Hoppa till huvudinnehåll

Sjöfartsexpert: ”Färjan Mergus borde ha väjt"

Landsvägsfärjan Mergus
Arkivbild. Mergus körde från Norrskata till Korpo då det nästan kolliderade med MS Finnswan. Landsvägsfärjan Mergus Bild: YLE Åboland Finlands Färjetrafik,galtby

På onsdagen var det nära ögat att färjan Mergus hade kolliderat med passagerarfraktfartyget MS Finnswan i Korpo. Enligt Peter Lindberg har stora fartyg som inte kan röra sig från farleden ”förkörsrätt” i dylika situationer.

Lindberg är pensionerad farledschef och ordförande för Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo. Han säger att man till sjöss egentligen inte talar om förkörsrätt, utan det handlar om att båda fartygen ska manövrera på ett sådant sätt att sådana här situationer inte uppkommer. Vanligtvis tillämpas högerregeln när fartygens rutter korsar varandra.

- Men våra farleder är så smala att de fartyg som bara kan framföras i farleden ska ha förkörsrätt, eller ska vi hellre säga att de andra ska iaktta särskilt förstånd för att säkerställa att de som bara kan färdas i farleden faktiskt har rätt att köra, säger Lindberg.

Lindberg berättar att alla Finlands farledsområden anses vara så trånga för stora fartyg att de inte kan röra sig utanför dem förutom i nödfall.

- Det här stora fartyget Finnswan skulle inte mycket kunna gå åt sidan, därför borde Mergus i så fall ha väjt.

Kommunikationsproblem möjlig orsak till incidenten

På onsdag eftermiddag strax före klockan 13 var färjan Mergus på väg från Norrskata till Korpo då Finnswan, som var på väg från Nådendal till Kapellskär, korsade färjans rutt.

Mergus gjorde då en undanmanöver och fartygen befann som närmast endast tio meter från varandra. Fartygen har även haft radiokontakt sinsemellan.

M/S Finnswan och en segelbåt möts på Erstan.
Finnswan möter många olika fartyg och mindre båtar på sin rutt. M/S Finnswan och en segelbåt möts på Erstan. Bild: Linus Hoffman / Yle Finnlines,fraktfartyg,segelbåt,Nådendal,Erstan,MS Finnswan

Förutom radiokontakt har fartygen även ett slags radarsystem, Automatic Identification System (AIS), med vars hjälp de kan hålla reda på var och med vilken hastighet fartygen rör sig.

- Varför det sedan har blivit något kommunikationsproblem där kan jag inte heller fatta, men normalt sett ska de kommunicera med varandra, säger Lindberg.

Hänt tidigare

Det här är inte första gången som Mergus har varit med om en liknande händelse (s.3). En dimmig sommarnatt 1997 kolliderade fartyget med fören på passagerarfraktfartyget MS Finnmaid.

Båda fartygen fick mindre skador, men inga människor skadades i den olyckan.

Finferries och Finnlines har rapporterat om onsdagens tillbud till myndigheterna och situationen utreds.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland