Hoppa till huvudinnehåll

Bron över Alskatvägen vid Brändövägens korsning i Vasa öppnades

Vaasan Palosaaren uusi risteys
Nya bron över Alskatvägen, sett från Dragnäsbäckhållet. Vaasan Palosaaren uusi risteys Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle Brändö, Vasa,vägkorsning,trafik

Nya trafikarrangemang då bron mellan Brändö och Dragnäsbäck tas i bruk, för såväl biltrafik som den lätta trafiken.

Alla avtag till bron går via ramper. Men i ändan av ramperna kommer det att finnas trafikljus och där kan det hända att man behöver se över intervallerna.

Jan-Ove Ingo, byggnadschef på Vasa stad, tror ändå att trafiken börjar löpa smidigare i och med att bron öppnas.

En korsning stänger

Man blir nämligen av med trafikljuskorsningen Alskatvägen-Gerbyvägen, eftersom den korsningen stängs för trafik till och från Dragnäsbäck. Där fortsätter byggandet av en lättrafikled över Alskatvägen.

Trafiken till och från Dragnäsbäck leds istället via den nyöppnade bron.

För den som kommer från Brändöhållet med cykel och ska mot Vöråstan gäller det fortfarande att ta höger före bron över Alskatvägen. Ska man mot Dragnäsbäck är det bron som gäller.

Senare under vintern öppnar en underfart för lättrafik under den nya bron. Då finns det alltså en lättrafikled längs med hela Alskatvägen.

Vaasan Palosaaren uusi risteys
Nya bron. Vaasan Palosaaren uusi risteys Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle Brändö, Vasa,vägkorsning,trafik

Klart i september

Byggnadsarbetet fortsätter hela vintern. Efter att Brändövägens bro har öppnats börjar förnyandet av Bofinkens underfart vid ändan av Bollgatan.

Under tiden som underfarten förnyas dirigeras lättrafiken över Alskatvägen via Brändövägens bro. Storvikens underfart är också i bruk för den lätta trafiken som vanligt.

Tidtabellen ser ut att hålla, bedömer Ingo. Hela området ska vara klart i september 2020.

Budgeten håller också, tills vidare. Hela projektet beräknas kosta cirka 13 miljoner. NTM-centralen står för 51 procent och Vasa stad för 49.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten