Hoppa till huvudinnehåll

Författaren Maria Turtschaninoff: Står det feministisk fantasy på mina böcker kanske de som borde läsa dem inte gör det

Maria Turtschaninoff i studion hos Daniel Olin.
"Mitt eget inre är det jag kan använda mig av när jag skriver", säger fantasyförfattaren Maria Turtschaninoff. Maria Turtschaninoff i studion hos Daniel Olin. Bild: Barbro Ahlstedt Maria Turtschaninoff

Maria Turtschaninoff är en av våra mest framstående fantasyförfattare i dag och hennes tidlösa berättelser berör människor världen över. Men varför började hon skriva om just kvinnlig gemenskap? Och hur har hennes egna förluster präglat skrivandet?

- Jag minns inte när jag bestämde mig för att bli författare, men jag minns inte heller en tid när jag inte ville bli det.

Fantasyförfattaren Maria Turtschaninoffs karaktärer kommer till henne. De myllrar omkring i hennes huvud, följer henne en tid och sedan är det någon som väsnas lite högre än de andra.

Då lyssnar hon och vandrar med karaktären in i fantasins värld.

Under åren har hon bjudit med läsarna in i magiska världar där det kvinnliga kunnandet och hantverket hedras. Det är ett stilbrott mot den traditionella fantasyn där de kvinnliga karaktärerna ofta anammar de typiskt manliga färdigheterna för att lyckas. De tar till vapen och våld.

I Maria Turtschaninoffs böcker räddar karaktärerna i stället världen genom att sy sidentyger, sjunga och kamma hår.

- Det som har ansetts vara kvinnligt och ofta nedvärderats ska också ha ett värde.

Att böckerna till stor del handlar om just kvinnor och flickor är ändå inte ett medvetet val.

- Det bara blir så, säger Turtschaninoff och påpekar att hon nog har en del pojkar i huvudrollerna också men att folk tenderar glömma dem.

Maria Turtschaninoff

Född: 1977 i Helsingfors, numera bosatt i Karis med sin man och son.
Jobbar: Som författare. Har precis färdigställt en pjäs för Wasa teater som har premiär våren 2020.
Bakgrund: Växte upp med sin mamma, journalisten Christine Saarukka. Har en magisterexamen i humanekologi och jobbade som journalist innan författarskapet tog vid.
Har skrivit: Flera fantasyböcker varav de mest kända är serien om det Röda Klostret. I den ingår boken Maresi som Maria Turtschaninoff fick Finlandia Junior-priset för 2014.

Maria Turtschaninoff växte upp tillsammans med sin mamma, journalisten Christine Saarukka, i en lägenhet i Kronohagen i Helsingfors.

Redan som barn visste Turtschaninoff att hon ville bli författare, men berättade det inte för någon. När vuxna frågade: “Vad ska du bli när du blir stor?” blev svaret alltid djuphavsdykare eller balettdansös.

Det var täckmanteln som skyddade henne.

- Jag ville inte att någon skulle peta på min författardröm med smutsiga fingrar och ha åsikter åt endera hållet, säger Maria Turtschaninoff.

Christine Saarukka med dottern Maria Turtschaninoff i famnen.
Marias mamma Christine högläste ofta för sin dotter och fortsatte med det ganska långt upp i åldrarna. Christine Saarukka med dottern Maria Turtschaninoff i famnen. Bild: Maria Turtschaninoff Christine Saarukka,Maria Turtschaninoff

Moder-dotter-relationen var nästan symbiotisk. Christine och Maria levde tätt sammansvetsade, delade allt och fattade alla beslut ihop.

- Jag kände mig alltid väldigt sedd och bekräftad för att jag är okej just precis som jag är. Jag behövde inte vara någon annan för att bli älskad och få uppskattning.

På dagis skrev Maria sagor medan de andra barnen sov dagsömn. Andra barn var hon för övrigt inte så intresserad av, hon tyckte främst att de var konstiga och oberäkneliga.

- De sa en sak och gjorde en annan.

I de egna fantasivärldarna däremot var det hon som hade kontrollen. Där kunde det oväntade och övernaturliga ske utan att någon höjde på ögonbrynen.

- Fantasyn har varit mitt hemland sedan jag var riktigt liten. Jag har alltid trivts bäst i berättelser som innehåller något annat än bara vår egen värld och talar till något annat än bara det rationella.

En 3-årig Maria Turtschaninoff iklädd ylletröja.
Redan som barn levde Maria Turtschaninoff delvis i fantasins värld. En 3-årig Maria Turtschaninoff iklädd ylletröja. Bild: Christine Saarukka Maria Turtschaninoff

Maria Turtschaninoffs stora genombrottet kom 2014 när hon tilldelades Finlandia Junior-priset för boken Maresi som är en del av romanserien om det Röda Klostret.

- Det gjorde att jag fick ett finskt sammanhang och har garanterat också bidragit till att böckerna sålts utomlands.

Också i Maresi är det kvinnorna som fyller sidorna med all sin komplexitet.

Varför är det viktigt för dig att skriva om modiga, starka kvinnor?

- Det är det inte. Det är viktigt för mig att skriva om kvinnor som är hela, riktiga människor som har alla slags kvaliteter, som är mänskliga.

Hur förhåller du dig till att dina berättelser kallas feministiska ungdomsböcker?

- Jag förhåller mig ambivalent till det. Det är dom, det kan man inte förneka. Men jag tycker illa om etiketter för de kan lätt bli exkluderande. Kanske just de som borde läsa de här böckerna inte gör det om det står ”feministisk fantasy” på dem. Samtidigt är det kanske bra att den etiketten finns.

Bokomslagen till Maria Turtschaninoffs böcker Maresi och Naondel.
Både Maresi och Naondel har hyllats av såväl recensenter som läsare. Bokomslagen till Maria Turtschaninoffs böcker Maresi och Naondel. Bild: Ylva Perera/Yle Maria Turtschaninoff

Sorg och död är ett tema

Förutom det feminina är också sorg och död ett återkommande tema i Turtschaninoffs böcker.

Själv har hon upplevt flera förluster i livet, bland annat när hon för elva år sedan förlorade en son strax efter förlossningen och när hennes mamma gick bort i cancer våren 2017.

Det här har lett till att hon funderat mycket över hur vi bemöter, eller inte bemöter människor i sorg.

- Vi har så lite kontakt med döden att vi väldigt lätt försöker släta över och säga något som ska göra det bra i stället för att bara lyssna.

När Maria Turtschaninoffs son dog fick hon kommentarer i stil med ”det kommer nya tåg”.

- Folk sa en massa korkade saker och jag var väldigt arg och bitter över det för jag var så hudlös. Nu har jag själv sagt korkade saker åt folk och jag vet att man blir ställd, man vet inte vad man ska säga. Jag har blivit mer förlåtande mot hur vi bemöter folk som har sorg för jag inser hur svårt det är.

Folk sa en massa korkade saker― Maria Turtschaninoff

I den sista boken om Maresi förlorar huvudpersonen med samma namn sin mamma. Den boken var den enda som Marias egen mamma inte hann läsa innan hon själv gick bort.

- Jag kämpade länge mot att mamman i boken skulle dö. Jag var rädd att folk skulle tro att det var mitt förhållande med min mamma som beskrevs och det var det inte.

Maria Turtschaninoff hann dryfta sin oro med mamma Christine.

- Jag satt en kväll och berättade hela handlingen i boken för henne eftersom hon var för trött för att orka läsa hela själv. Då sa jag att jag tror att mamman borde dö men jag är rädd att folk ska tro att det handlar om henne och mig. Då sa hon: "Men vi vet att det inte gör det så skit i dem och skriv ändå". Så det gjorde jag.

Maria tillsammans med sin mamma Christine.
Christine Saarukka gick bort i cancer våren 2017, men lever vidare genom Maria och hennes familj. "Vi pratar om henne, minns vad hon sa och lagar hennes mat. Det är också ett sätt att bearbeta förlusten", säger Maria Turtschaninoff. Maria tillsammans med sin mamma Christine. Bild: Mi Wegelius/Yle Maria Turtschaninoff

Pappor ska läsa

Men hur skapar hon egentligen alla dessa världar och förunderliga personer?

- Ja, det skulle vara intressant att veta, säger Turtschaninoff med ett skratt. Varje berättelse skapas dessutom på så olika sätt. Varje gång jag tror att jag vet hur en slipsten ska dras så funkar det inte på nytt nästa gång.

Hon tar impulser från vår värld och väver ihop med sådant hon läst om historiska tidsperioder och andra kulturer.

- Jag stjäl de bästa bitarna och blandar ihop till min egen soppa.

Pappret och pennan är hennes bästa vän när tankarna och fantasin ska flöda fritt.

- Så fort jag sitter vid datorn sätter jag så mycket press på mig själv att nu ska det bli en bok och den ska bli perfekt. Jobbar jag med papper och penna är det ännu löst, fritt och bara för mig. Ingen annan behöver se det och det får bli skit.

Män överlag ska intressera sig för böcker och litteratur― Maria Turtschaninoff

Du har själv en 9-årig son och man talar mycket om att pojkar inte läser i dag, hur ska vi råda bot på det?

- Pappor ska läsa. Pappor ska läsa så att pojkar ser, pappor och män överlag ska intressera sig för böcker och litteratur.

Hon frågar sig bland annat hur ofta vi ser män som läser i det offentliga rummet? Därtill är de flesta som jobbar med barn- och ungdomslitteratur i Finland kvinnor.

- Det är en kvinnodominerad bransch och så ska kvinnor sitta och fundera på varför pojkar inte läser. Där skulle männen kunna "step up" och ta lite ansvar och vara förebilder. För det handlar ändå jättemycket om vad man ser att ens förebilder gör.

Maria Turtschaninoff tillsammans med Daniel Olin.
Maria Turtschaninoff är veckans gäst hos Daniel Olin. Maria Turtschaninoff tillsammans med Daniel Olin. Bild: Barbro Ahlstedt Maria Turtschaninoff

Hör Maria Turtschaninoff berätta mer om skrivande, sorg och relationen till sin mamma när hon gästar Daniel Olin. Se hela intervjun söndag 24.11 kl. 20.00 på Yle Fem eller när du vill på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle