Hoppa till huvudinnehåll

"Om det blir nedgång tror jag inte folk sparar på maten i första hand" - i Södra Karelen ger ryska turister 350 miljoner orsaker att tro på framtiden

Handelsmannen Ari Piiroinen vid en kalldisk i K-Citymarket i Villmanstrand.
Köpmannen Ari Piiroinen vid K-Citymarket i Villmanstrand har redan sålt de första julskinkorna. Utbudet på vegetariska alternativ ökar också i julhandeln. Handelsmannen Ari Piiroinen vid en kalldisk i K-Citymarket i Villmanstrand. Bild: Yle/ AG Karlsson handelsman,K-Citymarket

Det har varit mycket tal om negativa trender inom ekonomin på sistone. I Södra Karelen räddar de ryska turisterna mycket och dagligvaruhandelns förväntningar inför julhandeln är höga.

Handelsmannen Ari Piiroinen vid K-Citymarket i Villmanstrand är på gott humör då han förevisar sin butik, som är belägen ett stenkast från järnvägsstationen. Den första snön har fallit och de första julskinkorna har redan sålts.

Finlands näringsliv EK:s senaste företagsbarometer visade på försämrade förväntningar, men livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln trotsar dem. Julhandeln är dessutom i full gång.

- Också om det blir en nedgång tror jag inte att folk sparar på maten i första hand, säger Piiroinen.

Hur de postanställdas strejk och eventuella stödstrejker påverkar dagligvaruhandeln återstår att se, men tillsvidare tror branschen på en positiv ekonomisk utveckling.

Vegetariska alternativ allt viktigare produktgrupp

En produktgrupp som växer stadigt inför julen, också i östra Finland, är den vegetariska julmaten. Seitanskinka och dylikt går åt.

- Utbudet av sådana produkter fördubblas varje år. Det är inte längre en marginalgrupp som vill ha vegetarisk julmat.

Volymerna är inte ännu jättestora, men enligt Piiroinen växer produktgruppen så snabbt att den snart är betydelsefull för handeln.

Piiroinen är väl medveten om barometrarna och framtidsutsikterna. Enligt honom skulle satsningar på landskapets livskraft gynna handelns verksamhetsförutsättningar.

Staten kunde till exempel placera mer verksamhet i Villmanstrand, vilket skulle föra med sig höjd sysselsättning och kommers.

Turisterna ska ha fisk, rom och ostar

I närheten av Villmanstrands centrum finns också företaget Disas fish, som betjänar många ryska turister. Också här är förväntningarna höga.

- Det måste finnas ett gott utbud av fisk, rom och ostar, säger personalchef Sari Knuutila.

Vd Mika Peltonen vid Södra Karelens handelskammare och personalchef Sari Knuutila vid Disas fish i Villmanstrand framför en butikshylla.
Vd Mika Peltonen vid Södra Karelens handelskammare och personalchef Sari Knuutila vid Disas fish i Villmanstrand tycker det är viktigt att människor i södra Finland förstår vikten av turismen i regionen. Vd Mika Peltonen vid Södra Karelens handelskammare och personalchef Sari Knuutila vid Disas fish i Villmanstrand framför en butikshylla. Bild: Yle/ AG Karlsson köpman,Villmanstrand

Vidare vill grannlandets turister köpa bland annat kaffe och naturprodukter, och de är märkesmedvetna. Följaktligen måste det synas i utbudet.

Då Svenska Yle besöker butiken är det lång kö till fiskdisken. Många vill ha förädlad lax i olika former.

350 miljoner per år i Södra Karelen

Mest köpturister hade man i trakten för 5-6 år sedan. Då handelssanktioner infördes mot Ryssland och rubelns kurs sjönk minskade mängderna.

Turismens betydelse för handeln i Södra Karelen är ändå fortsättningsvis enorm.

- De ryska turisterna spenderar årligen 350 miljoner euro i Södra Karelen. För ett så här litet landskap är det en stor summa, säger vd Mika Peltonen vid Södra Karelens handelskammare.

Hylla med olika kaffesorter på Disas fish i Villmanstrand.
Kaffeutbudet är viktigt för de ryska turisterna. Hylla med olika kaffesorter på Disas fish i Villmanstrand. Bild: Yle/ AG Karlsson kaffe

Undersökningar visar att de ryska turisterna uppskattar ett brett produktutbud.

Enligt Peltonen är det av största vikt med tanke på framtiden att se till att gränsstationerna är moderna och att det går smidigt att komma till Finland och handla. I dagsläget fungerar det bra.

Stärk finländarnas framtidstro

Mika Peltonen är som handelskammarens representant väl insatt i EK:s företagsbarometer. Han känner också till trenderna inom ekonomin.

- Synen på framtiden är positiv, i servicebranschen speciellt. Vi kan inte så aktivt påverka de större, bakomliggande orsakerna, som politiska beslut. I företagslivet måste man alltid se positivt på framtiden.

Ekonomi handlar mycket om psykologi. Vad borde man göra för att folk inte ska bli och sitta på sina plånböcker?

- Man borde på alla möjliga sätt stärka framtidstron. Det går ändå i genomsnitt bra för oss finländare.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes