnåret på förmiddagen. Returen går två timmar senare.

Staden betalar knappt 100 000 euro per år

Med nuvarande avtal är årskostnaden för staden ungefär 150 000 euro.

Summan består av busstransporternas pris 135 000 euro plus en förmedlingskostnad på 18 000.

Raseborgs stad har för avsikt att ansöka om statligt stöd för byabussen. Stödet kan vara högst hälften av kostnaderna men staden räknar med ett stöd på en tredjedel (33 procent). Då skulle årskostnaden för staden landa på under 100 000 euro.

Raseborgs byabuss började som ett försök kring skolstarten i augusti.

Flera kommuner har startat egna kollektivtrafikförsök då de tidigare buss- och tågförbindelserna blivit färre eller upphört.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland