Hoppa till huvudinnehåll

"Efter en lång mörk period ser vi ljuset i tunneln"

Dalsbruk skriver just nu historia när den första exporthavren någonsin lastas i Dalsbruks hamn: "Det här är en viktig händelse för Dalsbruk".

Ett stort fartyg är den här veckan förtöjt i Dalsbruks hamn. Bredvid fartyget köar lastbilar fulla med det gula spannmålet havre, som ska lastas in i fartygets lastutrymmen. Fartyget är M/S Tali, byggt 1998, som nu har som uppgift att segla den första exporthavren från Dalsbruk till Spanien. Händelsen är historisk, eftersom spannmål aldrig tidigare exporterats från Dalsbruk.

Den här historiska händelsen är möjlig på grund av ett samarbete mellan tre parter: Avena Nordic Grain, Seaport Logistics och Dalsbruks fabrik. Det är Avena som sedan augusti tagit emot havre till Dalsbruk. På bilden ser vi Timo Kiviaho från Seaport Logistics, Pekka Hyssy från Avena och Göran Eriksson från Dalsbruks Fabrik.

M/S Tali är ett finskflaggat fartyg. Det är 137 meter långt och 21 meter brett. Det kan lasta 10 500 ton, vilket motsvarar 230 långtradare. Fartyget är det största fartyg som hittills förtöljt vid Dalsbruks hamn.

"Det är roligt att Dalsbruk, som haft svåra tider efter FN Steel:s konkurs, får ny verksamhet. Det är även en fin möjlighet för närregionens lantbrukare som nu får en ny exportväg för spannmål. Havre är en stor exportgröda från Finland, som har ett gott rykte och är väldigt omtyckt i övriga Europa." säger Johan Andberg från Avena.

"Det här är väldigt betydelsefullt. Har du en hamn vill du ha fartyg för att få omsättning, men framförallt tror jag det här är en viktig händelse för Dalsbruk. Att se att det i sakta mak börjar vaknas upp här - efter en lång mörk period så ser vi ljuset i tunneln. Men det kommer att ta sin tid, det ska alla vara medvetna om. Det här är inget man bygger upp på en dag, det här är ett långsiktigt projekt." säger Kenneth Nordell från Dalsbruks fabrik.

"Det är klart att det är stort, men om vi är lite kritiska så siktar vi nog på lite annan verksamhet också, som ger ännu mera sysselsättning. Det här sysselsätter mycket under hantering och lastning, men det skulle få vara jämnare belastning, så är det bättre." säger verkställande direktör Göran Eriksson från Dalsbruks fabrik.

Vad tycker då lantbrukarna? Cay Blomberg, som trots pensionär ännu är verksam inom lantbruket tror nog att det här ökar intresset för havreodling i regionen: "Det här ger möjligheter och dessutom arbete. Jag är enbart positivt inställd till det här".