Hoppa till huvudinnehåll

Digitala tjänster är svåra för alla: De äldre vet inte hur tekniken fungerar, de yngre förstår inte varför myndigheterna stör dem

Händer som skriver på en dator.
Alla skulle ha nytta av att digitala tjänster var lättare att använda, säger Janne Viskari, överdirektör på befolkningsregistercentralen. Händer som skriver på en dator. Bild: Witthaya Prasongsin team,smarttelefoner,tankesmedja,internet,datorer,digitalisering,skolan (fenomen),Digital

Vi måste alla vänja oss vid att allt mer sköta kontakten med myndigheter digitalt. Det beror på att myndigheterna i framtiden kommer att ha allt färre anställda som kan ge personlig service.

Mer än var tredje tjänsteman i statsförvaltningen kommer att gå i pension före år 2028. Staten kommer att få svårt att ersätta dem med personer från de allt mindre årskullarna som kommer ut i arbetslivet.

Därför kämpar myndigheterna med att få oss att gå över till att sköta våra ärenden digitalt.

I Finland har vi digitaliserat många tjänster efter dansk modell. I Danmark använder ungefär 90 procent av befolkningen digitala tjänster.

Det har hela tiden varit klart att många äldre kommer att behöva stöd för att kunna använda digitala tjänster. Men i Danmark har det lite överraskande visat sig att unga är en annan problemgrupp.

- Unga är visserligen diginativa, men de känner inte till hur förvaltningen och samhället fungerar. De förstår till exempel inte varför de måste göra ett skatteförslag till skatteförvaltningen. Finland och Danmark är så liknande samhällen att vi tror att det också är ett problem i Finland, säger Janne Viskari som är överdirektör på befolkningsregistercentralen.

Befolkningsregistercentralen stöder myndigheter som utvecklar digitala tjänster. Till exempel kommuner behöver ofta hjälp att utveckla begripliga nättjänster.

- Jag tror att digitala tjänster måste vara enklare och mera informativa så att unga förstår varför myndigheterna vill ha information, säger Viskari.

Hjälp för begripliga tjänster ska också gagna företag

Befolkningsregistercentralen hjälper andra organisationer att utveckla bättre digitala tjänster.

- Vi hjälper till exempel med dataskyddsfrågor, användarvänlighet och hur andra datasystem måste beaktas. Till exempel producerar vi utbildningsmaterial som hjälper stödpersoner att hjälpa äldre.
Alla skulle ha nytta av att digitala tjänster var lättare att använda, säger Janne Viskari.

Regeringen har ett program för att göra det lättare att använda myndigheternas digitala tjänster.

I dagens läge stöds myndighetstjänster till privatpersoner. I regeringsprogrammet skall det utvidgas också till företag.

- Vi koordinerar material och utbildar stödpersoner som kan hjälpa företagen runt om i landet. Målet är att hjälpen ska vara nära. Det gäller också äldre. De ska till exempel kunna få hjälp på biblioteket.

- Äldre vet hur samhället fungerar, men några av dem behöver hjälp med digitala tjänster. Vi har märkt att en del av de äldre gärna skulle använda digitala tjänster, men de behöver lite stöd för att tackla sin rädsla för dem, säger Viskari.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes