Hoppa till huvudinnehåll

Vesterbackas tunnel är ett säkerhetspolitiskt hot varnar expert: "Kinas och Rysslands nära relation borde väcka större oro"

Två barn ser ut över havet utanför Tallinn en solig höstdag.
Rysslands ambitioner i Finska viken kan i framtiden få stöd av Kina, befarar flera estniska säkerhetsexperter. Två barn ser ut över havet utanför Tallinn en solig höstdag. Bild: Gustaf Antell Helsingfors–Tallinn-tunneln,Tallinn,Östersjön,Finska viken,hav,framtid

Tunneln mellan Helsingfors och Tallinn är en mycket sämre idé än vad som hittills har kommit fram. Det säger en estnisk forskare som har undersökt de två aktuella tunnelprojekten ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv.

Om vi ska tro på den estniska tankesmedjan ICDS är det tid att ta säkerhetsriskerna kring Peter Vesterbackas tunnelprojekt Helsingfors-Tallinn på större allvar.

Om ett par veckor publicerar tankesmedjan en rapport om tunnelprojekten där den rekommendationen riktas till landets säkerhetspolitiska etablissemang.

Företagen är kopplade till den kinesiska staten. Det är oroväckande.― Frank Jüris, Estlands utrikespolitiska institut, ICDS

- De kinesiska företag som enligt planerna ska bygga tunneln är direkt kopplade till den kinesiska staten. Det är oroväckande, säger Frank Jüris, forskare på ICDS.

I Kina finns det ingen klar maktfördelning mellan stat och statliga företag.

- Allt går genom Kinas kommunistiska parti. De tre statliga företag som har en nyckelroll i det projekt Vesterbacka marknadsför är alla medlemmar i partiet och leder partiets avdelning inom företagen.

Kina vinner på nära strategiskt samarbete med Ryssland

Enligt Jüris är problemet att vi hittills har nedvärderat Kinas relation med Ryssland och vad den betyder för Estland och Finland.

Vi har länge sagt att Rysslands och Kinas relation är ömsesidigt fördelaktig och bekväm. Inget annat. Men det är fel― Frank Jüris

- Vi har talat om den som en bekvämlighetsrelation där i första hand Ryssland har orsak att hålla Kina på armlängds avstånd. Men det är fel, säger Jüris.

Tvärtom varnar Jüris för att Kina och Ryssland allt mer samarbetar på ett långsiktigt och strategiskt plan.

- I och med att de båda har så mycket att vinna på att Nordostpassagen norr om Ryssland öppnas för trafik har de ett stort gemensamt strategiskt intresse som inte får underskattas.

Det sägs att Ryssland alltid känner misstro och rädsla för Kinas ökande makt. Om de nu öppnar Nordostpassagen tillsammans förändras läget.― Frank Jüris

Jüris tillägger att Kina har lovat att investera stort i att tillsammans med Ryssland bygga upp så kallade servicepunkter längs med Nordostpassagen.

Forskaren Frank Jüris tittar rakt in i kameran när han varnar för de säkerhetspolitiska riskerna av att låta Kina bygga Helsingfors-Tallinn-tunneln.
Forskaren Frank Jüris tittar rakt in i kameran när han varnar för de säkerhetspolitiska riskerna av att låta Kina bygga Helsingfors-Tallinn-tunneln. Forskaren Frank Jüris tittar rakt in i kameran när han varnar för de säkerhetspolitiska riskerna av att låta Kina bygga Helsingfors-Tallinn-tunneln. Bild: Gustaf Antell Helsingfors–Tallinn-tunneln,Peter Vesterbacka,säkerhetspolitik,arktiska regionen,International Centre for Defence and Security,Frank Jüris

Kort sagt, Kina kommer att ha all orsak i världen att prioritera relationen med Ryssland framom relationen med Finland och Estland.

Var är de finska journalisternas artiklar som tar fram Peter Vesterbackas personliga motiv till att delta i det här projektet?― Frank Jüris, Estlands utrikespolitiska institut, ICDS

Jüris är också kritisk mot det andra tunnelprojektet som för tillfället diskuteras, alltså FinEst Link-projektet. Enligt de planerna byggs och upprätthålls tunneln i första hand med offentliga medel.

- Enligt de studier som har gjorts kommer det att kosta 280 miljoner euro per år att driva tunneln efter att själva bygget är klart. Det är inte det bästa sättet att använda skattepengar, säger Jüris.

Rättelse: Frank Jüris säger inte att ICDS anser att Peter Vesterbackas projekt borde begravas för gott, som det först stod i artikeln, utan han betonar att säkerhetsriskerna måste tas på större allvar är vad som tidigare har framkommit. Den första formuleringen var en feltolkning av redaktören.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes