Hoppa till huvudinnehåll

Skådespelarförbundet om att jobba gratis: "Det vittnar om att branschen har för knappa resurser"

Kalevala är en modernt avskalad dock- och musikteaterföreställning som trots den tydliga skaparglädjen, tidvis förlitar sig lite väl mycket på yta och uttryck.
En scen från Kalevala som spelas på Åbo svenska teater till och med februari. Kalevala är en modernt avskalad dock- och musikteaterföreställning som trots den tydliga skaparglädjen, tidvis förlitar sig lite väl mycket på yta och uttryck. Bild: © Åbo Svenska Teater © foto Pette Rissanen Kalevala,Åbo Svenska Teater

Hur mycket får en utbildning kosta och när har man rätt att få betalt för det arbete som görs inom ramen för utbildningen?

Den frågan har blivit aktuell i samband med storsatsningen Kalevala som just nu spelas för en entusiastisk publik på Åbo Svenska Teater.

Nyligen uppmärksammade den digitala skriften Long Play att repetitionerna inför Kalevala, inklusive de tio första föreställningarna, gjordes gratis av ensemblen eftersom de deltog i en specialutbildning.

Alla deltagare var medvetna om villkoren för produktionen och många ansåg att utbildningen var givande. Men enligt Long Play var en del deltagare missnöjda över mängden gratisarbete.

Trots att det var fråga om en utbildning var deltagarna inga gröngölingar. Många i ensemblen är proffs på sitt område.

Utbildningen pågick vid Novia i Jakobstad, vid Åbo yrkeshögskola och på Åbo Svenska Teater.

"Avtalen kan bli osunda"

Att sådana här avtal kan uppstå inom den kreativa branschen är osunt, anser Ville Sandqvist som är ordförande för Finlands svenska skådespelarförbund. Sandqvist ansvarar också för utbildningen vid Teaterhögskolan i Helsingfors.

- Jag har bara diskuterat den här frågan informellt, men ur förbundets synvinkel upplever vi att det inte är helt friskt att det går till så här i vår bransch.

Ville Sandqvist
Ville Sandqvist är ordförande för Finlands svenska skådespelarförbund. Ville Sandqvist Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Ville Sandqvist,Mauno Koivisto,Koivisto-teater

Enligt Sandqvist handlar gratisjobb i grund och botten om att branschen inte har tillräckliga resurser.

- Om man vill göra den här sortens musikteatersatsning finns det tydligen inga andra möjligheter. I stället för att erbjuda engagemang erbjuder man en utbildning. Folk deltar i en professionell verksamhet som om det skulle vara någon slags fortbildning, säger Sandqvist.

Att det är en stor ekonomisk risktagning att göra specialsatsningar lyfter också Åbo Svenska Teaters teaterchef Jukka Aaltonen fram i Long Play-kolumnen.

Var går gränsen mellan utbildning och professionell verksamhet?

- För att avgöra det borde man syna utbildingen i sömmarna. Hur skiljer den sig från en vanlig produktion? Var produktionen maskerad som en utbildning, frågar Ville Sandqvist.

Ekonomiskt stöd behövs

Enligt Sandqvist är teaterbranschen både brokig och speciell men ur skådespelarförbundets synvinkel har teatrar som får statsstöd ett visst ansvar att agera sunt.

- Statssubventionerade teatrar har inte heller överdrivet mycket pengar och om de vill utveckla sin verksamhet måste de hitta specialresurser. Det borde finnas externa medel som gör det möjligt att skapa experimentell teater som innebär en ekonomisk risk, säger Sandqvist.

Stolar
Via experimentell teater får publiken nya upplevelser. Stolar Bild: Jyrki Valkama sittplats

Enligt Sandqvist visar den här frågan att finansieringen på teatrarna helt enkelt inte är tillräcklig för teaterverksamhet som innebär risktagningar.

- Vi borde diskutera hur vi ska kunna göra den här sortens satsningar utan att diskussionen om pengar uppstår. Hur ska statsandelsteatrarna och de fria teatrarna få resurser så att vi har möjlighet att se den här sortens produktioner också i framtiden?

Har diskussionen fört någonting gott med sig?

- Diskussionen håller väl på som bäst, vi får se var den landar. Men jag har förstått att Kalevala har varit både konstnärligt och försäljningsmässigt lyckad och att de som varit engagerade har upplevt den som en tacksam process, och det är ju bra.

Tillägg:
Ämnet debatterades ur fler synvinklar i Slaget efter tolv torsdagen den 21 november 2019 klockan 12.03 i Yle Vega.
I programmet deltog Åbo Svenska Teaters chef Jukka Aaltonen, pensionerade regissören Jussi Helminen, skådespelaren Sofia Törnqvist från Kalevala-ensemblen och Tom Rejström från Skådespelarförbundet. Maria Nylund ledde ordet. Det går att lyssna på diskussionen efteråt på Arenan - den dyker upp här under torsdagens lopp.

Artikeln har uppdaterats med information om att ämnet diskuterats i programmet Slaget efter tolv.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland