Hoppa till huvudinnehåll

Borgåborna åker inte längre taxi som förr, säger lokal chaufför: ”Vi har alla funderat vad det beror på – kanske folk inte vågar åka taxi längre”

Två taxibilar och en taxiskylt.
Det råder ingen brist på taxibilar i Borgå. Problemet är snarare att alla bilar inte får tillräckligt med uppdrag, säger taxichaufför Petri Puranen. Arkivbild. Två taxibilar och en taxiskylt. Bild: Antti Lähteenmäki / YLE taxi

Från och med den här sommaren har antalet uppdrag minskat ordentligt för taxibilisterna i Borgå. Det säger en taxichaufför som kört taxi i Borgånejden i 8,5 års tid.

- Jag har inga siffror, men många chaufförer som har kört längre än jag säger att de aldrig har varit med om en så lugn sommar, berättar Petri Puranen, Borgåbo och taxichaufför.

Det finns alltså tillräckligt med taxibilar i Borgånejden för tillfället, anser han. Problemet är snarare att alla bilar inte får tillräckligt med uppdrag.

Vad det här beror på har chaufförerna funderat på, berättar Puranen. Han tror att taxibranschens rykte kan inverka på situationen.

- Vårt yrke har lite förstörts då medierna har skrivit om alla problem efter taxireformen. Alla svartmålas och dras över samma kam, tycker Puranen.

"De tycker att allt är upp och ner"

Det har varit flera förändringar inom taxibranschen i Borgå. I mitten av september stängde taxistationen vid Borgå torg, och i slutet av september revs stationen.

Det var Taxi Porvoo Borgå som donerade stationen till Borgå stad då bolaget upphörde med sin verksamhet.

Orsaken till beslutet var dels den nya taxilagen men också stadens utvecklingsplaner för torgområdet.

En taxistolpe vid sidan av en gata.
Taxistationen i Borgå revs i mitten på september. Nu håller taxibilarna till vid fyra taxistolpar. En taxistolpe vid sidan av en gata. Bild: Yle/Rebecka Svedberg Borgå,taxi,taxitrafik,taxistationer,borgå torg

Alla chaufförer har inte varit förtjusta i beslutet. Sedan hösten har taxibilarna i Borgå centrum hållit till vid fyra taxistolpar.

- Kunderna börjar nog hitta oss igen, åtminstone de kunder som är Borgåbor. Men de säger nog att allt är upp och ner, konstaterar Petri Puranen.

Många kunder tyckte att det var lättare att hitta en taxi då det bara fanns ett ställe att gå till.

På sociala medier kritiserades nyligen det faktum att taxichaufförerna har igång bilarna vid taxistolparna i väntan på kunder.

- Jag har inte läst kritiken, men gissade att den skulle komma. Men det hjälps ju inte, inte vill man sitta och vänta i en kall bil, säger Puranen.

Vintern börjar vara här och det här systemet kommer att fortsätta, tror han.

Vad säger Borgåborna?

Hur ofta åker Borgåborna egentligen taxi och vet de hur de ska gå till väga ifall de behöver få tag på en? Yle Östnyland gick ut på stan för att höra sig för.

Den första Yle Östnyland träffar är Sofia Ahlberg. Hon berättar att hon aldrig åker taxi i Finland och att hon därför inte riktigt vet hur hon skulle göra för att få tag på en sådan.

- Jag vet inte vart man ska ringa, men jag skulle säkert googla fram det om jag skulle behöva en taxi.

Ahlberg berättar att hon ser taxibilar dagligen och att det inte är bra att bilarna är igång när de står stilla.

- Det är ju kanske inte så jätte bra för det tar ju nog energi.

En kvinna står framför en korsning inne i en stad.
Kirsi Weckman-Toikkanen åker taxi varje vecka via jobbet. En kvinna står framför en korsning inne i en stad. Bild: Yle/Rebecka Svedberg Borgå,taxi,taxitrafik,taxichaufförer,Kirsi Weckman-Toikkanen

Att en del taxichaufförer håller igång sina bilar är något som också Kirsi Weckman-Toikkanen noterat.

- Jag lade märke till det genast efter att taxistationen revs. Det är inte en bra sak. Om det nu beror på att stationen revs vet jag inte. Bilarna är ju igång oavsett när det är köldgrader.

Weckman-Toikkanen åker taxi varje vecka i jobbet. Enligt henne är det problematiskt att få en taxi.

- Det tar tid och det är besvärligt. Om man har något bestämt ärende så får man beställa taxin i väldigt god tid, annars blir man försenad.

Weckman-Toikkanen berättar att hon känner sig trygg då hon åker taxi men att hon ofta får instruera chauffören, som inte alltid känner till den adress hon vill ta sig till.

En man med cykelhjälm står vid en cykelställning.
Martti Piela är nöjd över taxisituationen i Borgå. En man med cykelhjälm står vid en cykelställning. Bild: Yle/Rebecka Svedberg Borgå,taxi,taxitrafik,taxichaufförer,Martti Piela

Martti Piela har precis parkerat cykeln när han stöter på Yle Östnyland. Han berättar att han är mycket bekant med att åka taxi.

- Jag åker taxi cirka en till två gånger i månaden. Det är ganska lätt. Sist jag beställde en taxi här i Borgå så kom den på bara ett par minuter.

Också Piela tycker att det är synd att taxistationen revs och att en del taxichaufförer håller igång sina bilar då de väntar på nya kunder.

- Det är något jag inte gillar eller accepterar. Det skulle vara trevligare om stationen fanns kvar. Förr när jag kom från bussen kunde jag genast gå dit för att se ifall där var någon ledig bil.

En kvinna står på en gågata inne i en stad.
Tuula Hynninen tycker inte att det är bra att taxistationen revs. En kvinna står på en gågata inne i en stad. Borgå,taxi,taxitrafik,taxichaufförer,Tuula Hynninen

Tuula Hynninen är däremot någon som väldigt sällan åker taxi. Hon berättar att hon ändå exakt vet vart hon skulle gå ifall hon behövde en. Att taxistationen revs är däremot något hon inte tycker om.

- Jag tycker att chaufförerna ska ha ett rum där de kan hålla sällskap till varandra när de väntar på kunderna.

En annan förändring Hynninen inte gillar är taxireformen.

- Att vem som helst kan köra taxi är också en sak jag inte riktigt tycker om. Det ska nog vara så som det var förr, att det är en riktig taxi.

En kvinna står vid sidan av vägen inne i en stad.
Maria Simander förstår att taxichaufförer fryser men ogillar att de håller igång bilarna när de väntar på kunder. En kvinna står vid sidan av vägen inne i en stad. Bild: Yle/Rebecka Svedberg Borgå,taxi,taxitrafik,taxichaufförer,Maria Simander

Maria Simander är på väg hem från jobbet när Yle Östnyland råkar på henne. Simander berättar att hon bara åker taxi ungefär två gånger i året. Men också hon vet hur hon skulle göra ifall hon behövde en.

- Då skulle jag ringa. Jag tror att det är ganska lätt och snabbt.

Inte heller Simander gillar att chaufförerna sitter inne i sina varma bilar. Hon förstår ändå varför de gör som de gör.

- Det är inte en bra sak men jag förstår att de fryser i minus 20 grader.

Alla de som Yle Östnyland pratar med berättar att de helt enkelt inte behöver åka taxi så väldigt ofta. Istället använder de sig av egen bil. Att Borgåborna inte vågar åka taxi tycks alltså inte vara problemet.

"Bilarna kommer att vara igång"

Taxichaufför Petri Puranen konstaterar att parkeringsvärmare tär på bilbatteriet, så man kan inte använda dem alltför mycket.

Om man har parkeringsvärmaren på länge och inte kör emellan så laddas inte batteriet, vilket kan leda till att bilen inte startar.

- Så länge vi inte har något annat ställe där vi kan sitta så kommer alltså bilarna att vara igång vid stolparna, säger Puranen.

För tillfället är det oklart hur det blir med eventuella framtida pauslokaler. På taxistationen hade man till exempel tillgång till wc och möjligheter att värma mat.

Kuljettaja ja asiakas taksin kyydissä
I brist på varma lokaler sitter en del taxichaufförer med bilen igång vid taxistolparna. Arkivbild. Kuljettaja ja asiakas taksin kyydissä Bild: Katja Halinen / Yle taxi

Chaufförerna är inte så förtjusta i att vara utan lokaler, berättar Puranen.

- Vi har varit vana vid att ha ett ställe att vara på. Det har varit roligare att sitta inne på stationen och prata med andra, och kanske se på tv om det är lugnt.

"De erövrar alla stolpar i Helsingfors"

Puranen säger att kunderna inte förstår skillnaden mellan etablerade taxiföretag och så kallade vilda taxibilar som har dykt upp på marknaden.

- Vi har inte problem med vilda taxibilar i Borgå, och försöker göra reklam för att det är tryggt att åka med bilar som till exempel hör till Lähitaksi och Taksi Helsinki.

Äldre människor vågar ändå inte åka taxi längre, bedömer Puranen.

- I Helsingfors är det ett stort problem med överloppsbilar som inte hör till något förmedlingssystem. De erövrar alla stolpar och plockar upp de gående kunderna.

Det som har varit bra med taxireformen ur chaufförernas synvinkel är att man nu kan köra var man vill.

- Och vi kan köra då vi själva tycker. Här i Borgå finns det tillräckligt med bilar på nätterna, för det är i stor utsträckning samma chaufförer som kör bara nätter.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland