Hoppa till huvudinnehåll

HUS uppmanar sina kunder: Svara i telefon - annars når vi er inte i viktiga ärenden under poststrejken

Flicka använder smarttelefon och dator.
Du riskerar missa din tid om du inte svara då HUS ringer Flicka använder smarttelefon och dator. Bild: Stocksnap.io/ Wilfred Iven app

Helsingfors- och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS klagar över att det har blivit svårt att nå patienterna under poststrejken. HUS har ringt upp patienter angående tidsbokningar, men problemet är att patienterna inte svarar i telefon.

Det betyder att många riktigt brådskande tider inte blir bokade.

- Vi hoppas att i synnerhet de patienter som har remiss noterar att tidsbokningen under strejken kommer per telefon. Samtidigt önskar vi att man också på de sjukhus som utfärdar remisserna påminner patienterna om denna telefonpraxis, säger HUS förvaltningsöverläkare Teppo Heikkilä.

Förseningarna kan pågå i veckor, också om poststrejken tar slut. Därför kommer HUS att ringa patienterna också efter strejkens slut, säger Heikkilä.

Breven skickas elektroniskt

Patientbreven skickas som eBrev - eller elektroniska brev - under strejken. Om patienten använder postens tjänst OmaPosti och har tillåtit att HUS skickar brev i elektronisk form kan patienten läsa patientbrevet i tjänsten OmaPosti.

HUS är den största enskilda aktören i vårdsektorn, med sina 25 000 anställda. Över en halv miljon människor får årligen vård vid HUS.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen