Hoppa till huvudinnehåll

Därför kan det kännas som att du känner Isac Elliot – kommunikationsrevolutionen för oss närmare kändisarna

Ett collage av bilder ur Isac Elliots Intagramflöde. Isac med lövblåsare, med liten söt hund, med leva på huvudet och på golvet i en dansstudio.
Ett collage av bilder ur Isac Elliots Intagramflöde. Han vill visa fansen bilder ur sin vardag. Ett collage av bilder ur Isac Elliots Intagramflöde. Isac med lövblåsare, med liten söt hund, med leva på huvudet och på golvet i en dansstudio. Bild: Ur Isac Elliots Instagramflöde. Isac Elliot,Instagram

På några år har kommunikations- och marknadsföringsbranschen förändrats så mycket att vi kan prata om en kommunikationsrevolution, säger ekonomie doktorn i företagsekonomi, Anu Helkkula.

Nu kommer vi kändisarna så nära att det känns som om vi känner dem.

– Från början lade jag upp allt möjligt och tänkte inte så mycket på varför säger Isac Lundén, mer känd som Isac Elliot.

Det var hans skivbolag som skaffade Instagram till honom 2013, då var han tolv år. Innan det hade han inte varit aktiv där privat heller, och hans officiella konto var alltså stället där han provade sig fram, och snabbt fick en växande följarskara.

Det var spontana bilder, oredigerade direkt från hans vardag.

Ungefär då började också företag få upp ögonen för att göra samarbeten med kändisar, eller andra människor med många följare på sociala medier, men det var inte något som Lundén kände var för honom.

– Jag har försökt hålla det utan reklam, jag vill ha det som en kanal där mina fans kan följa med i mitt liv.

Kommunikationsrevolution

– Tidigare var det främst kommunikationsbyråer och medier som dominerade, nu kan vem som helst bli kändis över en natt via sociala medier, säger Anu Helkkula, ekonomie doktor med inriktning mot tjänstemarknadsföring.

I sin forskning har hon undersökt hur marknadsföringskommunikation har förändrats under de senaste åren och hur kändisar bygger upp sitt varumärke och attraherar publicitet.

– Tidigare var det en mer klinisk marknadsföring, nu är det mer real life events.

En vit kvinna med blont hår ler mot kameran.
Anu Helkkula konstaterar att vem som helst kan bli en kändis med hjälp av sociala medier. En vit kvinna med blont hår ler mot kameran. Bild: Sampo Sauri Hanken,anu helkkula

Helkkula jämför det som har hänt med kommunikationen de senaste åren med industriella revolutionen.

– Det här är lika stort på kommunikationssidan.

Kreativt när många är med

Kommunikationsrevolutionen har alltså inneburit en förändring i vem som kan vara avsändaren, både för marknadsföring och annat, säger Helkkula.

– Makten är inte mer enbart i vissa händer.

Fler har möjlighet att göra sin röst hörd när nästan alla har tillgång till sociala medier.

– Då kan kommunikationen bli mer kreativ. Nya idéer och tankar kommer lättare fram, säger Helkkula.

Blev som en nära vän

Anu Helkkula har i sin forskning tittat närmare just på Isac Elliots Instagramnärvaro.

– Han var bland de första i Finland som flitigt använde sociala medier, och blev jätteberömd, speciellt bland ungdomar.

Helkkula ser Isac Elliot som ett varumärke, som kommunicerar just via sociala medier. Hon menar han gjorde det på ett sätt som publiken uppfattade var mer direkt från Isac Elliot till dem.

– Det var sättet han berättade om sig själv, han visade den inofficiella sidan. “Här går han ut med hunden, här dammsuger han, här borstar han tänderna.”

– Förstås valde han att visa just det, men det innebar också att många följare tyckte just att han kändes som en nära vän och inte en som en avlägsen kändis.

Ofinslipat gav resultat

När Isac Lundén började att posta bilder från sin vardag var det inte så genomtänkt, säger han, men det var också det personliga tilltalet som fungerade.

– Det jag tror jag gjorde rätt var att det inte var för finslipat.

Musiktjänsten Spotify belönade också Isac Elliot år 2014 för att han lyckades engagera sina följare med sociala medier.

– Det är skillnad från förr i tiden, det enda man såg av artister då var i tidningar och tv. Nu för tiden får fansen ganska bra se allting en artist gör, säger Lundén.

Han säger att förskjutningen gör att det är lättare att vara ett fan, och att du som fan lättare kan få en känsla av att känna artisten du gillar.

Skip Instagram post

View this post on Instagram

Homie Rudolph 🦌. #poromies

A post shared by Isac Elliot (@isacelliot) on

I dag har han ändå förändrat sitt flöde, berättar han. Bland annat på grund av de algoritmer som avgör vem som syns bland alla bilder. De har fått honom att satsa mer på bilderna i flödet och i stället lägga upp ögonblicksbilder och videor i stories där de bara ligger kvar i ett dygn.

Mat eller mord

Men det finns förstås också negativa sidor av kommunikationsrevolutionen, det är Lundén och Helkkula överens om.

– Man kan snabbt göra något fel, säger Lundén. Man tänker att det är kul att posta, sedan går det snabbt och människor kan bli arga.

Anu Helkkula jämför den lättåtkomliga kommunikationen med en kniv.

– Du kan använda en kniv till att laga mat eller till att döda någon.

Hon menar att när det nu är möjligt för fler att nå en större publik så kan det också komma vad som helst. Därför ska man inte heller lita på att allt är ens nära sanningen.

– Var kritisk mot den informationen du ser och läser, och kolla varifrån den kommer, uppmanar Helkkula.

Fortfarande viktigt att synas

För Isac Lundén är det ändå väldigt viktigt med sociala medier, även om han tycker att det har förändrats sedan han började. När hans fans var yngre var de sociala medierna viktigare.

– När man är en jätteung artist bryr sig människorna inte så mycket om musiken, det är mer sociala medier som spelar en roll.

Samtidigt är det en viktig kanal ändå. När fansen upplever att de känner honom är det också lättare att nå ut med musiken, säger han.

Därför får hans drygt 450 000 följare fortfarande ta del av hans vardag via sociala medier.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle