Hoppa till huvudinnehåll

Slaget efter tolv: Svenskfinland behöver experimentell teater som Åbo svenska teaters Kalevala – men har vi råd med det?

Fotografi från repetionerna av Kalevala på Åbo Svenska Teater. Stående skådespelare i vitt håller upp måsdockor i händerna.
Fotografi från repetionerna av Kalevala på Åbo Svenska Teater. Stående skådespelare i vitt håller upp måsdockor i händerna. Bild: Pette Rissanen / Åbo Svenska Teater Kalevala,teaterkonst,Åbo Svenska Teater

Experimentellt, modigt och spännande - Svenskfinland behöver fler satsningar som allkonstverket Kalevala som just nu spelas på Åbo svenska teater, anser skådespelare på fältet. Men bland skådespelare pyr också ett missnöje över hur produktionen förverkligades.


Inleder Kalevala en ny tid för frilansade skådespelare? En krassare verklighet där man förväntas jobba med sämre villkor och sämre lön?

Kalevala förverkligades som ett samarbete mellan Åbo svenska teater, Åbo yrkeshögskola och yrkeshögskolan Novia i Jakobstad. Undervisning, repetitioner och tio föreställningar ingick i en avgiftsbelagd fortbildningskurs - och någon ersättning betalades inte åt kursdeltagarna. Efter den tionde föreställningen anses utbildningen vara avslutad och lön betalas ut till ensemblen.

Vad kan ett sådant arrangemang få för följder i framtiden? Vad kan det innebära för frilansande skådespelare som redan nu har svårt att hitta jobb?

I Slaget efter tolv deltar Åbo svenska teaters chef Jukka Aaltonen, pensionerade regissören Jussi Helminen, skådespelaren Sofia Törnqvist från Kalevala-ensemblen och Tom Rejström från Skådespelarförbundet. Maria Nylund leder ordet.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland