Hoppa till huvudinnehåll

Tomas Häyry: Teslas fabrik täcker inte alla behov

Tomas Häyry
Tomas Häyry. Tomas Häyry Bild: Yle/Anna Ruda Tomas Häyry

Det att Tesla valde Tyskland är ingen dålig nyhet för Vasaregionen. Det säger stadsdirektör Tomas Häyry. I Karleby tror man att Teslas fabrik ökar efterfrågan på kemikalier.

Tesla har slutligen valt att bygga sin Europafabrik i Tyskland. Fabriken ska byggas i Berlinområdet, meddelade Elon Musk på tisdagskvällen.

– Alla vet att Tyskland är känt för sin ingenjörskunskap och det är en av orsakerna till att vi grundar vår Gigafactory där, säger Musk.

Elon Musk anser att anklagelserna mot honom är ogrundade
Elon Musk, vd för Tesla. Elon Musk anser att anklagelserna mot honom är ogrundade Bild: EPA/BEN MACMAHON Elon Musk,Tesla Motors

"Det ser bra ut"

Vasa var en av de städer som försökte locka Tesla att etablera sig. Men man har inte legat lågt i väntan på Teslas besked.

I början av året besökte en delegation från staden ett antal batterifabriker i Kina.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry kommenterar inte vilka aktörer man nu diskuterar med. Men han säger att man är aktiva.

– Vi har många diskussioner på gång, det ser bra ut, säger Häyry.

Tesla kan inte täcka allt

Vad gäller Teslas besked menar Häyry att etableringen i Europa är positivt även för Vasas del.

– Det är bra att kunnandet kommer till Europa. Och Teslas fabrik i Tyskland kan inte täcka alla behov på lång sikt, säger Häyry.

Häyry menar att fokus inom batteritillverkningen har skiftat lite. Det är inte längre bara elbilar som gäller. Nu satsas det också på till exempel energilagringssystem, arbetsmaskiner och marinindustrin.

– Den nya färjan som byggs för Kvarken är ett exempel på det, säger Häyry.

Intill flygplatsen i Vasa står en 200 hektar stor tomt och väntar på en etablering.

Vy över området intill Vasa flygplats där en eller flera batterifabriker kan få plats.
Fabriksområdet intill flygplatsen i Vasa. Vy över området intill Vasa flygplats där en eller flera batterifabriker kan få plats. Bild: Vaasa Parks Vasa,planläggning,batterifabrik

Fabrik i Skellefteå en fingervisning

I Skellefteå på andra sidan Kvarken byggs Northvolts batterifabrik som bäst.

– Northvolt visar att det är lönsamt och vettigt att bygga också i Norden, säger Häyry.

Karleby håller sig också framme

Även i Karleby är man hoppfulla.

På Karlebyregionens utvecklingsbolag Kosek säger vd Anne Pesola att det råder god efterfrågan på de kemikalier som används i batteritillverkningen. Det vill säga kobolt, nickel, litium, och så vidare.

Därmed ligger Karleby bra till. Kobolt förädlas av Freeport Cobalt och Keliber planerar en litiumgruva på gränsen mellan Karleby och Kaustby.

Ingång till en gruva i Syväjärvi.
Keliber planerar en litiumgruva. Ingång till en gruva i Syväjärvi. Bild: Yle/Kalle Niskala litium,gruva,test

Staden har också gjort grundläggande utredningar för ett nytt industriområde på 136 hektar, intill riksväg 8 söder om centrum.

Vad gäller Northvolts bygge i Skellefteå hoppas man se effekter också på den finska sidan.

– Vi diskuterar fortfarande samarbetsmöjligheter med Skellefteå, i form av till exempel underentreprenad, säger Pesola.

Vad gäller Teslas beslut säger Pesola att etableringen bidrar till att öka efterfrågan på kemikalier i Europa.

– De importeras främst från Kina men EU:s mål är att minska beroendet av Kina och öka på utbudet i Europa.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten