Hoppa till huvudinnehåll

Sportbutikerna har klättrat mest i fråga om kundnöjdhet – får höga poäng särskilt av unga konsumenter

Fotbollar uppställda bredvid varandra i en sportaffär.
Enligt Finsk Handels rapport har kunderna blivit nöjdare med sportaffärerna. Fotbollar uppställda bredvid varandra i en sportaffär. Bild: Tage Persson fotboll,bollar,sportaffärer,sportbutik

Enligt Finsk Handels nya rapport om kundnöjdheten inom handelns olika branscher är unga konsumenter nöjdast med sportbutikerna.

Kundnöjdheten ökade också överlag mest inom sportaffärerna.

Däremot sjönk kundnöjdheten mest inom hälsotjänsterna, även om konsumenterna ändå är väldigt nöjda med dem.

Av de branscher som finns med i undersökningen är det faktiskt hälsotjänsterna, hotell och dagligvaruhandeln som konsumenterna är allra nöjdast med.

Mari Kiviniemi, som är verkställande direktör för Finsk Handel, tror att kundnöjdheten inom de olika branscherna har ökat för att butikerna och kedjorna har hittat nya sätt att betjäna sina kunder på.

- De kan till exempel erbjuda bättre service på nätet och det är just helheten som är viktig. Man måste kunna erbjuda sina kunder betjäning både i butikerna och på nätet.

Mari Kiviniemi
Mari Kiviniemi, som är vd för Finsk Handel påpekar att det är viktigt att butiker också betjänar kunder på nätet. Mari Kiviniemi Bild: Yle/Maria Tarvasaho Mari Kiviniemi

Oftast brukar de som är över 50 år vara nöjdast med tjänsterna och butikerna inom de olika branscherna, men i år var kundnöjdheten bland unga högre när det kom till sportbutikerna.

- Det visar att man kan lyckas erbjuda de yngre generationerna tjänster som de är nöjda med. Det är ändå en utmaning att förbättra kundnöjdheten bland de unga också inom de andra branscherna.

S-market Kasarmintori Helsinki
Enligt Finsk Handels rapport upplever konsumenterna att dagligvaruhandeln erbjuder den bästa betjäningen. S-market Kasarmintori Helsinki Bild: Pekka Tynell / Yle dagligvaruhandel

Kundnöjdheten bland många kedjor som säljer snabbmode och snabbmat var lägre än medeltalet i undersökningen. Det här gällde också bland unga och millenniegenerationen, fastän de ofta hör till företagens målgrupp.

Jaana Kurjenoja, som är huvudekonom på Finsk Handel, påpekar att unga ofta föredrar att shoppa på nätet, vilket kan påverka resultaten.

Dessutom säger hon att köpkraften ofta är större bland äldre och att de möjligtvis kan fodra mera av servicen.

Dagligvaruhandeln bäst på betjäning

Enligt rapporten upplevde konsumenterna att dagligvaruhandeln erbjöd sina kunder den bästa upplevelsen när det kom till betjäning.

- Vi kan ju vara mycket nöjda med att kundnöjdheten har ökat inom sport-, järn- och dagligvaruhandeln. Det är det som handeln vill, nämligen göra kunderna nöjda, säger Kiviniemi.

Hon säger att det är bra att kundnöjdheten har ökat eftersom konkurrensen är väldigt hård, bland annat på grund av den utländska näthandeln.

- Det är viktigt att de finska butikerna och kedjorna kan betjäna här i Finland och att kunderna är nöjda med vad de erbjuder.

Julsäsongen påverkas inte av förnyelsen av skattekortet

Inom handeln har julen tidigare år varit den viktigaste säsongen, och så verkar det bli även i år.

Enligt rapporten verkar det inte som att förnyelsen av skattekortet eller att skatteåterbäringarna betalades ut tidigare i år kommer att påverka julhandeln.

Kauppakeskusen joulupakettiasetlema
Julen är den viktigaste säsongen för handeln. Kauppakeskusen joulupakettiasetlema Bild: Henrietta Hassinen / Yle jul,julprydnader,Julklapp,köpcentra,Forum,Helsingfors,köpkraft,ekonomi,Gåvan (bok)

Kampanjdagen Black Friday har ändå lett till att julsäsongen har satt i gång tidigare än vad den gjorde förr.

- Och så har handeln ökat under årets andra månader också i förhållandet till julsäsongen, berättar Kiviniemi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes