Hoppa till huvudinnehåll

Ekenäs Sjöräddare söker pengar till ny räddningsbåt - sponsorn får namnge båten

Ekenäs sjöräddares räddningsbåt Ajax i vatten. I bakgrunden ser man Ekenäs centrum.
Ajax III på sin sista tur i Ekenäs Sjöräddares regi. Ekenäs sjöräddares räddningsbåt Ajax i vatten. I bakgrunden ser man Ekenäs centrum. Bild: Privat / Tove Werner, FSRS Ekenäs Sjöräddare r.f. sjöräddning,Finlands sjöräddningssällskap,Västnyland,Ekenäs,sjöräddningsfartyg,Räddningsbåten Ajax III

Ekenäs Sjöräddares trotjänare, räddningsbåten Ajax, har gjort sitt. Nu jobbar föreningen med att samla pengar till en ny båt.

Räddningsbåten Ajax kom till Ekenäs 1995 och var då en toppmodern båt med ny teknik, vattenjet och elektroniska sjökort.

Nu, 24 år senare, skulle Ajax fordra en grundrenovering och ny utrustning för att uppfylla de krav som i dag ställs för en sjöräddningsbåt i operativt bruk.

Det är bland annat navigationsutrustningen och radarutrustningen som är föråldrad och har fått helt klara fel

- Sjöräddningsbåtarna är i väldigt flitig användning och nu har Ajax kommit till ett sådant läge att vi måste välja att göra en ordentlig renovering och investeringar eller se oss om efter andra möjligheter, säger Ekenäs Sjöräddares ordförande Andreas Hindrén.

En man i orangefärgad rock, sjöräddare i ett rum fyllt av utrustning som hör till sjöräddning.
Andreas Hindrén har varit länge med i Ekenäs Sjöräddare. Han är faktiskt inte så många år äldre än Ajax. En man i orangefärgad rock, sjöräddare i ett rum fyllt av utrustning som hör till sjöräddning. Bild: Yle / Christoffer Westerlund sjöräddning,Finlands sjöräddningssällskap,Västnyland,Ekenäs,sjöräddningsfartyg,Ekenäs sjöräddares ordförande Andreas Hindrén

Finlands sjöräddningssällskap har beslutat att Ajax borde ersättas med en ny båt.

- Det är bland annat navigationsutrustningen och radarutrustningen som är föråldrad och har fått helt klara fel. De borde bytas ut och skulle kosta flera tiotusentals euro, om inte mera, säger Andreas Hindrén.

En ny räddningsbåt kostar drygt 500 000 euro. Av den summan ska den lokala föreningen Ekenäs Sjöräddare betala 80 000 medan spelbolaget Veikkaus står för resten eller 85 procent.

Logiskt sett skulle det tyckas vara billigare att satsa på ny teknik och en grundrenovering av nuvarande räddningsbåt, men Hindrén hänvisar till båtens ålder och kraven på modern utrustning för att få fungera som sjöräddningsbåt.

- Det är Finlands sjöräddningssällskap som äger båtarna längs kusten och på insjöarna. Det är också oklart hur dyr en omfattande grundrenovering skulle bli. Radar- och navigationssystemet är bara de senaste felen.

Sista säsongen för Ajax III

Det har redan en tid varit klart att Ekenäs är i tur att få en ny sjöräddningsbåt, men det att Ekenäs Sjöräddare inte har kunnat använda sig av Ajax under senaste säsong har påskyndat tidtabellen.

När Ajax togs upp på land tidigare i höstas var det klart att det är sista gången i Ekenäs Sjöräddares regi.

Tjockt rep och flytväst. Hör till Ekenäs sjöräddare och finns i deras lokal.
Det blir en del knep och knåp och knop innan Ekenäs Sjöräddare har samlat in sin andel till en ny räddningsbåt. Alla i föreningen jobbar på frivillig basis och föreningens normala årsbudget ligger på cirka 20 000 euro Tjockt rep och flytväst. Hör till Ekenäs sjöräddare och finns i deras lokal. Bild: Yle / Christoffer Westerlund sjöräddning,Finlands sjöräddningssällskap,Västnyland,Ekenäs,sjöräddningsfartyg,rep,ekenäs sjöräddare

- Vi har lyft båda våra båtar. Säsongen tar officiellt slut den sista oktober och efter det är det frivilligt att hålla båtarna i vattnet. På grund av tekniskt strul avslutade vi säsongen lite i förtid, säger Hindrén.

Det är också föreningens mindre, öppna båt som fungerat som sjöräddningsbåt på senare tid.

- Den kom 2011 och uppfyller de krav som ställs på en båt av den storleken. Det är dock en öppen båt och ställer högre krav på besättningen, speciellt när det är mörkt och kallt ute. Också de personer som transporteras i den mindre båten, sjuktransporter och vid olyckor, måste klara sig i sval uteluft.

Vår största möjlighet att få de här pengarna är att bjuda ut namnet på båten

Nu skulle det då gälla för Ekenäs Sjöräddare att samla ihop 80 000 euro. Föreningen söker sponsorer men kommer också att ansöka om lov att samla in pengar.

- Vår största möjlighet att få de här pengarna är att bjuda ut namnet på båten. Om ett företag, en privatperson eller stiftelse är intresserad är vi öppna för diskussion, säger Andreas Hindrén.

Riktigt vilka namn som helst kan Ekenäs Sjöräddare inte gå med på och allra helst vill föreningen behålla namnet Ajax, eftersom nuvarande båt redan är den tredje i ordningen som har samma namn.

Den mindre båten har faktiskt ett namn som hänvisar till en sponsor.

Ekenäs Sjöräddare har varit verksamma sedan 1965 och föreningens normala årsbudget ligger på cirka 20 000 euro.

Förutsättningen för att de frivilliga sjöräddarna ska kunna fortsätta verksamheten är att föreningen har en sjöräddningsbåt som uppfyller dagens krav för operativt bruk.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland