Hoppa till huvudinnehåll

Facebooks striktare annonsregler stämplar oftare innehåll som politiskt – feministiskt material blockerades

Collage av tre videor där män berättar om maskulinitet.
Skrämdumpar av tre av de videor Finlands Beneluxinsitut inte fick marknadsföra. Collage av tre videor där män berättar om maskulinitet. Bild: Finlands Beneluxinstitut/Rolf Granqvist video

När Finlands Beneluxinstitut i Bryssel ville marknadsföra sina evenemang i Finland blev det stopp. Det feministiska innehållet avlästes som politiskt av Facebook, och annonserna togs bort.

Malin Bergström är projektansvarig på Finlands Beneluxinstitut i Bryssel. Hon jobbar bland annat med de program som institutet håller i.

I år är ett av deras större projekt Re/defining Masculinities, som vill diskutera manlighet på tvärvetenskapliga sätt. Projektet äger rum både i Finland, Amsterdam och Bryssel.

– Eftersom vi inte hade gjort så mycket tidigare i Finland ville vi marknadsföra våra evenemang där, via Facebook, säger Bergström.

– Vi har bland annat gjort videor där olika män berättar om hur de ser på maskulinitet. Vi fick några att gå ut som vanligt, men sedan blockerades de.

Meddelandet de fick från Facebook var att de behövde vara auktoriserade för en sådan här typ av annons.

Blond, långhårig, vit kvinna står med händerna i kors och ser mot kameran..
Malin Bergström berättar man fick ut en del videor, men sedan blev det stopp. Blond, långhårig, vit kvinna står med händerna i kors och ser mot kameran.. Bild: Inka Hyvonen projekt,malin bergström

Nya regler

Det som Finlands Beneluxinstitut hade stött på var Facebooks nya regler kring politiskt annonsering. Från och med i våras har plattformen skärpta bestämmelser.

– AI, alltså artificiell intelligens, kollar vilka ord som används i annonsen. I det programmet finns miljontals ord och fraser inmatade, och om tillräckligt många känns igen i annonsen, så flaggas den som politisk, säger Alexander Granholm som är webbutvecklare på Svenska Yle.

Alexander Granholm är webbutvecklare vid Svenska yle.
Alexander Granholm berättar att det är artificiell intelligens som styr hur annonser flaggas. Alexander Granholm är webbutvecklare vid Svenska yle. Bild: Yle/Rose-Marie Dahlström Webbutveckling,yle personal

Annonsreglerna skärptes inför det kommande amerikanska presidentvalet och innebär att annonser granskas hårdare.

Vem som helst ska inte få dela innehåll som kan klassas som politiskt, kan man sammanfatta reglerna.

Du ska till exempel få göra reklam för en utställning om medborgarrättigheter, men du får inte ta ställning för jämställdhet utan auktorisering och ansvarsfriskrivningen ”betald av”.

Charlotte Cederbom är forskare vid Helsingfors universitet, specialiserad på genushistoria, och hon förstår att Facebook vill ha ryggen fri.

– Men när det är en så stor plattform blir effekten förödande speciellt för små aktörer som museer, eller små tidskrifter till exempel, säger Cederbom.

Politiskt eller inte?

Malin Bergström berättar att Finlands Beneluxinstitut aldrig tidigare fått problem när man annonserat på Facebook.

– Men nu tittar vi på maskulinitet ur ett feministiskt perspektiv, också med hbtq-perspektiv, säger Bergström.

Flera andra aktörer har också råkat ut för samma annonsblockering. Till exempel tidskriften Historiskan i Sverige, som handlar om kvinnohistoria, och Stockholms läns museum, som ville marknadsföra sin utställning Tusen år av kvinnokraft drabbades.

Gemensamt för alla de ratade annonserna är att innehållet anknyter till feminism.

– Om man går igenom det Facebook tycker är politiskt, som de inte vill nämna, så handlar det ofta om trans, homosexualitet eller sexualitet, säger Charlotte Cederbom.

– Alla de sakerna har att göra med alla som inte är män, och det sätter mannen som norm igen, som det normala i samhället. Det som avviker därifrån kan man sortera bort och inte tillåta, och det är ju så problematiskt att man inte vet var man ska börja.

Charlotte Cederbom
Charlotte Cederbom anser att Facebooks principer gynnar det manliga. Charlotte Cederbom Bild: Mikael Crawford/Yle charlotte cederbom

Cederbom framhåller att Facebook bara är en plattform av flera, men säger också att liknande problem också finns på andra sociala medier.

Hon säger att det är självklart att vissa ser det feministiska som politiskt, men att det ändå inte borde vara en fråga om politik hurvida samhället ska vara baserat på allas lika värde eller inte.

– Utan det ska vara en sorts grundpremiss för hur man ska bedriva politik. Man ska inte rubba på principen att alla människor är lika värde, och det blir ju effekten av en sådan här censurering av till exempel kvinnokraft eller feminism, säger Cederbom.

Medvetet missförstående

Charlotte Cederbom säger att vi ofta i dag tar de rättigheter vi har för givet. Hon menar att vi borde komma ihåg hur tidigare generationer har kämpat för till exempel rösträtten.

– Det måste vara en fortsatt kamp, delvis, men också en pågående diskussion om de här rättigheterna.

Hon tycker att fortsatt diskussion behövs eftersom vissa i dag inte ens försöker att förstå vad feminismen innebär.

– Det finns en viss tendens att med vilja missförstå vad feminismen står för och tycka att feminismen på något sätt gått för långt, det hör man titt som tätt.

Cederbom tar Sannfinländarnas ungdomsförbund som exempel, som precis utropade sig själva till en antifeministisk organisation.

– Det är så märkligt att man kan göra en sådan sak i dagens samhälle, för då har man ju missat hela idén med feminismen, som inte alls är att förtrycka män eller göra män till någonting mindre, utan att lyfta kvinnor till mäns nivå, alltså den nivå som historiskt har haft.

– Feminismen är ju ett verktyg för jämställdhet, den är inte ett slutmål i sig.

Möjlig motreaktion

På Finlands Beneluxinstitut i Bryssel har man inte fått någon mer förklaring än de standardsvar som Facebook skickade.

– Slutligen kunde vi endast lyfta fram allting organiskt utan annonskampanjer, men det begränsade förstås programmets synlighet betydligt, säger Malin Bergström.

– Det kommer säkert att komma en motreaktion på Facebooks principer, men det finns också de tycker att reglerna är bra, som tycker att det är så här det måste vara, att feminismen är så politiskt laddad fortfarande att man inte kan se det som ett opolitiskt, vetenskapligt begrepp som syftar till mäns och kvinnors jämställdhet, säger Charlotte Cederbom.

– Och så fortsätter vi framåt därifrån, förhoppningsvis framåt, och inte bakåt.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle