Hoppa till huvudinnehåll

Medan Posten sitter med armarna i kors tar konkurrenterna över

Lastbil med Postens logga står parkerad bakom ett stängsel.
Poststrejken har pågått sedan i måndags. Lastbil med Postens logga står parkerad bakom ett stängsel. Bild: Lehtikuva Posten,Postbil,lastbilar,logistik

Under poststrejken letar både privat- och företagskunder efter alternativa distributörer. Kurir- och budfirmorna har bråttom att sköta fler uppdrag.

Företagskedjan R-kioski har egen paketservice och en större efterfrågan på att skicka paket över kioskdisken märks, säger kommunikationsplanerare Anna Eriksson, vid R-kioski-kedjan.

- Vi har R-kiosker där vi har Postens tjänster fullt ut, vi har våra Ärräpaket och förutom det Schenker, Matkahuolto och DHL och såklart har det märkts en förändring i volymen hos de här andra tjänsteleverantörerna.

- Vår egen paketservice med Ärräpaket går via Matkahuolto och har därmed inte påverkats negativt av strejken, säger Eriksson.

Hon kan inte garantera att Postens tjänster fungerar i R-kioskerna.

- Vissa paket levereras helt normalt till våra kiosker och våra paketautomater och andra blir tyvärr försenade. Vi följer med Postens informationsflöde.

Ung kvinna ger ett Ärräpaket över disken till R-kioskens personal
Fler privatpersoner skickar paket över R-kioskens disk under poststrejken. Ung kvinna ger ett Ärräpaket över disken till R-kioskens personal Bild: R-Kioski Oy R-kioski

En stor aktör i Norden inom logistik är PostNord och också här syns poststrejken i att antalet paket ökar.

- Antalet leveranser går upp för varje dag, säger PostNord Finlands operativa chef Jani Ståhlhammar.

Hans uppskattning är en volymökning på 20 procent den här veckan, när poststrejken är inne på sitt femte dygn.

- Det kommer förfrågningar varje dag och när det gäller godstrafiken tänker nog de som tar kontakt både på den akuta distributionshjälpen och situationen framöver på längre sikt.

Postnord-kontor och lastbilar.
PostNord har dragit nytta av poststrejken. Postnord-kontor och lastbilar. Bild: Lehtikuva Postnord,logistik,lastbilar,långtradare

Det är enligt Ståhlhammar ändå för tidigt att spekulera om de nya kunderna kommer att förbli deras kunder för gott, när strejken är över.

- Nu är behovet stort och vi strävar att kunna tillfredsställa det. Tiden utvisar vart det leder.

En del famlar sig fram

En del företag blir i knipa under poststrejken och hör sig för både till höger och vänster om nya sätt att få i väg sina försändelser.

Landschef Markus Haapanen på Jetpak säger att förfrågningar har kommit till dem också.

- Vi är ändå i ett annat segment och i en annan prisklass än företaget Posten, säger Haapanen.

Jetpak sköter leveranser som blixtsnabbt ska nå sin mottagare. Företaget levererar runtom till destinationer inom Europa inom 1 till 24 timmar.

Sådana försändelser behövs bland annat inom vårdsektorn. Det kan vara fråga om sjukvårdsutrustning och läkemedel.

Blodpåse som använts vid blodgivning.
Företag som erbjuder expressleveranser, till exempel inom sjukvård, kontaktas också, när företag febrilt letar efter nya distributörer under poststrejken. Blodpåse som använts vid blodgivning. Bild: Jyrki Komulainen/Röda korset blodprov

Kurirföretaget LähettiExpress marknadsför sig på liknande sätt som många andra i branschen. De lovar att ta hand om allt från brev till transporter som upptar ett lastflak.

Till 90 procent är företagets verksamhetsradie inom huvudstadsregionen, men leveranser går också till Åbo, Tammerfors och Lahtis-området.

- Brevförsändelserna har ökat med 20 till 30 procent nu sedan strejken började, säger vd Sam Konkola. Klart att vi hoppas att de här kunderna kan förbli våra kunder också framöver.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes