Hoppa till huvudinnehåll

Året 2020 på Yle: En sommar fylld av sport, engagerande evenemang och bättre digitala tjänster

Uutisankkuri Milla Madetojaa jututetaan Somepointilla.
Yles stadsfestival Punkten upplevs, förutom i Helsingfors, även i andra delar av landet under år 2020. Uutisankkuri Milla Madetojaa jututetaan Somepointilla. Bild: Yle, Laura Mainiemi Stadsfestivalen Punkten

Yle vill förklara världen bättre, främja dialog och stå nära finländarna. Detta tar sig uttryck på flera sätt under 2020.

Yles mål är att ytterligare förbättra dialogen med finländarna och se till att Yle kan betjäna alla finländare i deras vardag. Utmärkt innehåll och god personlig service är nyckelfaktorer för att lyckas.

”2020 är ett år fullt av stora evenemang och det är fint att vi på våra olika plattformar får förmedla de stunder som skapar gemenskap bland alla finländare. Vi fortsätter att lyssna på och träffa finländare för att kunna förstå dem och deras önskemål bättre. Genom detta kan vi skapa fler betydelsefulla innehåll. Yles styrka är att vi är gemensamma för alla, men samtidigt unika för en var”, säger Merja Ylä-Anttila, verkställande direktör.

Sportens supersommar och evenemang runt om i landet

Till årets största sporthändelser hör bland annat herrarnas EM i fotboll, EM i friidrott och OS i Tokyo.

”Under sommaren får vi för första gången följa med Finlands landslagsherrar i fotbolls-EM. OS är världens största idrottsfest, och följs av EM i friidrott där de finska idrottarna har utmärkta chanser att visa vad de går för. Vi utlovar därmed upplevelser i världsklass och ögonblick som förenar finländarna”, konstaterar Joose Palonen, chef för Yle Urheilu.

Utöver detta träffar och lyssnar Yle på finländarna under stora och engagerande evenemang runtom i landet. Under det kommande året kommer t.ex. stadsfestivalen Punkten att sprida sig från Helsingfors till resten av landet, Pikku Kakkonen kommer att fortsätta sin turné och gratiskonserten för unga, YleXPop, som ordnas för 20:e gången, åker till Jyväskylä.

YleX Nosteessa utvidgas till ett nytt program på Youtube. I musikrealityserien söker man musikvärldens blivande stjärna. YleX är även djupt engagerad i Tävlingen för ny musik - UMK. Även Eurovision Song Contest och svenska Melodifestivalen får stor synlighet på Yles kanaler.

Yle ska även bättre kunna förklara en värld som förändras allt snabbare. I det nya innehållet för unga ingår ett stärkt nyhets- och aktualitetsutbud, och Yle kommer även att sända nyheter för barn på svenska och finska.

Kvalitetsserier och kvinnornas mars

Under det kommande året visas även ett stort utbud av inhemskt och utländskt dramainnehåll.

Av de inhemska serierna är det Mumindalen, Arenans mest tittade program för hela familjen, den internationellt framgångsrika Karppi och den som finsk-spanskt samarbete gjorda Paratiisi som får fortsättning.

Händelserna i BBC:s internationella storproduktion World on Fire utspelar sig under det andra världskriget. Det samnordiska projektet Snowhow presenterar den nordiska naturen och nordbornas förhållande till snö. Den populära kriminalserien Babylon Berlin fortsätter med en ny säsong.

Evenemanget Skolmusik och Stafettkarnevalen får finlandssvenska skolor att sjunga och röra på sig.

På Yle Teema & Fem firas kvinnornas mars, då alla fiktiva filmer, dokumentärer och kortfilmer är regisserade av kvinnor.

Målet med kampanjen Yksittäistapaus är att med hjälp av filmer lyfta fram könsrelaterad maktutövning och erbjuda verktyg för att behandla och ge ord åt ämnet. Gratis diskussionsmaterial som kan användas som stöd för att behandla ämnet finns tillgängligt.

Till vårens höjdpunkter för Radions symfoniorkester hör den dramatiska legenden La Damnation de Faust av Berlioz och den internationella Jean Sibelius violintävlingen.

Mer personlig service

Yle fortsätter att ta fram digitala tjänster, och särskilt att utveckla en helhetsmässig individuellt anpassad kundupplevelse med hjälp av bl.a. mer träffande rekommendationer.

Yle satsar på smart-tv-appar för Yle Arenan, som nyligen återigen valdes till Finlands mest uppskattade webbtjänst, och på Barnens Arena. Genom digitala tjänster är bolaget starkt och interaktivt live och närvarande även under sommarens sportevenemang.

Audio och video görs tillgängliga i nya användningsmiljöer, till exempel i bilar och röststyrning står i fokus inom Svenska Yle. Data och artificiell intelligens tillämpas även i fortsättningen i Yles tjänster, innehåll, marknadsföring och verksamhetsstyrning.

Yles styrelse godkände bolagets verksamhetsplan för 2020 vid sitt möte den 20 november 2019.

Bolaget