Hoppa till huvudinnehåll

AKT utvidgar sin sympatistrejk - största delen av bussarna i huvudstadsregionen står på måndag

Bussar i Helsingfors.
Kollektivtrafiken i Helsingfors drabbas av stödåtgärder för poststrejken. Bussar i Helsingfors. Bild: Henrietta Hassinen / Yle kollektivtrafik,bussar,busstrafik,Bussi,Helsingforsregionens trafik

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT utvidgar sin sympatistrejk för poststrejken till att omfatta Helsingforsregionens trafik HRT, som har hand om kollektivtrafiken i huvudstadsregionen.

Sympatistrejken utvidgas måndagen den 25 november klockan 03.00 och avslutas 24 timmar senare. De AKT-medlemmar som arbetar inom kollektivtrafiken inom HRT:s verksamhetsområde deltar i strejken.

Det här ifall parterna i postkonflikten inte har nått en överenskommelse innan dess.

Också bussbolagens underhållspersonal sympatistrejkar.

- Anställda inom post- och logistikbranschen står inför en möjlig lönesänkning på 30 procent ifall arbetsgivarparten får sin vilja igenom. Då kan vi inte bara stå tysta och se på, säger AKT:s ordförande Marko Piirainen.

Alla måste kunna livnära sig med endast ett jobb, säger han.

- Medellönen bland post- och logistikbranschens arbetstagare ligger på 2 200 euro. Den lönen vill arbetsgivarna sänka med 30 procent. Vem som helst förstår att man inte kan leva på en sån lön.

Ett fåtal turer körs i huvudstadsregionen

Tero Anttila, avdelningschef vid HRT, säger att största delen av busstrafiken kommer att ställas in på måndag.

- Vi vet inte på förhand hur stor andel av chaufförerna som kommer på jobb.

Anttila uppskattar att kring 80-90 procent av bussturerna kommer att ställas in. Resten kommer att köras av förmän, chefer och de chaufförer som inte är medlemmar i facket.

Piirainen från AKT säger att största delen av huvudstadsregionens busschaufförer är anslutna till fackförbundet.

- Siffran ligger på kring 90 procent. Det handlar om dryga 3 000 chaufförer.

Än så länge har det inte kommit några besked om att tåg-, metro- och spårvagnschaufförerna skulle delta i strejken på måndag. Att sätta in fler tåg-, metro- och spårvagnsturer är ändå inte en möjlighet, säger Anttila.

- Det finns inte tillräckligt med personal, och inte heller spårvagnar eller tåg. Vår kapacitet är begränsad.

Även underhållspersonalen kommer att gå i sympatistrejk. Det kommer ändå inte att påverka trafiken på kort varsel, säger Anttila.

- Om deras strejk blir längre kommer bussarna inte att repareras, vilket kommer att påverka trafiken.

HRT:s busslinjer körs av ett tiotal bussbolag. De största bolagena är Nobina, Helsingfors busstrafik och Pohjolan liikenne. Nobina kör ungefär en tredjedel av turerna, medan Helsingfors busstrafik och Pohjolan liikenne bägge kör ungefär en fjärdedel av alla turer.

- Det kan vara att vi har några bussar i trafiken, eller sedan har vi inga alls, säger trafikchef Mårten Winqvist på Nobina.

Artikeln uppdaterad 19.11.2019 kl 7.18 då Tero Anttilas titel byttes ut från direktör, vilket var felaktigt, till det korrekta avdelningschef.
Artikeln uppdaterad 19.11.2019 kl 11.46 med tillägget att busschaufförerna inte strejkar ifall parterna i poststrejken har nått en överenskommelse innan dess.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen