Hoppa till huvudinnehåll

Tunga lyft från nio på kvällen till sex på morgonen och 50 trapphus med värkande knän – postarbetarnas vardag är långtifrån den glatt visslande postiljonens

En orange postvagn med texten "Posti" på skuffas av en orangeklädd brevbärare.
Distrikten inom postutdelningen har blivit större – en postutdelare kan ha 600 hushåll inom sitt distrikt. En orange postvagn med texten "Posti" på skuffas av en orangeklädd brevbärare. Bild: Aleksi Koskinen/Posten Posti (Estland),Postvagn,Posti Group Abp,Postiljon,brevbärare,post,posten

Den glatt visslande postiljonen som kände alla är ett minne blott. I dag är distrikten stora och hushållen fler. Arbete i mörker, skäll och fysiska krämpor har blivit vardag bland utdelarna, samtidigt som paketsorterarna vittnar om en ny arbetstakt: "Gårdagens rekord blir dagens startnivå".

Regeringen har tillsatt fyra utredare som ska hjälpa till i medlingen i poststrejken. Samtidigt vittnar postarbetare om villkor som har försämrats inom flera områden under en längre tid - både bland paketsorterarna som har flyttats till det billigare kollektivavtalet, och bland brevbärarna.

Vi har talat med två postarbetare som har en trettio år lång karriär bakom sig inom Posten. Deras arbetsliv har förändrats redan långt före den pågående konflikten, som handlar om vilket kollektivavtal som ska tillämpas.

När nattskiftet börjar klockan 21 startar Petteri Syväkari hemifrån klockan 20 till logistikcentralen i Lundo. Jobbet inom pakethanteringen går i tre skift och nuförtiden är arbetstiden 21 minuter längre per dag.

Nattskiftet slutar klockan 5:30 på morgonen. Efter det sover han största delen av dagen. Ibland orkar han med någon hobby på eftermiddagen.

Men det har blivit mindre av det under de senaste åren, berättar Syväkari.

– Man blir ju inte yngre och nu när jag närmar mig femtio så är orken en större utmaning. Man orkar nog. Men tiden och energin räcker inte längre till så bra för att göra något på fritiden, säger Syväkari.

Televisioner lyfts på löpande band

Petteri Syväkari ser bister ut och tittar mot kameran, i orange väst på riksdagshusets trappa, demonstranter i bakgrunden.
Petteri Syväkari arbetar i tre skift. Nattskiftet börjar klockan 21 och slutar 5:30. Petteri Syväkari ser bister ut och tittar mot kameran, i orange väst på riksdagshusets trappa, demonstranter i bakgrunden. Bild: Yle/Ingemo Lindroos Finlands Post- och logistikunion (PAU)

30 000–60 000 paket hanteras på Syväkaris arbetsplats per dag. Man lyfter tunga paket. Till exempel ska televisioner lyftas från löpande band till burar, samtidigt som arbetstakten blir hårdare, säger han.

– Gårdagens rekord blir dagens startnivå, det är den allmänna trenden, säger Syväkari.

Han har tidigare älskat sitt jobb - och hade föreställt sig att jobba där fram till pensioneringen. Nu beror det på vad som händer med lönenivån under de kommande månaderna.

Sedan november har pakethanterarna flyttats över till dotterbolaget Posti Palvelut, som använder ett förmånligare kollektivavtal.

Syväkari har räknat ut att det innebär en bruttolönesänkning på i medeltal 1 200 euro för honom och hans kollegor, som tidigare har haft en bruttoinkomst på något under 3 000 euro.

Den här lönesänkningen är den huvudsakliga tvisten inom arbetskonflikten som i sin tur har lett till den pågående strejken.

Postiljonens nya vardag: mörker, trapphus och nio timmars dagar

En annan som har sett sitt jobb förändras är Jesper Sundström - huvudförtroendeman inom postutdelningen inom det österbottniska kustområdet mellan Karleby och Kristinestad.

Elcyklar och elsparkcyklar är till postiljonens fördel, men distrikten har blivit större och utdelningen startar senare på dagen. Det hinner ofta bli mörkt innan man är klar för arbetsdagen, som ofta kan dra ut till nio timmar.

Det beror i sin tur på att största delen av posten inte delas ut på tisdagar, vilket har lett till mera jobb de andra vardagarna.

Mörkret ökar risken för olyckor, då en postiljon på cykel syns sämre i mörker. Det blir både svårare att läsa adresserna och arbetet går långsammare.

Många skäller på postiljonen

Arbetet har förlagts till mitt på dagen och eftermiddagen, jämfört med förr då utdelningen skedde på morgnarna. Det beror på färre sorteringscentraler och längre transportsträckor. Men missnöjet bland kunderna finns kvar, och det får också postiljonen känna av.

– Speciellt äldre kunder kan leva kvar i den tiden då posten kom på förmiddagen. De tycker att posten är sen då den kommer 14–15-tiden. Det betyder inte att postpojken har försovit sig. Arbetstiden är bara senarelagd, säger Sundström.

Hur känns det?

– Det känns nog hopplöst. Vi skulle vilja ge så bra kvalitet som möjligt, men på grund av processen kan vi inte inverka på det.

Jesper Sunström i uteomhusmiljö, snö och och tallar i bakgrunden, i blå fleecejacka
Jesper Sundström säger att det har blivit mera arbete i mörker för brevbärarna, med senare postutdelning och längre arbetsdagar. Jesper Sunström i uteomhusmiljö, snö och och tallar i bakgrunden, i blå fleecejacka Bild: PAU Finlands Post- och logistikunion (PAU),jesper sundström

I takt med att postens volymer minskar har distrikten som en brevbärare ska sköta blivit allt större.

– Tidigare skötte en brevbärare omkring 300 hushåll. Nu är det inte alls ovanligt att man sköter om 600.

Vad är det tyngsta med jobbet?

– Höghus utan hiss. Man går upp till tredje våningen och det kan vara 40–50 trapphus efter varann. Fastän det finns hiss så går man kanske ner. Det sliter en massa på knäna och annat också, säger Sundström.

-20 grader är köldgräns – "Man får värma sig i trapphusen"


Hur klarar en postutdelare på cykel sträng kyla?

– Vi har en köldgräns på -20 grader. Man måste ta det långsammare. Har man ett trapphus så stannar man där och värmer sig en stund.

Om den fysiska belastningen blir för stor kan man byta arbetsuppgift, till exempel till ett distrikt som sköts med bil. Men också där kan det uppstå skador av ensidiga arbetsställningar.

– När man är äldre och har krämpor överallt blir alternativen färre. Då går en del ner till deltid och arbetar inomhus med sortering, säger Sundström.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes